Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

In memoriam David Bowie

2016. január 17. - scal

Ezt az írást még a régi oldalamra hegesztettem, négy éve, Bowie akkor volt 65 éves. A héten történt tragikus halála miatt gondoltam, ha már megírtam egyszer, kicsit leporolom, és kiteszem mintegy megemlékezésül, már csak azért is, mert – közvetve-közvetlenül – nagyon sok szerepe volt neki abban, hogy én ma ide filmkritikákat pötyögök. Ennek szellemében olvassátok hát.

01abowie.jpg

Bowie-t a popszakma kaméleonjaként emlegették, mert rengetegszer meg tudott újulni. Ehhez képest sokan nem is ismerték, pedig elképesztő hatása volt a kultúrára. Egyesek szerint Bowie a legtehetségtelenebb ember volt, aki elérte, hogy tehetségesnek tartsák, ám annyi bizonyos, hogy meghatározó figurája volt a 70-es, 80-as évek hangzásvilágának, alakja pedig mára ikonná nőtte ki magát. Sokoldalúságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy én sem elsősorban zenei talentuma miatt találkoztam vele. Ha valaki nem tudná, Jennifer Connelly mellett ő a másik emberi szereplője a Fantasztikus labirintusnak.

Mi kell ahhoz, hogy magadra irányítsd a figyelmet, ha London egyik zugnegyedében születsz, ráadásul olyan szürke, semmitmondó névvel, mint a David Robert Haywood Jones, és mégis arra vágysz, hogy Little Richard bandájában szaxofonozhass? Nem árt, ha extravagáns egyéniséget teremtesz magadból. Így tett Bowie is, bár neki azért annyi különlegessége mégis megadatott, hogy földöntúli kinézetét szemeinek eltérő színe adja. Erre 15 évesen tett szert, amikor egy verekedésben úgy képen törölték, hogy kis híján megvakult bal szemére, s ennek pupillája tágabb lett a másiknál. Ráadásul, ha mindez igaz, egy lány miatt történt az egész.

20 évesen már David Bowie néven mutatkozott be a közönségnek első nagylemezével. Nevét az Alamo egykori hősétől, Jim Bowie-tól kölcsönözte magának. Itt már lehetett látni, hogy Bowie előszeretettel vegyíti a különféle stílusirányzatokat, egyaránt megfért zenei palettáján a blues, a pszichedelikus rock és a poposabb hangzás is. Ekkor ugyan még egyik számmal sem tört be a listák élére, de amikor később ismét megjelentették, a legsikeresebb kislemezzé vált. Ez is azt mutatta, Bowie afféle előhírnöke a népszerű irányzatoknak, amely magában hordozta, hogy megelőzve korát, közönsége inkább egy réteget képvisel.

Első sikerét 22 évesen aratja, a Space Oddity albummal, amit a holdraszállás alkalmából afféle balladaként adott elő. Itt már felhasználta színészi ismereteit, és megszemélyesítette a balladában szereplő hőst, később még gyakran élt ezzel a technikával. Az alkotás olyan sikert aratott, hogy a BBC az Apollo-11 közvetítésekor is ezt játszotta. Egy évvel később stílust váltott, és ezúttal keményebb rockot kezdett játszani, amiben talán közrejátszhatott az is, hogy időközben megnősült, s mégis ekkoriban kezd kételkedni nemi hovatartozásában. A Man who Sold the World albumán női ruhát visel. Egy évvel később születik meg fia, Duncan Jones, aki mára olyan filmeket rendez, mint a Hold vagy a Forráskód.

Rockos irányzata végül a glamben teljesedett ki, mely mára teljesen kihalt, vagy átalakult, de akkoriban főleg a holdraszállás miatt valósággal tombolt. Előadói gyakran énekeltek meg sci-fi témájú balladákat, történeteket, míg az énekesek öltözete futurisztikus és egzotikus volt. Ebből az érából származik Bowie leghíresebb albuma, a The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. Ziggy később legismertebb karakterévé vált. Bowie ekkor már úgy gondolta, maga is egy kívülálló, aki nem tud tagjává válni a földi társadalomnak. Innentől számít igazán sztárnak, olyannyira, hogy 29 évesen már nyíltan felvállalja biszexualitását, majd pár évvel később úgy nyilatkozik, életének legnagyobb tévedése volt, hogy mindenáron biszexuális akart lenni, holott be kellett látnia, nem az.

Aki ekkoriban részt vett egy Bowie-koncerten, az olyan élménnyel lehetett gazdagabb, amelyet sosem felejtett el. Bowie ugyanis mindent megtett hogy megdöbbentse, megbotránkoztassa, sokkolja közönségét, majd rengeteg Ziggy-féle fellépése után behúzta a satuféket, és ismét stílust váltott. Hirtelen a soul és a funky iránt kezdett érdeklődni, többek között annak hatására is, hogy átköltözött az USA-ba, Los Angelesbe. Rajongóinak jelentős hányada elfordult tőle, nem tudván hova tenni a hirtelen váltást, ami Bowie-t depresszióba, paranoid-skizofréniába, majd végül a kokainba taszította. Mindezekből egy másik angol, John Lennon segítette ki, akivel közösen írta meg Fame című dalát, amely egyből a lista első helyére repítette.

29 éves korában érdeklődni kezdett a filmek iránt is, jobban mondva innentől rendre felbukkant különféle filmes alkotásokban. Első ilyen szerepe A Földre pottyant férfi volt, mely aztán annyira kihatott zenei karrierjére is, hogy újabb karaktert formázott meg: ő lett a Fehér Vékony Herceg, aki fasiszta – sőt egyenesen náci –tulajdonságokkal rendelkezik, amit egyesek annak tulajdonítottak, hogy Bowie rendületlenül gyakorolta a drogok iránti szeretetét.

A véget nem érő turnék között rendre elvállalt filmszerepeket is, így olyan filmszerepek után, mint a Csak egy dzsigoló, az Éhség, vagy a Boldog Karácsonyt, Mr. Lawrence – Takesi Kitano-val az oldalán –, a Sárgaszakáll – amelyben a Cápaembert alakította!!! a Monty Python tagok körében –, 1986-ban szerepet kapott Jim Henson fantasyjéban, a Fantasztikus labirintusban, ahol teljes mértékben kiélhette mindazt, amit az elmúlt húsz évben felépített zenei munkásságában. Jareth, a manókirály inkább néz ki rocksztárnak, mint gonosztevőnek, ráadásul a film öt betétdalát is ő írta/énekelte.

Két évvel később Poncius Pilátus szerepét kapja, Martin Scorsese sokat vitatott filmjében, a Krisztus utolsó megkísértésében, majd ezt követte David Lynch lehengerlő sorozatának filmváltozata, a Twin Peaks – Tűz, jöjj velem. Eljátszotta Andy Warholt A graffiti királyában, egyik utolsó jelentős filmszerepeként pedig Christopher Nolan mozijában, a Tökéletes trükkben tűnt fel, ahol Nikola Tesla karakterét formálhatta meg 2006-ban. Olykor elég volt, ha feltűnt egy cameoszerep erejéig, mint Ben Stiller Zoolanderjében, vagy csupán zenéjét, gondolatiságát adta a filmeknek: Nulladik óra, Showgirls.

Szerepeiben nem mindennapi egyéniségeket alakított, mindegyikben van valami zárkózottság, törékenység, különcség, ellentmondásosság. S ugyanakkor azt is bizonyította, amit csak kevés zenész esetében mondhatunk el, hogy remekül tudott színészkedni is. A 80-as években, miután elénekelte egyik legnagyobb slágerét, a Heroes-t, olyan sztárokkal készített közös produkciókat, mint Tina Turner, Iggy Pop vagy a Queen. S mindeközben zenéje ismét formálódott, ezúttal az instrumentális, elektronikus hangzás felé.

42 évesen aztán gondolt egyet, és feladta szóló karrierjét, hogy két évig önfeledten énekeljen a Tin Machine nevű zenekar frontemberként, ám az együttes megbukott, ami korlátozta Bowie kísérletező személyiségét. Öt évvel később bekerült a Rock and Roll Hall of Fame-be, 2004-ben pedig a Rolling Stone minden idők 39. legjobb énekesévé választotta, valamint hat nagylemezével bekerült minden idők legjobb 500 albuma közé.

Bowie 2003-ban visszavonult az énekléstől egy időre, majd tíz évvel később mégis újabb albumot adott ki – talán épp azért, mert megromlott egészségi állapota, és még akart alkotni valamit. De a legdurvább, hogy még a halálos ágyán is forgatott egy klipet, ami lényegében egyedülálló az egész világon. Máig több mint 21 millióan nézték meg a YouTube-on, többen mint a legtöbb klipjét – ha morbid akarnék lenni, azt is mondhatnám, eleve így tervezte az egészet, hogy halála majd beindítja az eladásokat, és még egyszer a toplisták élére repíti.

Bowie 27 stúdió albumot készített, 40 filmben játszott, valamint egy nagyszabású számítógépes játékban is közreműködött 1999-ben. A Quantic Dream – ők készítették a csodálatos Fahrenheitet is – korokat megelőző játékában, az Omikron the Nomad Soulban nemcsak zenei hangzásvilágát hasznosították, de az egyik karaktert egyenesen róla mintázták. Halála miatt a játékot ideiglenes ingyenesen letölthetővé tette a jogait birtokló Square-Enix.

Bowie az utolsó éveiben már visszavonult a nyilvánosságtól, és békésen festegetett otthonában. Állandó megújulása két dolgot is eredményezett; nincs két egyforma hangzású albuma, így csak egyéni hangjáról lehet felismerni, a dalok sosem keltik az önismétlés érzetét, valamint újabb és újabb közönséget szerzett magának, ami szavatolta számára, hogy több évtizeden át is sikeres maradjon. Minden évtizedben volt valaki akire hatott – pl. Vanilla Ice, ahogy arra Field jó ízléssel mutatott rá –, akiknek utat mutatott egyéniségével, s bár polgárpukkasztó megnyilvánulásaival, szemléletmódjával megosztotta a publikumot, kitörölhetetlenül beírta magát a popkultúra életébe. Tudom, a rák kegyetlen, és előbb-utóbb mindenki elmegy, de ő még élhetett volna pár évtizedig. Akárhogy is, hiányozni fog. És köszönök mindent!

Ha tetszett a bejegyzés, lájkolj minket a Facebook oldalunkon!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.01.17. 10:05:50

Sose szerettem David Bowie-t, mert neki megvolt Amanda Lear, nekem meg nem. :)

Az én kedvenc Bowie-albumom – of course – az 1982-es LET'S DANCE, amely a 70-es évek sikeres és igényes diszkóegyüttese, a Chic producereivel készült.

És egy filmes bulvárpletyka. AZ ÉHSÉG című filmben állítólag (nem tudom biztosan, mert nem láttam a filmet) van egy zuhanyjelenet Bowie-val és Catherine Deneuve-vel. A francia díva állítólag ragaszkodott ahhoz, hogy az ő jelenlétét külön (??) filmezzék, mert nem óhajtott „holmi rocksztár”-ral meztelenkedni. :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.01.17. 15:30:12

@field 64: jézusom, ez az Amanda Lear nem az a tipikus... szépség :D

classy57 2016.01.17. 18:22:41

Khmm...isten nyugosztalja Dvid Bowie-t , de én sem rajongtam érte ....No nem Amanda mián , csupán az ekletikussága miatt . Amire megszokhattam volna a hangázás világát , már váltott is , és teljessen más , felismerhetettlené vált számomra. Voltak számai amik anélkül tetszettek , hogy tidtam volna hogy ő énekli ...és voltak olyanok is , amik miatt azonnal arrébb kapcsoltam , akárhol szólaltak meg . Ebből volt is furcsa szitu is , mert mikor egy alkalommal elkapcsoltam a rádiót , a haver rámszólt , kapcsold vissza ! ez D.Bowie , és ez a legjobb válogatás lemeze !! Kinos , mert az előző számnál még meg is jegyeztem ; Hűű milyen ki..szott jó ez nóta !
Na és a filmezés ...persze volt hogy tudtam szerepel benne , de az is előfordult , fogalmam sem volt róla , hogy játszik benne , és hogy mit is ?!
Ezek ellenére , nagyon sajnálom hogy elment , mert a Fantasztikus Labirintus , és a Kitano film korszakos számomra ....
Tényleg , mikor ir valaki Kitano-ról ?

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.01.17. 20:03:51

@classy57: én most gondolkodok, hogy írok Bowie azon filmjeiről amiket régebben láttam és megvannak DVD-n beleillik a Nosztalgia sorozatomba, mert előbb utóbb kijöttem volna velük, Kitanotól is van féltucatnyi filmem, de amit láttam tőle, Erőszakos Zsaru az alapján elment tőle a kedvem,m - a Battle Royale van tőle fenn egyedül eddig ha jól tudom

2016.01.17. 20:33:39

@scal:

Hát komám, fénykorában (és az én fénykoromban, ha volt egyáltalán ilyen) semmi kifogásom nem lett volna ellene, és nem is volt. :)

2.bp.blogspot.com/-0gY3l86xTfY/TavvUeOLioI/AAAAAAAAWWo/-IxxSLFkrg4/s1600/N%25C2%25B0234b.jpg

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.01.17. 23:18:11

@field 64: nekem ez a nő túl férfias, - az arca végképp nem gyere be - látom Bowie mit csipázhatott benne :D

nem vesztünk volna rajta össze az már egyszer bizonyos, de ez igaz a női ízlésünkre ahogy eddig levágtam

2016.01.17. 23:32:39

@scal:

Hát igen, ízlések és pofonok. A hancúrlistád láttán sejtettem meg először, hogy a hölgyeket illetően nem igazán van átfedés az ízlésünkben. – Na, nem mintha a filmek terén olyan nagyon sok lenne. :) – Bár ami azt illeti, én azon a listán látok férfias – illetve kora miatt inkább: fiús – külsejű nőt.

classy57 2016.01.18. 09:42:11

@scal: Én még elő tudok túrni egy pár Kitano filmet ...
Majd irok , hogy mit lehet tőle megszerezni .
@field 64
Amanda a mi időnkben nagy kedvenc volt .Nem éppen a hangterjedelme miatt , és nem is azért mert olyan jók lettek volna a számai , inkább a furcsa hangja ,és a körülötte terjengő bulvárhirek , pletyik tették őt érdekessé.
www.youtube.com/watch?v=rNWQv_DTx_o

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.01.18. 09:49:58

@classy57: amit láttam még tőle, talán legelőször az a Kikujiro nyara volt, hát az is egy elég elmebeteg film volt :D Ez a Boldog karácsonyt Mr. Lawrence is leginkább... érdekes.

És szerepelt a Johnny Mnemomincban is, meg a Battle Royale 2-ben amit mai napig nem tudtam megnézni annyira szörnyű :D

ami még megvan de nem néztem meg: az a Forráspont, Szonatina, Gonin, Zatoichi

majd úgyis jön a Holdújév, akkor ázsiai heteket szoktam tartani, lehet ledarálom, ha már megvannak, bár nem hiszem, hogy csak Kitanoról akarnék írni akkor

ami kellene: Fivér, és Tűzvirágok

2016.01.18. 10:09:02

@classy57:

Mivel nagy discofan voltam/vagyok (tinikoromban dúlt a világméretű diszkóláz, és ugyebár az ember tizenéves korában a legfogékonyabb a könnyűzene iránt), én a dalait is kedveltem. 1979-es albuma, a Never Trust a Pretty Face a kedvencem, azt máig szívesen meghallgatom, ha úgy adódik.

Valóban nincs nagy hangterjedelme, inkább a hangszíne érdekes, és az előadásmódja. Nem tudom, miért, engem már tizenévesként is vonzottak a nőies nők (lásd a színésznőknél Faye Dunawayt), miközben korosztályom a fiúsan vagány lányokat szerette, vagy azokat, akikre én inkább azt mondom, csajosak, nem nőiesek.

Egyébként ami az énektudást illeti, manapság már a kereskedelmi tévék műsorai is tele vannak „világszínvonalú” énekesekkel, énekesnőkkel, akik simán kivágják a magas C-t, ha kell, számomra mégis csüggesztően egyformák, mert a(z ének)technikai tudás mellé nem társul az egyéniség varázsa, hogy azt érezd, az illető valami unikum, nincs belőle még egy, nemhogy több tucat. És ha ezek a „megasztárok” albumot készítenek, az azokon hallható dalok többnyire semmilyenek – legalábbis szerintem.

Persze nem gondolom azt, hogy Amanda imázsa abszolút eredeti és spontán, és egyáltalán nincs benne a menedzsment keze (gondolom, tehetség ide vagy oda, Bowie-éban is benne van!), de jól kitalálták, jól eladták, és nálam megtalálták a célközönséget is, még ha a díva újabb keletű dalai már nem az én fülemnek valók (és ebben nem az élemedett kora a hibás).

classy57 2016.01.18. 10:44:11

@field 64:
Én akkoriban ('70 évek vége felé) eléggé közel voltam a tűzhöz , színházban , zenekarok mellett dolgoztam és kijártam a Múzeum krt. "lemezpicra" is , igy szép rálátásom volt a dübörgő disco műfajra is . Nekem az ekkor még eléggé periférián lévő igencsak kisérleti állapotú electronikus zene volt a mániám . A disco zenékben is inkább azt kerestem. Persze fanyalgó pofával hallgattuk ezeket , hol jöhetett ez a nagyok (Kraftwerk , Tangerine Dream , Klaus Schulze ,Vangelis , Marian Varga , SBB , stb)
zenéjéhez.Ide kéne irni még J.M.Jarre-t is , de ő már valamiféle átmenet volt a kettő között.
Itthon is ebben az időben kezdtek szintetizátorokat használni. Sose felejtem el mit is mondott erről Presser Gábor , mikor kérdezték erről a "hangszerről" Neki is mint jópár zenekarnak volt már MiniMoog-ja . " Én a nagyon jó basszus képzését használom , mivel nem értek hozzá , majd ha megtanultam kezelni , akkor talán másra is fogom használni...." Hi hi ... Még évek teltek el mire megjelent Pici első igazán electronikus lemeze (Electromantic 1982)

classy57 2016.01.18. 10:56:38

@scal: A Tűzvirágok megvan , a másikat még keresem ...az eredeti cim Hana-bi v Fireworks ...anno ide is felraktam ...Ha gondolod , átküldöm mint a multkor :)
mozicsillag.cc/film/tuzviragok-1997-online

classy57 2016.01.18. 11:37:20

@scal: Megtaláltam a a Fivér-t is , ez két levél lesz ...
és át is kell Konvertálni , hogy elférjen ...de még ma du. megkapod :)
Addig is egy kis előzetes : www.youtube.com/watch?v=1WrkC6LlQDs
www.youtube.com/watch?v=NIGH6d5VVi8
süti beállítások módosítása