Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Én, Earl és a dying girl

2015. szeptember 23. - Santino89

Utálom az esti sajtóvetítéseket. Hogy miért? Mert összekötik mindenféle rádiós-tévés-újságos nyereményjátékokkal, a plázaparasztja meg azt se tudja, mire ül be. Azt hiszed, túlzok? Mellettem épp erről beszéltek. Mert ha kiad érte pénzt, akkor még az is lehet, hogy minimális szinten érdekli a film, itt meg csak azt látja, hogy ingyér’ van, oszt menjünk. Így tették tönkre nekem tavaly a Káprázatos holdvilágot, amit rajtam kívül senki sem szeretett, hiába pofázta végig rendületlenül a filmet az okoslány meg a fuxoskan. Szó szerint.

landscape-1434576906-elm070115intel3-4-002.jpg

Most is ülök a vetítőteremben, nagy boldogan, aztán egyszer csak belém hasít a keserű felismerés: ez egy amcsi független film lesz, Sundance nyertes meg minden, hogy tudom majd élvezni ebben a közegben? Bár inkább fizettem volna érte jövő héten, lehet csak öten ülnénk a teremben, de tuti jobban érezném magam. Legnagyobb meglepetésemre nem csak nálam működött tökéletesen, hanem mindenkinél. Nevettek, amikor a készítők azt akarták, hogy nevessenek, sírtak, amikor a készítők azt akarták, hogy sírjanak. Kevés ilyen zavartalan vetítésen vettem részt úgy valaha.

12meearljp1-articlelarge-v2.jpg

És hogy miért írom ezt le egyáltalán, amikor gyűlölöm, ha egy kritikus (bocs: blogger) élménybeszámolót tart, ahelyett, hogy a tetves filmről beszélne? Mert igazából hiába láttam már több ezer filmet, és hiába írtam lassan ezer kritikát, valójában semmit sem számít a véleményem. Tudod miért? Mert mindenki elhallgat dolgokat, amikor filmekről ír. Mindenki úgy csinál, mintha objektív, megkérdőjelezhetetlen szobrot állítana az EgyIgazságnak. Például én nagyon szeretem az amerikai függetlenmozikat, azon belül pedig aztán kiemelten imádom a coming of age témát. Nem tudom, hogy miért; azért mert emlékeztetnek arra, ami sosemvolt, vagy azért ami lehetett volna, esetleg azért, ami tényleg megtörtént.

me-earl-dying-girl-movie-ronald-cyler-ii-thomas-mann-greg.jpg

Fene tudja, a lényeg, hogy ezeket tuti nem írnám le, mert egyértelmű lenne belőle, hogy alapból jó szájízzel ültem a vászon el, a kisebb filmek helyett szívesebben szidom a nagyokat, stb. Viszont itt volt egy olyan közönség, akik közül tuti, hogy ezek nem jellemzőek minden egyes nézőre, a film mégis ugyanúgy betalált náluk is. Nem véletlen, hogy a Sundance-en nem csak a nagy-, hanem a közönségdíjat is elvitte, bár az ugye megint csak nem a pesti pláza közönsége.

me-and-earl-girl-on-bed.png

Ha pedig mégis kíváncsi vagy a véleményemre, előadom pontosan úgy címkézve, amivel a Birdmanben vádolták a savanyú fejű kritikust. Az Én, Earl és a dying girl magában őrzi a kamaszkor ellenállhatatlanul őszinte báját és a felnövés fájdalmával járó melankóliát. Nagyon vicces, a film első felét végig lehet röhögni, a második felétől pedig nem csak a papírzsebkendőnket próbálják minél erősebben kifacsarni, de a valódi katarzis élményével is gazdagabbá tesznek. A forgatókönyv és a rendezés egyaránt ötletes, okos, ami pedig még fontosabb számomra, hogy őszinte, minden pillanatában hiteles. Gondolom ezek után nem meglepő, hogy semmi szépelgés, csak valódi szépség, semmi giccs, de mégis megható az összkép, annak ellenére, hogy pontosan tudjuk, mi fog történni. A színészek persze jók, de ez egy ilyen jellegű mozi esetében alapkövetelmény. Annyit azért elárulok, hogy a film a kétharmadánál leül egy kicsit, többet időzik el, mint amennyit kellene, de a nagyon erős első óra, és a nagyon ütős befejezés bőséggel kárpótolnak ezért a szűk 15 percért.

dying-girl_21681.jpg

A témájából fakadóan (rákos tinik, jajj!) persze könnyen eszünkbe juthat a Csillagainkban a hiba, ami nem sikerült ugyan rosszul, de ez a film bizony sokkal jobb nála. Más kérdés, hogy az vérbeli hollywoodi, nem pedig kis független cucc, mint ez, úgyhogy jóval több kompromisszumot kellett kötniük a Csillagainkban… készítőinek, jellegükből fakadóan amúgy nem is igazán játszanak egy pályán. De végülis tökmindegy, az Én, Earl és a dying girl az év egyik legjobb filmje, az biztos.

me-and-earl-and-the-dying-girl.jpg

Ha tetszett a bejegyzés, lájkolj minket a Facebook oldalunkon!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.09.23. 07:33:37

Barátom, pont az a jó a bloggolásban, hogy kötetlenebb, mint egy filmkritikaírás, és tarthatsz élménybeszámolót is, az a lényeg, hogy az is szórakoztató legyen. :) Itt az volt.
A filmet még nem láttam – tudod, leragadtam a hetvenes éveknél –, de előbb-utóbb sorra fog kerülni. Hogy inkább előbb, mint utóbb, az viszont épp a fenti kritikának köszönhető.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.09.23. 09:56:31

szerintem a nyolcezer egyéb témánk közt ezt is megvitattuk már, mármint, hogy a gonzózásnál is a mérték az érték

én pl. kifejezetten szeretem ha kapok egy kritikában élményes feelinges mondatokat, ha átjön, hogy aki ott volt, élvezte, e avagy sem, Ha az jól van megírva vevő vagyok rá, és majdnem olyan jó élményt ad mintha a filmről írna (khm) ha viszont átesik a ló túloldalára, és elkezdi fejtegetni, hogy de bezzeg az asszony is utálja, és akkor már tényleg úgy van akkor lesz egy rakás szar az egész

én kifejezetten szeretek gonzózni, ahogy észrevettem az elmúlt évek alatt, olyan szarul nem is csinálom

én általában szeretem megírni hogy márpedig totál utálattal ültem le egy film elé, vagy nagyok voltak e ezért meg azért az elvárásaim, ha kamukázunk egy kritikában akkor onnantól kezdve értelme nem sok van az egésznek, de szerintem Ez az oldal, nem az az oldal

viszont ezt nem mondod komolyan, már megint rákos tinis film, ebből lesz az új holokauszt trend? jézusom

"Utálom az esti sajtóvetítéseket."

kérlek, jövő hétfő reggel 10:00 - a Marsi :D

pedig én most gőzerővel azon vagyok, hogy a sok délelőtti vetítés helyett mindegyikből a prömier előttire hívjanak mert arra érnek rá a kollégák is, meg Te is

ha választani kell legyen a sok tahó nyertes, semmint a besavanyodott "műértő" kolléga... bocsánat kritikus, akik lassan egy jóízűt nem tudnak röhögni

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2015.09.23. 12:31:49

@field 64: jah, hát ez a jó benne, meg ez a rossz is benne, bárki bármilyen baromságot írhat :) de kösz azért :)
remélem Neked is tetszeni fog.

@scal: az újságírók azért kulturáltabban viselkednek egy moziban, kevés - de emlékezetes - kivételtől eltekintve.
A marsira szívesen mennék, tekintve, hogy épp most olvasom a könyvet, dehát ugye a meló, az meló. Majd elmegyek érte jópénzé jövő hét után...

Ez nem gonzózás, nem voltam bebaszva (se drog se pia) se a film se a kritika írása alatt. Egyedül a Bosszúállók 1 kritika írása alatt volt bennem egy kicsi, de akkor se sok. Persze, egyszer azért majd lehet ki kéne próbálni, már csak kíváncsiságból is.

Amúgy meg ugyanmár, te se feded fel a lapjaidat, a vitákat követő mélypszichológiai elemzés kell ahhoz is, hogy kiderüljön, igazából miért nem tetszett egy film :D

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.09.23. 13:24:01

@Santino89: a gonzónak nem az a feltétele, hogy be legyél baszva, vagy drogozva, hanem hogy erősen szubjektív, érzelem dús, gyakran személyes élményeket vigyél az írásba, durvább fajtája mikor a tényeket fikciókkal felcseréled, és már köze nincs az egésznek ahhoz amiről írsz - mondjuk nem láttad a filmet, de a kritikád tökéletesen lefedi mégis :D

persze tudom, a drogokat könnyebb megjegyezni, de akkor sem ez a lényeg

nananananana - ez max tudat alatt lehetséges, amiről én se tudok, minthogy néhol te is megjegyzed, hogy nem tudom miért, én csak örülök, ha rájövök önmagammal kapcsolatban erre arra :)

mostanában különben is úgy vagyok vele, a filmek találnak meg engem, nem én a filmeket, lassan már keresnem se kell őket - ó ez tök jó kezdőmondat lesz
süti beállítások módosítása