Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Gondolj rám (2014)

2017. március 09. - scal

Gondolj apádra...!

gondoljram.jpg

Én úgy el akartam verni a port ezen a filmen. Amikor mozikba került, a kritika egy emberként utálta, persze nem néztem meg, magyar film, hagyjuk már, ezer és egy okot tudnék felsorolni, miért. Csak hogy a legtriviálisabbnál maradjak: itt ez a csodálatos poszter. De hát erre jó a Filmhét, pótoljuk a lemaradást. Aztán elkezdődik a film, jön a szokásos Kern-féle cinizmus... és... és... és bassza meg... nem tudok rá haragudni. Pedig egyáltalán nem modern film, ez egy Kern András-film, ízig-vérig. Őt én amolyan magyar Woody Allennek tartottam mindig is, nem véletlen, hogy ennyire jól passzol hozzá a hangja. Aki szereti Kern „szarok bele”-humorát, annak sok baja ezzel a filmmel sem lesz, aki nem, az meg istenem, hát van ilyen, ott van ezer másik film, válassz egyet. Én a magam részéről úgy álltam fel a film után, hogy egyáltalán nem bántam meg az elkészültét. Elvégre most Kern beteljesítette az életművét, a Sztracsatella és A miniszter félrelép után van egy rendezői trilógiája, megkockáztatom, jobb és erősebb, mint nagy barátjának, Koltai Róbertnek.

A Gondolj rám ugyanis egy életérzésfilm. Van benne egyfajta megfoghatatlan melankólia, az a fajta világlátás, amit csak Kern tud igazán átadni. Hozzám pedig közel áll ez a fanyar, keserédes szentimentalizmus. Megkockáztatom, ha a film nem 2014-ben készül el – hogy mi tartott még két évig, amíg a mozikba kerülhetett nem tudom, bár azok szemmel láthatólag meglettek volna nélküle –, hanem rögtön a Sztracsatella (1996) és A miniszter félrelép (1997) után, ez akkor is ilyen lesz. Egyesek ezt úgy írják le, Kern nem vette észre, hogy elment mellette a világ, én viszont inkább azt mondom, leszarja, hogy elment mellette a világ. Ő még most is kocsmába akar járni, nem pubba, telefonfülkét használni mobil, és leszólítani nőket az utcán a tinder helyett. És nagyon helyesen teszi. Nincs annál idegesítőbb, mint amikor valaki trendi akar lenni, amikor hetven lesz lassan, igaz, a filmben 58-nak hazudják, ami elég hülyén veszi ki magát.

Szóval ott tartunk, hogy életérzés, hangulat, ami megfesti az egész film tipikusan pesti világát, hanghatásait. Azt a mocskos, húgyszagú, kopottas, csúnya Pestét, amit annyira imádok. Ha nem tudod még mindig, miről beszélek, akkor te nem láttad Kernt a világi deszkákon – ő mindig is színpadi színész maradt –, nem élvezted poénpetárdáit a Kabarécsütörtökben, elképesztő a pasas, és nem hallgattál elég Lövölde teret. Megkockáztatom, hogy a Gondolj rám főcímdala legalább ilyen ikonikus lesz pár év múlva. Mert fülbemászó, mert jó hallgatni, mert Kern. Ha ez nem lenne elég, a film kemény témával rendelkezik. El nem tudtam volna képzelni, hogy magával ragad, elgondolkodtat, de a helyzet az, hogy én is belegondoltam már. Egyszer leoltják a lámpát, egyszer behúzzák a függönyt, és közlik veled, van fél éved, mielőtt meghalsz. Te mit tennél?

gondolj-ram-1217-0252-foto-gal-berenike-2000-jpg.jpg

A dolog pikantériája, hogy Kern egy olyan dokit játszik, aki maga is az onkológián dolgozik, osztályvezető, tisztelet övezi, ha végigmegy azon a bizonyos folyosón, mindenki szalutál, mindenkihez van egy jó vagy épp keresetlen szava, a 23 éves medika pedig már attól is benedvesedik, ha a doktor úr tudja a nevét. Mert felnéz rá, mert nagy tudású. Dr. Borlai egyébként rendezett életet él, van egy szép felesége, egy okos lánya, na meg egy fiatal szeretője, aki a lánya lehetne. Sőt, szabadidejében még egy kis hobbizenekarban is fellép, amúgy lazulásként. Ő közli a betegekkel, hogy bizony, ennyi idő maradt, és bár ők megtesznek mindent, ami emberileg lehetséges, nem árt, ha felkészülnek a legrosszabbra. Szóval a filmben akasztják a hóhért, és egyik nap vele közlik ezt. Jöhet a kemo, a sugár, de mivel Borlai ebben élte le az életét, pontosan tudja, mi vár rá, és ő a halált választja. Hogy úgy éli le életének utolsó fél évét, hogy nem akar megbánni semmit, kiéli magát, mindent megtesz, amihez eddig gyáva volt. Ja és mellékesen úgy megutáltatja magát mindenkivel a környezetében, hogy mire meghal, ne fájjon senkinek, hogy elment.

Amíg a film ezen a vágányon halad, és mutatják Kern leépülését, addig nincs is gond vele, azonban a végére a film kitalálja, hogy túl hosszú kíván lenni, és fölösleges köröket kezdenek futni, meg persze azt se tudják, hogyan is kellene ezt az egészet lezárni. De a humora működik, és kell is, mert az orvosi közeg miatt jó pár naturális jelenet is helyet kapott ebben az egészben, és ilyenkor az ember hajlamos elgondolkodni, hogy addig jó, míg nem kell felvágni. Ezért nem igazán vígjáték, amit kapunk, hanem az a cinikus, fanyar, maró gúny, ami kell, hogy mindezt túléljük. Szenzációs Kern szinte 0-24-es belső monológja, ahogy egyszerre ironizál, meg összekacsint a nézővel: nyugi, ez csak egy film. Ha pedig a humor nem verbális, hát szürreális képi jelenetekben jelenik meg. Hiszen mi mással lehetne harcolni leginkább a rák ellen, mint humorral? Persze mivel a humor is tipikus Kern-származék, ezt is az élvezi, akinek bejön ez az egész. Színészek terén kiemelném Eszenyi Enikőt, aki úgy látszik, nem öregszik, és Elek Ferencet, aki talán a film legszerethetőbb karaktere.

Ugyanakkor nem tudok elmenni szó nélkül a tavaly elhunyt Rajhona Ádám mellett. A film nézése közben egyszer csak belém hasított, talán ez volt az utolsó szerepe, és hihetetlen, hogy eltorzult snájdig alakja, mintha arcát ráfeszítették volna egy masszára. Rossz volt nézni minden egyes pillanatát, pláne, hogy négy évvel idősebb csak Kernnél, és komolyan eltartott egy darabig, mígnem rájöttem, nem a fivérét játssza, hanem az apósát... Ezt leszámítva a film a szokásos LGT-slágerekkel operál. Presser Gábor szerzeményei nagyon illenek Kern világába. Úgy fogalmaznék, Presser egyike azon keveseknek, aki igazán érti Kern Andrást. A másik pedig Ragályi Elemér, aki a film képeiért felelős. A film vizuális effektusai egyszerűen lenyűgöztek, amit a Szabadság-híddal műveltek, az valami lélegzetelállító! Egyszerre ötletes, ami jól is néz ki, és érzékelteti a főszereplő lelki állapotát – ne felejtsük el, hogy a hazai Golden Gate, aka Öngyilkosok hídja is egyben. Bármelyik filmben megállná a jelenet a helyét.

821481_0.jpg

Úgyhogy aki arra számított, hogy a porba sújtom Kern András életművének zárókövét, az most csalódhat. Kicsit késve érkezett, kicsit soká jött, kicsit hosszadalmasan kellett böjtölni rá, de örülök neki, hogy elkészült, és néhány vargabetű után, de mégis csak megnéztem. Feltehetem a polcra a másik két film mellé, mintegy trilógiát képezve. Szép búcsú, méltó búcsú, amolyan Kern módra.

Ha tetszett a kritika, kérlek, lájkold a Facebook oldalunkat!

U.i.: Állítólag a film nyomokban tartalmaz egy kis Liptai Klaudiát is, de én őszintén szólva nem ismertem fel, mert túlságosan is a film mondandóján morfondíroztam. Meg persze sose tetszett.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2017.03.09. 09:08:41

Eh, ti kritikusok, folyton csak fikáztok minden filmet....!!!

Vagyis... izé :)

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2017.03.09. 09:31:39

@Terézágyú:

Igen, szerintem is tarthatatlan már ez az állapot. Jövő hétre konferenciamegbeszélést hívtam össze a szerkesztő kollégákkal, hogy közösen meghatározzuk a kvótákat a dicséretek és elmarasztalások vonatkozásában. :)

morph on deer 2017.03.09. 19:20:30

"Szép búcsú, méltó búcsú, amolyan Kern módra."

Atyaisten!
Mikor halt meg?
Vagy béna? Vagy mi van?

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2017.03.09. 19:41:19

@morph on deer:

69 éves. Az előző filmjét 20 éve rendezte. Persze azért mi is bízunk abban, hogy alkotóereje teljében éri meg a következőt is, még akkor is, ha arra is húsz évet kell várnia. 89 lesz akkor, és elmondhatja majd, hogy egy évvel lekörözte Kuroszavát (1910–1998), aki 83 évesen forgatott utoljára.

morph on deer 2017.03.09. 21:13:51

@Field64:
Kösz a választ.
Azért a helyzet némiképp más. Kurosawa egyértelműen rendező volt - először "A homok asszonya" címen futó filmjét láttam, valamikor 1970 körül - Kern pedig egy alapvetően színészként definiált kreatív személy, akinél az életmű nem egyértelműen ér véget egy filmmel.
Vagy rosszul tudom.

Mindenesetre kissé nekrológ szaga volt a dolognak, én meg nem voltam benne biztos, hogy mit aludtam át az utóbbi napok híreiből :)

A "69" egyébként nem is igazán rossz formula, ha jól emlékszem...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.03.09. 21:19:30

Kernnel csak az a gond, hogy csapnivaló színész, egyetlen karaktere van...

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2017.03.09. 21:51:16

@morph on deer:

Igen, igazad van, Kern elsősorban színész, és reméljük, hogy színészként még jó darabig látni fogjuk. Rendezőként viszont ez azért már korántsem biztos – a két legutóbbi filmje között eltelt időszak alapján.

A HOMOK ASSZONYA egészen kiváló film, régóta írni szeretnék róla, de nem Kuroszava rendezte, hanem Tesigahara Hirosi.

morph on deer 2017.03.09. 22:30:36

@Field64:
És milyen igaz!
Valahogyan sikerült Abe Kobot összekapcsolnom Kurosawával, de már vagy ezer éve - hogy miért? Szabad a gazda..!
Mindenesetre köszönöm a korrekciót!

¿Qué tapas hay? 2017.03.10. 00:14:51

Nem rossz film, de nem is jó. Mindazonáltal Kern rendezői munkásságból eddig a legjobb.

Amúgy generációs film ez, a Torschlusspanik-korosztályé. Szerintem Y-gen. és fiatalabbak számára abszolút érthetetlen.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.03.10. 00:59:04

@Online Távmunkás: de azt jól hozza :D ezért olyan mint Woody, neki sincs több

@¿Qué tapas hay?: "Torschlusspanik-korosztályé" kapcs ford? O.o

@morph on deer: igen lehet kicsit félreérthető, de ha láttad a filmet, az egészből a halál, az azzal való kapcsolat jön át, és szerintem Kern nem igen akarna többet rendezni, akkor se ha pénzt vágnak hozzá, (ami kizárt) én örültem volna a legjobban ha az elmúlt húsz évben minden évben rendez egy filmet

bár remélem nem csak zsigerből jöttél az Indexről, hogy ezt beírd...

persze Eastwoodnál is a Gran Torino lett volna a méltó búcsú, erre... tovább élt :D tök jó, de azóta csak gyengébb filmeket csinált

xyyyxyxyyxyxyyx 2017.03.10. 10:40:20

Torschlusspanik-korosztályé = kapuzárási pánikban szenvedő korosztály

Gyűrött Papír 2017.03.11. 09:15:07

Szerintem jó film, hat az érzelmekre.

SPOILER!
Nem akartam megnézni, mert megint egy magyar film, de aztán próbából elkezdtem. Engem megragadott az, ahogyan leépíti a kapcsolatait, ahogy elmar mindenkit, aki szereti vagy (félve)tiszteli. Számomra az volt a legmegrázóbb, hogy az édesanyját elvitte az otthonba, majd amikor érte ment ő már nem ismerte meg. Ott elszorult a torkom.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.03.11. 09:51:42

@Gyűrött Papír: igen ebben is van valami, amikor valaki a munkája miatt le se szarja a szüleit jó sokáig, aztán amikor már foglalkozni szeretne vele... akkor meg... nem tud már

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2017.03.11. 13:03:21

Hát kösz. Komolyan kapja be a legtöbb önjelölt, azt hiszi a blogot ír, ért a filmekhez "kritikus", Mindent lehúznak, és ezt a filmet ezért nem néztem meg. Most pótolom.

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2017.03.11. 21:16:10

@scal: Nos, most nézte meg.

Őszintén szólva nem emlékszem mikor láttam utoljára ennyire magyar filmet. Nem valami hollywood-i utánérzést, álművészkiedést, hanem azt az igazi magyar keserédes valóságot.

Tényleg 90-es években még készültek ilyenek. Nekem ez a Falfúró, Banánhéjkeringő, Csók anyu, Csapd le csacsi vonal jött be mindig.

Kern pedig jó, hozza azt a figurát, jók a dialógusok, és pedig nem szerem az LGT-t és Pressert de tökéletes az összhang. Nincs olcsó jelenet, manír, ripacsoskodás.

És igen olvaslak titeket.
süti beállítások módosítása