Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Kalandorok (1967)

2012. január 07. - Santino89

Alain Delon és Lino Ventura közös filmje igazából semmilyen szempontból nem győzött meg. Korántsem tartozik persze a nézhetetlen kategóriába, például a zenéje kivételesen jól sikerült, és a készítők is ügyesen használják fel. Ezen kívül akad pár figyelemreméltó jelenet is, például amelyben autóroncsok és alkatrészek dobolásával lejtenek hőseink trópusi táncot. Még dráma is található a filmben, no meg egzotikum, mindez pedig elég ahhoz, hogy egy hangulatos kis európai mozi legyen.

A színészek alapból jók lennének (kivéve Joanna Shimkust), de igazából nem tudnak emlékezeteset alakítani. A karaktereikben elvileg benne rejlene a szabadság utáni vágy, illetve a folyamatos adrenalinkényszer, de mi a nézők, igazából ebből semmit sem érzünk. Ugyanígy a köztük lévő érzelmi hálókat sem mutatja be kellőképpen a film. Mindezzel még abszolút nem lenne gond, ha egy pergős, kalandos, humoros mozival állnánk szembe, de sajnos ezek az elemek, mind nagyon hiányoznak a történetből. A tempó elég lassú, a valódi cselekmény pedig jó 40 perc elteltével indul csak be, de ezek után se lesz sokkal gyorsabb, a karaktereket pedig nem tudjuk annyira szeretni, hogy bárhova velük tartsunk. Így a Kalandorok legfeljebb csak a zenéje miatt válhat kissé emlékezetessé, ami azért lássuk be, elég kevés.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.01.07. 21:41:46

látod ezt sose fogom megérteni az Európai filmezésben, hogy készülhet egy olyan film, amiben nem tudják eldönteni mit akarnak, elméletileg egy kaland film lenne, de nem az, tesze toszáskodnak, aztán ukk mukk fukk megtalálják a kincset, ráadásul a fő mozgatórugó a csaj lenne, meg ez a szerelmi háromszög (?) amiben azért Lino Ventura mint Delon ellenfele, kicsit nevetséges, és azt írod a főszereplő nő a legrosszabb, akiért mindenki döglik

nekem egyedül a filmet lezáró várbeli lövöldözés tetszett, hatalmas csalódás ez a film

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.01.07. 22:44:16

A válasz egyszerű: a sztárok miatt (meg szerintem a helyszín is belejátszott) sikeres lett. Aztán ennyi.

Nem rossz az a lövöldözés, Delon halálában is van kellő dráma, de mire odáig eljutunk...

field64 (törölt) 2012.01.07. 23:58:53

Remélem, nem okozok meglepetést azzal a bejelentéssel, hogy Delonnak ez az egyik legnagyobb kedvence a saját filmjei közül.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.01.08. 11:18:21

De ennek inkább az lehetett az oka, hogy enne a forgatásán ismerte meg Lino Venturát, nem?
Neked, hogy tetszett?

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.01.08. 13:15:33

Delon hal meg, nem Ventura? úúúúúú :D

field64 (törölt) 2012.01.08. 19:17:05

@Santino89:

Valami olyasmit olvastam Delontól, hogy azért szereti A KALANDOROK-at annyira, mert a barátságról alkotott fogalmát ez fejezi ki a legjobban a saját filmjei közül.

A filmkrónikák szerint egyébként Delon és Ventura is egyetértett Veled abban, hogy Shimkus szerepeltetésére igazából nem volt szükség, a figurát (és a színésznőt) a rendező erőltette.

Nagyon régen láttam ezt a filmet, és csak arra emlékszem, hogy eléggé unatkoztam rajta. Lehet, hogy újra kéne néznem, mert azóta az unalmas film fogalma számomra kissé átalakult. Delonnak több olyan filmje is van egyébként, melyeket a maguk idejében untam, de újranézve megkedveltem őket, mint például az EGY ZSARU vagy a SOKKOS KEZELÉS.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.01.08. 19:29:29

Igen, én is untam.

Az Egy zsaru-t is untam annak idején, de ha majd eljutok oda, akkor meg fogom nézni azt is, mert mégiscsak Melville rendezte.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.01.09. 00:56:00

Egyébként lehet azért untuk mindannyian, mert kalandfilmre készültünk. Ha azokra figyelnénk, hogy barátság, meg párbeszédek, és a kaland csak valami köntös, lehet már nem is unnánk annyira.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.01.09. 01:51:23

Engem nem zavar ha kiderült egy filmről, hogy nem abban a műfajban játszik, amit eredetileg hittem róla (lásd Drive). De akkor legyenek benne legalább emlékezetes alakítások, vagy jó párbeszédek, ehelyett ez a mozi inkább egy végtelenül kidolgozatlan szerelmi háromszögszerűséggel hozakodik folyamatosan elő, és kb annyi.
Persze, ha kedvet érzel hozzá nézd újra nyugodtan! :)

wmitty · http://utanamsracok.blogspot.com 2012.01.18. 22:43:25

Egyetértek az értékeléssel.
Tényleg nem az a baj a filmmel, hogy hű de rossz lenne - hanem hogy nem (elég) jó. olyan semmilyen. Tényleg, mintha a készítők nem tudták volna, mit akarnak. Vagy amit akarta - nem az lett.

Kínos helyzetbe is kerültem mindezek miatt, amikor egy jóbarátom, hallatlanul megörülve a DVD-kiadás miatt, hozta nekem boldogan a lemezt, nézzem (nézzük) meg gyorsan, ez gyerekkorából az egyik nagy kedvenc. Olyan lelkes volt, hogy képtelen voltam a szemébe mondani, rám nem gyakorol semmilyen hatást. Nota bene, én nem gyerekként láttam.
Azzal nem volna bajom, hogy esetleges várakozásokkal ellentétben nem kerekedik belőle igazi kalandfilm. A szereplők nevét látva inkább gondoltam volna a barátságról szóló megragadó sztorinak; de pont ez nem nagyon kerekedik ki belőle. Csak az az erőlködés, ami a kor francia (és európai) mozijára olyan jellemző volt: hogy jaj, de keménynek akarnak látszódni a szereplők (az alkotók alteregói), akik rideg arccal viselik az élet adta megpróbáltatásokat, miközben szívül mélyén... Hát egy frászt, a néző úgy érzi, nincs "mélyen" sem semmi. És a felszínen se sok.(Csak amit már más hozzászólók erényként felsoroltak.)

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.01.18. 23:03:16

@wmitty: Én éppen azt éreztem, hogy talán van bennük valami (például az eredeti regényben biztos volt), de mindebből a filmből a világon semmi sem érződik át...

wmitty · http://utanamsracok.blogspot.com 2012.01.19. 19:03:20

@Santino89: igen, így is lehet mondani - talán ugyanazt az érzést próbálod leírni máshogy, mint amit én is.
Hozzáteszem, a pár évvel ezelőtti megnézés emléke már eléggé elhalványult, és csak a (kismértékű) csalódás maradt meg.

Galex 2014.01.07. 19:29:35

@wmitty: (és atöbbiek) Kedves filmszeretők! Kissé elcsodálkozva olvasom a véleményeiteket. Persze, nyilván ti már más világban születtetek, éltetek, mint az a korszak, amikor ez a film készült (és hozzánk eljutott). Talán ezért nem is tudjátok úgy nézni, ahogy az én korosztályom (60 körül). Nekünk ezek a flmek nyitottak ablakot a világra: Szelíd motorosok, Nagyítás, Zabriskie Point stb. mert utazni csak Csehszlovákiába, Lengyelországba lehetett, a világ többi részét ezekből a filmekből ismertük meg. Ezekből tudtuk, hogy létezik másféle életérzés is, mint a miénk... De, hogy a Kalandoroknál maradjak, nekem abból a korszakból ez a legnagyobb kedvencem. Olyankor veszem elő, mikor az élet kicsit meggyötör, mert ebből a filmből erőt tudok meríteni. Írjátok, hogy nem igazán szól a barátságról. Nektek vannak olyan barátaitok, akik a szétosztott milliókat visszatolják elétek, azzal, hogy minek aprózzuk el, úgyis együtt vagyunk? Vagy olyanok, akik a halálos ágyatokon majd egy kegyes hazugsággal teszik elviselhetővé az utolsó perceket? Vagy olyanok, akik akkor is elviszik a családotoknak a pénzeteket, amikor már nem kötelező?
Ha igen, gratulálok! Én kevés filmben találtam szebb kifejezését a barátságnak. Másrészt a mai filmekhez képest 3-4 filmre való anyag van benne. Az igaz, hogy nem egy felpörgetett film, de akkor még ez volt a tempó, nem voltak 15 perces (értelmetlen) autós üldözések, és egy ember még nem tudott legyilkolni egy egész várost, vagy hadsereget. Ami még fontos: akkoriban max. egy filmet néztünk meg egy héten. Hagytunk időt leülepedni, többször beszélgettünk róla, így a miénk lett, megszerettük, vagy nem, de élt bennünk. Ezt kívánom nektek is, hogy éljetek egy jó filmmel, úgy mint egy jó zenével és szeressétek akár a Kalandorokat is!

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.01.07. 20:13:16

@Galex: Üdvözlünk a blogon!
Igazad van, mi nem tudjuk olyan szemmel nézni ezt a filmet, amilyennel a te vagy a korosztályod tudta. Nekünk más filmek, más élmények jelentenek olyan sokat, mint neked a Kalandorok. Engem, személy szerint érdekelnek a régebbi alkotások, ezt a filmet például azért néztem meg, mert érdekelt Alain Delon életműve. Ezek szerint neked nagyon sokat jelent ez a film, nekem igazából meg egy gyengébb Alain Delon filmet. És elég sok filmje tetszett, ami szintén régi voltde ez szerintem nem állta ki az idő próbáját úgy, mint más filmjei.

wmitty · http://utanamsracok.blogspot.com 2014.01.07. 20:35:25

@Galex: Kedves Galex!
Kissé elcsodálkozva olvasom a véleményed.
Nem tudom, az életkor miért érdekes, hiszen a barátom, akire hivatkoztam, miszerint kedvenc filmje volt a Kalandorok, három évvel fiatalabb, mint én. Vagy ha úgy tetszik, én vagyok idősebb, mint ő.
Őmiatta (barátilag) fokozott érzékenységgel és empátiával, illetve megelőlegezett pozitív előítélettel néztem meg a filmet - és olyannak találtam, amit írtam/tunk.

Két konkrétum pedig a további érvelésből:
ez szerintem a kor kívánalmaihoz és szokásaihoz mérten igenis "egy felpörgetett film". És ekkora (értem ez alatt a hatvanas-hetvenes évek moziéráját mint jól megragadható intervallum) a filmtörténetben voltak "15 perces autós üldözések" (pl. Francia kapcsolat, A profi), és "egy ember" le "tudott gyilkolni egy egész várost, vagy hadsereget" (pl. Ogami Itto-széria).

Végezetül: "Ha igen, gratulálok! Én kevés filmben találtam szebb kifejezését a barátságnak." Én találtam bőven. Például, hogy a francia nyelvnél és közeli kornál/miliőnél maradjunk: Zsaroló szaruk.
(Amiben a nagy kedvenc párosomból a Lino Ventura melletti másik francia, Philip Noiret játszik.)

fosdapass 2015.07.14. 00:49:41

@Galex: hozzászólásodat olvasva olykor az az erzesem támadt, hogy én írtam mint kommentet valmikor. De nyilván nem.
Nekem, aki 30 korul járok, ez az alkotás nagy felüdülést jelent akarhanyadszorra is látom.
Nyilván kompromisszumok közt szuletett, mint minden, amit ember alkot, de ezek a kompromisszumok pont nekem valók. A barátság idealizált képe, a szélesen fényképezett beállítások, a szerethető figurák, akik közül egy-kettőt pótolhatatlan színészóriások alakítanak. És elsősorban ahogy irod is, az a hétkoznapok atlagossagatol elrugaszkodni kívánó szemlélet, ami annyira jellemzően francia. Ez a szemlélet kilép descartes, vagy verne dolgozószobajabol, a citroen utaskabinjabol, vagy cousteau tengeraattjarojabol, vagy épp a filmvaszonrol, hogy megpendítsen húrokat az arra fogékonyakban és forradalmat kezdeményezzen.
A történet valojaban csak keret, amit emberi mivoltunkat érintő kissé filozofikus, néhol pedig elvontabb, vagy szentimentalis formaban kapjuk meg. Az értelmezés szintjei és a rétegzettség ugye...
Itt nem jön a szörny, nem mutatnak be a gonosznak (csak megmutatják nekünk, de nincs parolázás), nem varrunk el minden foszlányt és nincs szájbarágás.
Aki ėrti, az örülhet a sajátos hangulatú alkotásnak, akit megtévesztett a cím, attól lehet bocsánatot kell kėrni az olcsó kommersz alacsony aránya miatt.
Én itt most megteszem: ne haragudjatok a gondolatközlési kísérletek miatt, a balos attitűdért (bár nem vettétek észre, mert filmet nem azért néztek, hogy átjojjön a messzidzs), a művészi igénnyel komponált snittekėrt, az unalom miatt, miegymásért .
süti beállítások módosítása