Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Zenedoboz

2014. március 04. - Santino89

Joe Eszterhas magyar származású forgatókönyvíró Jane Fondának akart filmet írni egy nőről, akinek apját háborús bűnökkel vádolják. Milyen származású legyen a család? Magyar. Mi más?zenedoboz1.jpg

A nagy stúdiók nem kérnek az ötletből, mert ugyan ki a fene kíváncsi arra, hogy mi történt 1945-ben Magyarországon? Jogos, de azért kapják már be. Végül felkarolta a filmet egy kis stúdió, amely nagy filmeket gyártott, a Carolco. De csak mert Vajna is magyar, zsidó is, és még menekült is volt. Rendezőnek sikerült leszerződtetni a világhírű Costa-Gavrast, aki nagyon komoly, politikai töltetű filmekkel szerzett magának nevet a ’70-es években. A rendező úr azzal kezdte, hogy kirúgta Jane Fondát, és Jessica Lange-t kérte fel a főszerepre.

Imádom Jane Fondát, de ez alapvetően egy jó döntés volt. A magyar vonatkozású téma mellett főleg Lange miatt érdemes megnézni a Zenedobozt. Ez a nő nem csak elképesztően vonzó volt (ami nem ebből a filmből derül ki), hanem lenyűgözően tehetséges. Csodálatosan érzékelteti hősnője folyamatos változásait. A film végén pedig, amikor kinyitja a Zenedobozt, vagy az utolsó közös jelenete az apjával szívszorító pillanatok, Lange játéka pedig kitűnőbb nem is lehetne, hihetetlen azt látni, hogy mennyire hiteles az a fájdalom és kétségbeesés, amit ez a nő a szemével ki tud fejezni. Más hisztizne, elripacskodná, vagy éppen túl visszafogott lenne. Hirtelen csak Meryl Streep jut eszembe, aki hasonló kvalitásokkal rendelkezik, de Lange-t nem sztárolták agyon. Nem mintha bolhafingnyit is számítana, de jelölték ezért a szerepéért Oscar-díjra. Amit Jessica Tandy nyert meg a Miss Daisy sofőrjében nyújtott alakításáért. Akkor az volt a slágerfilm, nem lehet mit tenni, hogy Lange kategóriákkal nagyobbat alakít, az senkit sem érdekel. Hagyjuk az Oscart.zenedoboz1 (2).jpg

Jessica Lange által alakított magyar származású ügyvéd, Mrs. Talbot apját háborús bűnökkel vádolják, hogy a nyilaspárt csendőreként rengeteg ember kivégzéséért felelős. Nem mellesleg szadizmusért, nemi erőszakért, komplett családok Dunába lövéséért. Elhangzik a filmben a mondat: „Ezért szégyellem, hogy magyar vagyok.” Később szerencsére visszavesznek a didaktikus hangvételből, és szerencsére megtudjuk, hogy nem minden egyes magyar csinált ilyesmiket. Elkezdődik a szokásos amerikai tárgyalás, tiltakozásokkal, tanúkkal, nyomozásokkal, ügyvédi fondorlatokkal. És valóban tömény a feszültség, mert mi sem tudjuk, mi lehet az igazság. Meghat minket Lange szeretete az apja iránt, elborzasztanak minket a részletesen (néha az eredeti angol hangsávon is magyarul) előadott gyilkosságokról, kínzásokról szóló tanúvallomások. Reméljük, hogy nem bűnös az öreg, de látjuk, hogy Lange mindig valami formalitásba köt bele, a jószándékú zsidó bíró pedig mindig helyt ad neki, hogy ne tűnjön elfogultnak. Közben olyan igazi magyaros arcokat, magyaros kifejezésmódokat láthatunk, nagy dicséret a megfelelő odafigyelésért a rendezőnek. Szívünknek talán az is kedves lehet (nyilván ezt ennél nyálasabban nem tudtam volna megfogalmazni), hogy Budapestet milyen szépen tárják elénk, tökéletesen hitelesen szippanthatjuk be a ’80-as évek hangulatát. Aztán ezekről elfeledkezünk, amikor Lange nekiáll magyarul csevegni Törőcsik Marival. Bizony, ilyen is van a filmben, és nem túlzás, hogy a film egyik csúcspontja lenne, ha nem jönne utána egyből a címszereplő jelenete.zenedoboz1 (1).jpg

Egy kifejezetten erős, hozzánk ezer szállal kötődő filmről beszélünk tehát, ami mindenképpen érdemes a figyelmünkre. Nagy bevételt nem hozott, de nem is várták el tőle. A kritikusok megdicsérték anno, és megnyerte a Berlini Filmfesztivál fődíját. Nálunk pedig néha vetítették késő éjszaka, de dvd-n is hozzáférhető. Lehetőleg eredeti hangsávon nézzétek, ilyen film esetében kíváncsi vagyok, hogyan fordít a tolmács magyarról magyarra.

De mindez még úgy önmagában nem olyan érdekes, ahhoz képest, ami utána jött. Két évvel azután, hogy Eszterhas elkezdte írni a Zenedobozt, a valóság viccesen visszaütött rá. Az édesapja kapott egy levelet, ugyanattól a hivataltól mint a filmben Lange apukája. Háborús bűnökkel vádolták az idősebb Eszterhast. Igaz, ő nem gyilkolt meg közvetlenül senkit sem, de antiszemita cikkeket, könyveket írt, és könyvégetéseket szervezett. post05-eszterhas.jpgFia nagy nehezen, egy zsidó ügyvéd barátjának közbenjárásával elérte, hogy ne kerüljön az akkor már 83 éves öreg bíróság elé, de megbocsátani sosem tudott apjának. Apja mindig humanizmusra nevelte, kellőképpen kihangsúlyozva, hogy a zsidók ugyanúgy emberek, mint bárki más. Alibinek használta, csak úgy mint a filmbeli László a lányát. És ugyanúgy a gyermeke közbenjárására érte el, hogy megússza. Persze, felmerül a kérdés, hogy az ifjabb Eszterhas mit tudott erről a forgatókönyv megírásakor. Hollywoodi fenevad című önéletrajzi könyvében azt állítja, hogy semmit. De azért bevallja magának, hogy a tudattalanjában ez nagyon ott lappanghatott, hiszen annyi téma közül, vajon miért választotta éppen ezt? A gyermekkori emlékképek pedig úgy álltak össze az új információkkal kiegészítve, mint azt a Közönséges bűnözők, vagy a Hatodik érzék végén láthatjuk. Idősebb Eszterhas egész életében a kommunizmus ellen harcolt, viselt dolgai és élethazugságai pedig éppen annak köszönhetően omlottak le, hogy a kommunizmus elbukott.

A film mellé mindenképpen ajánlom A hollywoodi fenevad című könyvet, ugyanis simán ki merem jelenteni, hogy a legjobb könyv, amit valaha olvastam. És ez csak egyetlen sztori belőle a sok közül.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.03.04. 11:37:15

<img src="http://cultureslurp.com/wp-content/uploads/2011/09/Facebook-Like-Button.jpg">

Nem tudom, megjelenik-e ez a kép, amit küldeni szeretnék, mert gőzöm sincs, itt lehet-e (és főleg hogyan) képet beszúrni egy hozzászólásba.

Ha nem lehet, akkor: LIKE.

Már csak azért is, mert ugyebár szívemnek a régebbi filmek (és a róluk szóló írások) a legkedvesebbek.

P. S. Ha idősebb Eszterhas egész életében a kommunizmus ellen harcolt, akkor nem lehetett annyira rossz ember. :))

Crass 2014.03.04. 20:15:30

Eszterhás emberi kvalitásait hüen tükrözi a magyarokra tett azon kijelentése, miszerint ha magyar jön szembe az utcán, azt meg kell verni, tudni fogja miért kapta.... Undorító féreg! Egy legalább is nyelvében magyar blog szerzöjétöl szerintem minimálisan elvárható lenne az, hogy ezt a tényt az olvasóval közölje.

Ha ez a tróger, bármely más nációval kapcsolatban tett volna hasonló megjegyzést, akkor nem gyözne elhatárolódni, elítélni, lehetetlenné tenni, kiközösíteni öt leginkább H`wood. De persze vannak kevésbé egyenlöek. Akikre a mocskolódó rasszisták fröcsögése elleni védelem nem terjed ki.

A tárgyalt film egyébként harmad osztályú didaktikus fércmü, a legszebb szovjet filmek sematizmusát és ostobaságát idézi. Pénzt adni érte bármely formában nem csak hiba, bün is!

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.04. 20:51:12

Mondott ő csúnyábbat is: "A magyarok erőszakosak, az öngyilkosságig szenvedélyesek, túl gyorsan mondanak ítéletet, szűklátókörűek, antiszemiták és rasszisták."

David Sumner 2014.03.05. 19:36:46

Muszáj leírnom a kedvenc "viccesemet" a Hollywoodi fenevadból. Épp előkészítik az Elemi ösztönt, Michael Douglas, Joe Eszterhas és Paul Verhoeven egy szobában. Eszterhas mondja a feltételeit, ám Verhoeven rendre félbeszakítja, vaskos, már-már hitlerien németes akcentussal (Verhoeven holland, aki gyűlöli a nácikat, de a két ország földrajzi fekvése hozza magával a dialektust): "Én fágyok a rendező, já?! Te fágy ász író, já?! Ászt teszed, ámit mondok, já?!" Majd amikor ezt Jóska bá' megkapja harmadjára, kifakad: "Ide figyelj, faszfej, ha még egyszer ezt mondod, átugrok ezen a rohadt kanapén, és megöllek!" Douglasnek úgy kellett "szétválasztania" őket.

Ezen kicsit mindig meglepődök, mert Verhoeven nagyon is egy liberális holland faszi (többek között a legális melegházasságok országából jön, pl. ennek meglétével érvelt és húzta a száját az Elemi ösztön botránya miatt - joggal), ez a filmjei erkölcsi szabadosságán is látszik, pláne a hazaiakon (ajánlom a Török gyümölcs című remek melodrámáját), de sokáig az USA-ban, független műfajfilmekben is tudott olyan vad, szabadszellemű lenni, hogy máig egy remek rendezőnek tartom, hiába csinált élete végén olyan szart, mint az a Kevin Baconos láthatatlan emberes slasher-izé.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.05. 22:50:36

@David Sumner: ezen beszartam, pedig eléggé utána olvastam az Elemi ösztönnek amikor megnéztem vagy négyszer egymás után. :D

szerintem a rendezők tök mindegy liberálisak, vagy milyenek, mégis ugye hatalom van a kezükben, és a legtöbbje eléggé faszita módon melózik - csak ezt ilyenkor nem így fogják fel, mert demokratikus ütemben soha a büdös életben nem lenne kész egy film

amúgy Verhoeventől meghallgattam pár audiokommentárt, meglehetősen vartyogó, hosszútávon irritáló hangja van, szörnyebb mind Woodyé

David Sumner 2014.03.06. 05:58:40

@scal: Alapvetően egyetértek, csak engem zavarni szokott, ha valaki így viselkedik, ezért csodálkozom rajta. Bezzeg, ha Verhoevennel dumálna így valaki, ő kérné ki magának.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.06. 15:24:41

@David Sumner: hát Michael Bay tempójához képest ez semmi, vagy amit Christian fáking ámátőr Bale levágott csak mert egy melós átszambázott a háttérben, és tíz percen keresztül őrjöngött (én ott lehet megköszöntem volna az együttműködést, és kértem volna egy új főszereplőt)

David Sumner 2014.03.06. 17:50:16

@scal: Bay tempójáról nem hallottam (jobb is így), de Bale-nél nem egy melós sétált el a háttérben, hanem a vezető operatőr (Shane Hurlbut) mászott a kamerák elé. Na, most a színész helye a kamerák előtt, az operatőré a kamerák mögött van. Jogos volt Bale kiakadása. Én sem rontok oda egy orvoshoz műtét közben, és zavarom a munkáját. Persze, ha egy McG kaliberű tehetségtelen nímand a rendező ne csodálkozzunk azon, hogy megtart egy ilyen szerencsétlent, ahelyett, hogy kivágná, mint macskát az ablakon.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.06. 19:34:18

@David Sumner: hát oké, de akkor is soknak tartom, ha MCG olyan tehetségtelen miért vállalta el Bale, annyira hiányzott neki John Connor szerepe, nem hinném... ráadásul mindenki hibázik, szal vagy ez nem az első ilyen volt már, vagy Balenek nem működtek az idegei, elvégre mennyi outtakest látunk ahol a színész elbassza aztán meg önfeledten röhögnek

David Sumner 2014.03.06. 22:39:28

@scal: ... vagy mivel Bale köztudottan method actor, szimplán nem vette jó néven az operatőr töketlenkedését. Miért vállalta el McG neve ellenére? Pénzért, gondolom. :-)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.06. 22:47:15

@David Sumner: jaj ugyan már, szerintem ő már rég túl van azon hogy csak a pénz motiválja, akkor aláír Batmanre és az ükunokája is vígan eléldegél

amúgy nem tartom teljesen normálisnak, method aktor ide, vagy oda, aki 30-40 kilókat hízok, meg fogy az nem normális

David Sumner 2014.03.06. 22:56:42

@scal: Jaj, ugyan már, a legtöbb hollywoodi színész marhára nem az a fajta, aki csak a művészetnek él. Bale elég nagy sztár, és mivel millió dollárokat kaszál minden filmjéért, elhiheted, hogy hülye lesz nem élni a lehetőséggel. Hollywoodban vagyunk, naivitás azt hinni, hogy ott nem a pénz beszél. (Egy ilyen kifulladt franchise, mint a Terminátor meg Bale-nek kb. arra jó, hogy "Oké, tolnak bele 125 milliót, de kit érdekel, mi lesz, én megélek a gázsimból.)

Akkor DeNiro pl. nem normális? Ha egy szerep fogyást vagy hízást kíván, nem látok benne semmi kivetni valót. Szerintem, ha valaki leadja vagy felszedi a kilókat, önmagában nem minősít senkit, pláne, ha még alakítani is tud mellette (A harcos).

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.07. 14:59:46

@David Sumner: hát DeNiro meglehetősen 100% hogy kezd szenilisedni, lassan azt is aláírja ha egy tejesköcsögöt kell alakítani

szerintem Bale ott jár, hogy már csak abból kell válogatnia miért is kap 25 millert... szóval egyáltalán nem a pénz motiválja, ez látszik a filmográfiáján is

ez nem álszentség, ő elérte ezt a szintet már évek óta

David Sumner 2014.03.07. 15:15:42

@scal: DeNirót azért hoztam párhuzamnak, mert korábban ő rendszeresen fogyott, hízott egy szerepért, és attól senki, még ő sem vált dilissé - az, amit a mostani szerepvállalásairól írsz, az már kérdés, de én erről beszéltem, és korábban te is csak a hízásról meg a fogyásról beszéltél, és annak nincs túl sok köze ahhoz, hogy DeNiro ma hol tart.

Az is igaz, amit Bale mai szerepvállalásairól írsz, viszont korábban a T4-ről ment a beszélgetést, és azt bőven akkor vállalta el, amikor még bőségesen megkínálták megamozis szerepekkel (The Dark Knight, Közellenségek, T4), vagyis pénzzel. És bár ma már kisebb filmek fűződnek a nevéhez, hollywoodi színész lévén baromira nem csak a művészetnek élne. Ugyanúgy elvállalja Ridley Scott sokmilliós Mózes-filmjét, mint Malick köetkező drámáját, szóval ez szimplán üzlet.

David Sumner 2014.03.07. 15:16:29

@David Sumner: "de én erről beszéltem"

Helyesen: én NEM erről beszéltem...

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.07. 21:50:50

@David Sumner: a method akting elég sok baromságot takar, Balenál leginkább a fogyás a hírhedt ezért beszéltem arról, de DeNironál se tartom normálisnak hogy hetekig Al Capone alsónadrágjában járkált, és így jobban el tudja játszani...

azt mondta erről Colin Farrel amikor a Daredevilt forgatták, hogy ha ebben hinne, akkor úgy kéne készülnie Bullseye szerepére, hogy bőrszerkóban éjszaka rohangál fel alá a városban és embereket gyilkol... és kurvára igaza van, ez egy bullshit, sőt ez már valamilyen szinten egy sznobos attitűd, amit a Trópusi viharban is kicseszett jól parodizáltak ki

David Sumner 2014.03.08. 00:00:38

@scal: Ott vérzik el Farrell érvelése, hogy a gyilkolás és a szerepbe való beleélés között fényévnyi a különbség. DeNiro játszott gyilkosokat (Taxisofőr, Cape Fear), mégsem úgy vált method actorrá, hogy striciket ölt vagy nők arcából harapta ki a húst, hanem gyúrt, elrontatta a fogait, változtatott a külsején, vagyis a karakter belső jellemvonásait emelte ki olyan külső finomságokkal, amikre aztán színészileg tudott építeni. Könyörgöm, színészekről beszélünk. Elsődleges feladatuk átalakulni a karakterré, azt pedig hadd döntse el a színész, ehhez milyen utat választ. Belebújik a figura bőrébe, eljátssza és átéli az élményeit, kilép a szerepből. Semmi baromság nincs ebben, de te tudod. Farrell enyhén szólva túloz, és kurvára nincs igaza, marhára nem arról szól a method acting, amit ő gondol. Különben is, Daredevil? Hagyjuk már azt a szart!

A Trópusi viharról, mint paródiáról a következő a véleményem: lévén, hogy a method acting egy az olyan jelenségek közül, amiknek jól körülírható, EGYÉNI ismérveik vannak, adja magát a paródiára. Parodizálni meg csak azt lehet, aminek/ akinek van egyénisége. Ilyen egyszerű.

"ez egy bullshit"

Értem. Akkor Sztanyiszlavszkij biztos valami őrült orosz fickó, és nyugodtan húzzuk csak le a WC-n az ő egész színházát, az egész Actor's Studiót, Elia Kazant, Lee Strasberget, Brandót, Pacinót, De Nirót, A vágy villamosát, A rakpartont, A keresztapa-filmeket, mert ugyebár mit nekünk. Ahhoz képest, hogy bullshitezel vagy sznobozol, a jelzőid mögött nincs túl sok érv, plusz a fentebbi filmekről, színészekről hadd ne írjam már le, mekkora jelentőségűek. De te legalább jól megmondtad. Ennyit a bullshitezésről. Remélem, nem ér túl nagy csalódás, ha a fenti tézisedet nem kommentálom.

(Azt pedig már csak zárójelben, halkan jegyzem meg, hogy ez most a Zenedoboz című film topikja, nem pedig a method actorok leszarozásának oldala.)

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 01:50:14

@scal: ezt jól megkaptad :D

@David Sumner: offolni azért ér, pláne ha így felvilágosítod kollegámat a dolgok állásáról :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 12:12:49

@David Sumner: Ott vérzik el Farrell érvelése, hogy... neked nem tetszik, mert nem illik az általad szeretett téveszmébe. De miért is kell elváltoztatni a külsőnket? Ott van Anthony Hopkins, Jack Nicholson, DiCaprio szinte minden filmjükben ugyanúgy néznek ki, és mégse őket látom, hanem a karaktert, pont azok a filmjeik a legrosszabbak ahol maszkot kaptak. (Farkas, Hitchcock, J. Edgar).

Szerintem nem átalakulni kell nekik, hanem hitelesen megformálni. Vannak színészek akik egy tollal el tudnak játszani bármit, vannak akiknek meg hiába a smink, a maszk, a háttér, a díszlet, a jelmez, akkor se jók.

Nem is tudom kiről hallottam azt, hogy a forgatáson botrány volt, mert már fürödni sem akart hetekig annyira methondolni akarta magát az aktor.

Szóval te is Daredevil utáló vagy, nem olyan szar film az, nem is értem miért utálják ennyire az emberek, mert nem vette magát olyan húdekomolyan, mint mondjuk... az Acélember? De Farrellnek simán van legalább annyi jó és elismert filmje, alakítása: Tigrisek Földje, Fülke, Kasszandra Álma, Erőszakik, stb, neki nem tudnék annyi rossz filmjét felsorolni mint DeNironak, úgyhogy tényleg nem lehet őket egy lapon említeni.

Másrészt én nem sztároltam sose DeNirot, főleg mert élete felében maffiózókat játszott, közel ugyanúgy, ezt hívják rutinnak. Nem csak mostanában vannak hülye húzásai, a Krumplirózsában se tartottam hitelesnek egy percig se, pedig az egy szerelmes, blőd nyál lett volna.

Bármit ki lehet parodizálni ami túl komolyan veszi magát. Márpedig a method acting túlzásba vitele tipikusan ilyen. Félre értés ne essék, nem a beleélést ítélem el, hanem amikor már olyan szintet ölt, mint amit Bale csinál, vagy ez a gatyahordás. Ezek el vannak szállva attól, hogy hozzájuk vágták az Oscart, oszt akkó most mi van?

Az van, hogy Caprionak nincs Oscarja, ennek a divatmajom díszköcsögnek meg tökre megérte mutogatni a kockahasát, mert miután kiöregedett már jött is Oscar bácsi. Ettől jobb színész? Nem, szerintem jókor volt jó helyen. Ezen az igazságtalan Földön, és nem az igazságosa Pandorán.

Sztanyiszlavszijt egy ugyanolyan ember volt mint te vagy én. Vannak akik hisznek a mai oktatás sikerében, vannak akik Waldorféban, vannak akik a Piaristákéban, és sorolhatnám. A választás joga adott, de nem kanonizált. Ma a paeolit diétát tartják csodaszernek, de 94-ben még a Cotton Eye Joe volt a sláger.

Ahhoz képest hogy ennyire szívedre vetted hogy valaki nem ért egyet veled, nem tudom még mennyire vagy érintett a témában? Netalán személyesen DeNirotól származnak az infóid, vagy te is csak a wikipédiáról, meg az IMDb-ről szeded a bennfentes infókat mint mindenki más?

(Azt pedig már csak zárójelben, halkan jegyzem meg, hogy ez most a FilmBOOK, nem pedig az AeonFlux ahol leharapják az ember fejét, ha mer valamit más szempontból megvilágítani.)

David Sumner 2014.03.08. 12:23:25

@scal: Te kijelented rólam, hogy téveszméhez ragaszkodom, miközben továbbra sincsenek érveid. Bravó.

Az meg külön bájos, hogy szóról szóra idézed a mondataimat, erről meg üvölt, hogy inkább te vetted szívedre, amit írtam. :-) Láthatóan nem tudtál meglenni anélkül, hogy odaszúrj a mondataim közel azonos átvételével. Ez kisebbségi komplexus.

David Sumner 2014.03.08. 12:32:08

@scal: Nem azt "vettem a szívemre", hogy nem értesz egyet velem, hanem azt, hogy úgy kiáltasz ki valamit egyetemes igazságnak, hogy egy darab érved nincs, közben meg úgy beszélsz a saját véleményedről, mintha Szentírás lenne. Nagy különbség.

Azt írtam, hogy átalakulnak, majd abból formálják meg hitelesen a jellemüket. A kettő nem zárja ki egymást.

Mivel DeNiróval nem találkozik az ember, így nem értem, miért lenne baj, ha az ember utánaolvas a felkészülési módszereknek.

Szórakoztató egyébként, ahogy gondolkodsz. Tényleg.

2014.03.08. 12:56:08

@scal:

„Másrészt én nem sztároltam sose DeNirot, főleg mert élete felében maffiózókat játszott, közel ugyanúgy, ezt hívják rutinnak. Nem csak mostanában vannak hülye húzásai, a Krumplirózsában se tartottam hitelesnek egy percig se, pedig az egy szerelmes, blőd nyál lett volna.”

Na de barátom, a Krumplirózsában Al Pacino játszott, nem De Niro!! :))

Majd később hozzászólnék bővebben is a témához, merthogy miért pont ebben ne okoskodjak? :)) Van, amiben Veled értek egyet (ez már kezd unalmas lenni!), van, amiben inkább David Sumner barátunkkal.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 13:19:39

@scal: @field 64: "Na de barátom, a Krumplirózsában Al Pacino játszott, nem De Niro!" :D :D :D
én még annyit kérdeznék, hogy ennek a mondatnak mi értelme volt: "Ma a paeolit diétát tartják csodaszernek, de 94-ben még a Cotton Eye Joe volt a sláger."

a másik meg hogy jött ide DiCaprio meg Matthew fiú? :D

2014.03.08. 13:41:03

@Santino89:

„ennek a mondatnak mi értelme volt: »Ma a paeolit diétát tartják csodaszernek, de 94-ben még a Cotton Eye Joe volt a sláger.«”

Épp most küzdöm a paleolit ebédemmel (komolyan!), szóval nosztalgiával gondolok vissza a régi szép időkre, amikor még a Cotton Eye Joe volt a sláger. Mindjárt elő is keresem, és lejátszom magamnak. :))

A DiCaprio kontra Matthew feltevést érteni vélem, és abban osztom is Scal kolléga véleményét, miszerint DiCaprio ösztönös színész, aki inkább belülről kezdi felépíteni a figurát, míg Matthew amolyan method acting aktor, aki a külsőségekből indulva próbál eljutni a figura belső lényegéig. Nem emlékszem, hogy nyilvánosan-e, vagy privátban, de talán már írtam neked épp Matthew kapcsán, hogy azért nem vagyok érte oda annyira, mert elsősorban azt látom, hogy JÁTSSZA a figurát, és nem azt, hogy ÉLI. A vicces az, hogy ő valószínűleg épp az ellenkezőjét gondolja. Di Capriónál viszont mindig a játszott figurát láttam a vásznon, és sosem az járt a fejemben már a film nézése közben, hogy „basszus, de jól játszik, mekkora alakítás!”. Ez mindig csak az élmény után fogalmazódott meg bennem. Ezért volt az, hogy bár egyikőjük idei Oscar-jelölt alakítását se láttam, mégis látatlanban is DiCapriónak szurkoltam akkor is, ha esetleg most tényleg Matthew volt a jobb. Utóbbit a közelmúltban a KILLER JOE és AZ ÚJSÁGOS FIÚ című filmekben láttam, és szerintem pontosan úgy játszott mindkettőben, ahogy fentebb leírtam róla.

David Sumner 2014.03.08. 13:46:55

@field 64: Nézd meg McConaughey-t a True Detective-ben. Ott eggyé válik a figurával, és egyáltalán nem foglalkozol azzal, hogy ki játssza a karakterét, hanem rögtön a karaktert látod.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 14:19:45

@David Sumner: az érveim továbbra is ott vannak, csak te nem akarod látni, mert a te mátrixodban nem férnek meg, most ha leírom háromszor akkor se veszed észre, mert sajt.

Az idézetnek is az lett volna a lényeg, hogy lásd, téged IS lehet parodizálni, pedig a stílusodról még sokat nem is tudok. Ha olvasod itt a hozzászólásokat, naponta szívemre vehetnék valamit, mert kb. a világegyetem 98%-val nem értek egyet.

Szóval a kisebbségi komplexusom köszöni jól van, de ezt most kivételesen nem az volt.

@field 64: ez esetben Pacino szégyellje el magát miatta de kurva gyorsan :D, ennyire hagyott bennem mély nyomokat az a film

@Santino89: azt próbáltam leírni, hogy Sztanyiszlavszkij is olyan hogy van aki eszerint játszik, van aki nem.

Matthew ma ha valóban olyan nagy aktor, eddig miért csak középszarban játszott. És őt még csak nem is utálom (tényleg nem) de ez a gyorsan átlényegülök, azt kapom az Oscart gusztustalan dolog. Azért nem érdemelné meg, mert annyi szarban játszott, hogy Julia Robertset tudnám hozzá hasonlítani szakmailag.

David Sumner 2014.03.08. 14:41:39

@scal: A téveszmézés nem érv. Az sem, ha leírom, hogy az átalakulás és a hiteles alakítás nem zárja ki egymást (az átalakulás is egyfajta hiteles alakítás), nemcsak, hogy totálisan félreérted, de amikor először megmagyarázom, már nem is reagálsz rá. A DeNirós imdb-s megjegyzéseidről inkább hallgatok. Az "oszt' akkor mi van" meg a "köcsög" jelentőségéről is. És ezek még csak azok, amik az eszembe jutnak.

"Ha olvasod itt a hozzászólásokat, naponta szívemre vehetnék valamit, mert kb. a világegyetem 98%-val nem értek egyet."

Őszinte részvétem.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 15:11:10

@David Sumner: nem hiszem, hogy bárhol is kategorikusan kijelentettem volna, hogy a kettő kizárná egymást. Az egész onnan jött, hogy Bale kifakadása miatt megjegyeztem, hogy őt se tartom normálisnak hogy havonta hízik, meg fogy.

Amikor egyszer csinálta még azt mondtam respekt, de miután rendszert csinált belőle, egy kibaszott nagy szélsőségnek tartom - olyannak pl. mint amilyet szerintem Roberto egyszer sem követett el - és bőven túl van a normális határon.

Ráadásul az ominózus kifakadásánál nálam az jött le mintha ő soha nem hibázva, szóval

1. vagy ez ilyen utolsó csepp volt, és már egész végig froclizták egymást

2. vagy csak nem dugott egy jót az asszonnyal előző este, és valakin le kellett vernie a mérgét

mert, most az, hogy hibázunk az egy emberi dolog (sőt hozzáteszem hibázni ugye az tud aki csinál is valamit) az hogy ő egy nagy sztár az oké, de ne csináljon már úgy mintha ő minden szöveget elsőre elmondana és sose hibázna, akkor biztos bőszen sorryzik, de legalább tíz percig üvöltöznék vele a rendező helyében, hogy te fáking ámátőr, fogyni tudsz csak memorizálni nem mi?

na most ez az attitűd nálam összekapcsolódik ezzel a method actinggal ami épp azért parodizálható mert egyesek túlzásba viszik

majd ha egyszer valami komoly orvosi baja lesz emiatt, akkor lehet elgondolkodik érdemes volt e

másrészt a Sötét Lovag előtt is csinálta már ezeket, azért írtam, hogy Bale nem a pénz miatt vállal szerepet, pl. ott egy szerep amiért kapok ugyanannyit és nem kell lefogyjak 30 kilót, vagy ott az a másik amiért viszont igen, és tegyük fel ugyanannyit adnak érte (nem hiszem a Gépészért olyan sokat kapott volna, talán az volt az első ilyen nála) és azért nem egy húha kategória az a film se, nem hiszem a falat kaparná ha nem kapta volna meg a szerepet

ha meg úgy van ahogy Te mondod, hogy elsősorban a pénzt nézi, akkor meg mégse akkora method aktor

de ott van Scarlett Johannson, szép, szexi, mégis saját szája íze szerint válogatja a szerepeket, és minden szerepében tökéletes, különösebb szélsőségek nélkül

vagy ott van Charlize Theron, akit meg különösen sokra se tartanak, egyszer elhízott mint a vadállat, máris jött az Oscar, pedig lehet ugyanúgy beleélte magát a szerepibe más filmekben is

David Sumner 2014.03.08. 15:27:17

@scal: Azt írtad, hogy nem átalakulni kellene, hanem hitelesen eljátszani. Itt egy ellentétet fogalmaztál meg - és amikor erről beszélgettünk, már rohadtul nem Bale-ről szólt a vita. Nézheti a pénzt, és ez megint csak nem zárja ki, hogy közben beleélje (= method actorként viselkedjen) magát a szóban forgó szerepre. Igen, A gépész kis költségvetésű, stb., de amit írtam, azt a T4 miatt írtam. Mellesleg nem te vagy az, aki megítélheti, kinek mikor lesz orvosi problémája egy szerep után, ahogy azt sem, színészileg mi megy túl a normális határon. Az egy dolog, hogy nem tetszik neked a method acting, de könyörgöm, azt ne ilyen "majd nézd meg magad, ha kórházba kerülsz" típusú kirohanásokkal írd már le, mert ez csak fröcsögés, abból meg minden kisül, de értelmes érv nem.

Részemről ennyi.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 16:50:25

@David Sumner: de még mindig nem érted, nem a method akting nem tetszik, hanem az a fajta szélsőség amit ebből egyesek kihoznak, és akkor essen már mindenki hanyatt ettől... hát nem esek

"Mellesleg nem te vagy az, aki megítélheti, kinek mikor lesz orvosi problémája egy szerep után, ahogy azt sem, színészileg mi megy túl a normális határon."

miért? Te talán az vagy, aki megítélheti, Én mit ítélhetek meg és mit nem? ???

és így van, van aki mindenféle átalakulás helyett hitelesen eljátssza a szerepet, mert jó a megfigyelőképessége, mert nagybetűs színész, mert nem Daniel Brühlt látom a vásznon, hanem egy Niki Laudát, aztán az ilyen meg lócitromot kap, nemhogy Oscart, de még jelölést se

Robert de Niroban én nem Al Caponét láttam, meg voltaképp egyetlen szerepében sem a karaktert, hanem Robert De Nirot, sőt ha megnézek tőle egy filmet elsősorban azért nézem meg, mert Ő játszik benne és bizonyára valami maffiózó lesz, akit megint jól alakít...

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 16:51:34

@scal: "mert nagybetűs színész" helyesen Az nagybetűs színész

David Sumner 2014.03.08. 17:47:06

@scal: Te magad írtad le, hogy a method actinget baromságnak tartod, szóval felesleges magyarázkodni és engem vádolni nem értéssel. Inkább ne mondj ellent saját magadnak. Sehol nem ítéltem meg, hogy te miről mit gondolj. Majd ha mutatsz egy sort is, amiben a te meggyőződésedet, véleményedet ítélem meg, akkor nyugodtan írhatsz nekem ezer kérdőjeles kérdéseket. De nem fogsz ilyet találni. Azt pedig továbbra is tartom, hogy az átalakulásból fakadhat hiteles alakítás, ugyanakkor minimalista, ösztönös játékstílusú színészekre is legalább annyira elismerően tudok bólintani. Remélem, érthető.

Daniel Brühl ugyan remek Lauda szerepében, de kurvára nem egy kategória Bruce Dernnel (Nebraska) vagy Joaquin Phoenixszel (A nő), akiket szintén magasról leszart az Akadémia vagy még csak nem is jelölt - az Oscart meg szintén hagyjuk, egy kalap szart nem ér az a díj.

Persze, majd erre is jön egy a method acting így szar meg úgy szar, meg majd megint pajzsra emeled magad a világ 98%-val szemben, meg úgyis neked lesz igazad, de nem érdekel, ilyenekkel nem lehet vitatkozni, felesleges. Befejeztem.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 18:31:02

@David Sumner: persze hogy az, ha lehet máshogy is - márpedig lehet - akkor én inkább arra teszem a voksom, de leginkább azért tartom baromságnak amit már fentebb is leírtam, a sanyargatás, a sztár allűr elmélyülése, meg a sznob attitűd

""Mellesleg nem te vagy az, aki megítélheti, kinek mikor lesz orvosi problémája egy szerep után, ahogy azt sem, színészileg mi megy túl a normális határon.""

tessék, ha elsőre elkerülte volna a figyelmed, mert ahogy látom szeretsz szelektíven olvasni/értelmezni

hozok példát nem is érdekel, mert szerinted hiteltelen, meg nem támasztja alá a te elképzeléseidet és különben is, Colin Farrell egy szar színész mert te azt mondod

és akkor velem nem lehet vitatkozni... mégis mit csináltál az elmúlt két napban... mitől olyan fontos számodra, hogy fényt gyújts az agyamban method acting témában? mert te abban hiszel, én meg nem

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 18:41:09

33 komment a Zenedoboz cikk alatt? Erre nem is számítottam volna :)

2014.03.08. 18:42:58

@Santino89:

Sok itt a zenerajongó. :))

David Sumner 2014.03.08. 19:01:08

@scal: Lehet így is, lehet máshogy is. Egyik sem rosszabb a másik javára, ha az adott film kontextusában vagy az adott színész játékstílusát illetően működik és a mozi hitelességét szolgálja.

Az tényleg nem a te dolgot, hogy megítéld, melyik színész hogyan dolgozik, mert semmi rálátásod a munkájára. Nem is az enyém. Úgyhogy felejtsd el a szubjektív olvasásos izét, nem a véleményedet befolyásoltam. Csak szimplán nem szép a világ tetejére állni, és onnan egy szál magunkban világgá kürtölni, mi normális és mi nem. Kár, ha ezt mondani kell.

Colin Farrell szar színész... Ilyet sehol nem írtam, egyedül a method actinges félreértését nehezményeztem. És még én olvasok szubjektíven. Jó vicc.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 19:30:35

@David Sumner: na látod én se mondtam azt, hogy de Niro vagy Bale rossz színész lenne, csak épp a method actinges túlzásaikat nehezményeztem

Hol van itt neked világ teteje? Már megint valamit belelátsz ami nincs ott. Ez nem az én kisebbségi komplexusom, hanem esetleg a tiéd.

Valaki valamit állít egy blog eldugott zugában, és azt te személyes támadásnak veszed? De ha találsz olyat ahol azt írom: ez az egyetemes igazság, és nem az én véleményem akkor csak rajta szólj bátran.

David Sumner 2014.03.08. 19:35:07

@scal: Mit lássak? Nem mondtam, hogy őket rossznak tartottad. Upsz.

A világ teteje ott van, hogy te csak sznobozol, és számodra ismeretlenül dolgozó színészekről megállapítod, mi a normális. Erre értettem. Azt, hogy ezt nem ismered fel, elég nagy baj. Azt, hogy ezt kisebbségi komplexus címén arra tereled, aki szóvá tette, még inkább.

Személyes támadásnak nem vettem, az egyetemes igazság kifejezés pedig arra vonatkozott, amikor kapásból téveszmének hívtad, amikor kifejtettem a véleményem a method actingről. Ugyanis üvöltött erről a szóról, hogy kb. elutasítod a francba a másik véleményét, és csak a tiéd létezik. Engedtessék már meg, hogy ne hunyjak szemet az ilyen "kinyilatkoztatások" felett.

David Sumner 2014.03.08. 19:39:55

@scal: "Már megint valamit belelátsz ami nincs ott."

A Colin Farrelles bakid után nyugodtan megkímélhetsz ettől a hülyeségtől. Ott ugyanis te láttad bele azt, ami nincs ott, ahogy még több helyen. Ezt is buktad.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 19:41:57

@field 64: LOL :D

@scal: A method acting nem egy vallás, amiben vagy hiszel vagy nem, hanem egy jól bevált módszer, amit a világklasszis színészek használnak/tanulnak már lassan 70 éve.

David Sumner 2014.03.08. 19:44:27

@Santino89: Kösz a felmentőseregeskedést, Santino. :-) Elég cinkes dolognak tartom, hogy scal kolléga csak úgy fél kézzel félresöpri a method acting intézményét, miközben tudható, hogy akik ezt alkalmazzák, mindenfélék, de hogy kispályások nem, az tuti.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 20:10:06

@David Sumner: miért te DeNiro eltitkolt ivadéka vagy? ha igen akkor vissza az egész, ah nem, akkor kb. annyit tudsz róluk mint én, hogy mennyire sznobok, vagy nem.

"Ugyanis üvöltött erről a szóról, hogy kb. elutasítod a francba a másik véleményét, és csak a tiéd létezik. Engedtessék már meg, hogy ne hunyjak szemet az ilyen "kinyilatkoztatások" felett."

Elég sok ellenpélda létezik, akár ezen a blogon is, amikor engem meg lehet győzni - voltaképp bármiről, csak ne a method akting legyen -, de az ilyen kötözködős, következetlen véleményformálással nem igen.

David Sumner 2014.03.08. 20:13:43

@scal: "miért te DeNiro eltitkolt ivadéka vagy?"

Azon túl, hogy ez egy marha közönséges érv (Miért kellene ahhoz eltitkolt ivadéknak lenni, hogy tudjam, miben jó egy színész? Mindegy, nem kell válaszolni.), egy pillanatig sem állítottam, hogy tudnék róluk valamit, pont ezért írtam, hogy nem is az én feladatom megítélni, milyen ő.

"de az ilyen kötözködős, következetlen véleményformálással nem igen."

Hű, mert valamit csuklóból téveszmének hívni, az aztán baromira nem kötözködős és következetlen, ugye? :-)

David Sumner 2014.03.08. 20:21:23

@David Sumner: " csak ne a method akting legyen"

Ha kijelented, hogy erről nem lehet téged meggyőzni, akkor itt ért véget a vita.

(Bocs, de ezt a labdát te dobtad fel.)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 20:27:09

@David Sumner: "akkor itt ért véget a vita. " mondj valami újat, mert ezt ma már hatodjára írod le

amúgy az egy kis poén lett volna, de hát úgy látom ez se ment át..

mindenesetre ha folytatjuk, akkor a Vadászat alatt tegyük, mert oda is kellene komment :D

David Sumner 2014.03.08. 20:30:33

@scal: Igaz, ezt már sokszor mondtam, ettől függetlenül nem tudom elnézni, ha valaki megalapozatlanságokkal hozakodik elő, és úgy vár el egy vitát, hogy ő maga kijelenti, hogy nem lehet őt meggyőzni az adott témáról. Mint írtam, az egy általad feldobott labda volt, én meg lecsaptam. És nem mintha te sok újdonságot mondtál volna a method acting fikázásán kívül, szóval inkább hagyjuk.

Valakit más ivadékának tekinteni meg nem poén, és az ilyesmi nálam nem jön át. Ez van.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.03.08. 20:46:07

@David Sumner: "ettől függetlenül nem tudom elnézni, ha valaki megalapozatlanságokkal hozakodik elő, és úgy vár el egy vitát, hogy ő maga kijelenti, hogy nem lehet őt meggyőzni az adott témáról"

ez a probléma, én el tudom nézni, nem kell nekem minden elmebajost felhomályosítanom a tudatlanságáról, te valamiért kötelességednek érzed

de lehet nyugodtan tiéd az utolsó szó, mert ahogy látom addig úgyse érne véget a csevejünk

David Sumner 2014.03.08. 20:48:08

@scal: "ez a probléma, én el tudom nézni, nem kell nekem minden elmebajost felhomályosítanom a tudatlanságáról, te valamiért kötelességednek érzed"

Hát ha neked probléma az, hogy egy elmebajost nem kell felvilágosítani a tudatlanságáról, akkor veled van baj, nem is kicsi.

Ó, köszönöm a nagylelkűségedet. :)

David Sumner 2014.03.08. 20:50:35

@scal: Bocsi, ezt elbasztam. Helyesen így olvasandó: "hát ha neked probléma az, hogy egy elmebajost fel kell világosítani..."

lüke 2014.05.03. 08:08:26

Holywood nagy alapítói mágyarok
Kordák,Czukor, etc majd 1933 után a menekültek: Molnár,Lengyel Menyhért,Capa a fotós-aki mint minden magyar 3 nyelven beszelt:ffr,német,angol-
Így könnyű magyarnak nevezni valakit is,ha még emlékszik ..........
( megj. mindenki utálta az ott létet,Korda is, Hitchkock is,csak a pénzt szerették)†
süti beállítások módosítása