Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Everest

2015. szeptember 14. - Ike The Rock Clanton

Hegymászásról nehéz filmet készíteni. Nem is igazán azért, mert komoly felkészültséget igényel mind a színészek, mind a tanácsadók és a kaszkadőrök részéről, hanem elsősorban azért, mert az ilyen filmek esetében vajmi kevés dolgot lehet "elmesélni". Vagy belekever a rendező-forgatókönyvíró valamiféle hajánál előrángatott sztorit és akkor a hegy, meg a mászás már csak háttérkellék - ez a helyzet a "The Eiger Sanction" (Bosszú az Eiger csúcsán, 1975) esetében - vagy készít egy fél-dokumentarista alkotást, amelyből viszont a történet vész ki és ha megtörtént esetet dolgoz fel, előtérbe kerül az események minnél pontosabb követésének igénye úgy, hogy még ne fulladjon teljes unalomba a film, erre jó példa a "Touching the Void" (Zuhanás a csendbe, 2003).

Az izlandi Baltasar Kormákur által rendezett "Everest" megtörtént eseményeket dolgoz fel, ezért hihetetlenül nehéz megfilmesíteni úgy, hogy a film még anyagilag is sikeres legyen és szakmailag is sikert arasson. Az új-zélandi Rob Hall-nak és csapatának, valamint barátjának és riválisának Scott Fischer-nek a tragédiáját követhetjük nyomon a képkockákon. Abban a hegymászó szezonban összesen tizenöten vesztették életüket ilyen vagy olyan okok miatt és ezzel az 1996-os év elnyerte a cseppet sem hízelgő leghalálosabb év az Everesten címet. Az eseményekkel több könyv is foglalkozik, olyan emberek könyvei, akik ott voltak, akár egy karnyújtásnyira a haláltól. Jon Krakauer újságíró "Ég és jég" című könyve és Anatolij Bukrejev "Hegyi őrület" írása egymásnak meglehetősen ellentmondóan próbálják megmagyarázni, hogy mi is történt akkor és ott a csúcson és ereszkedés közben. A film sem óhajt állást foglalni, egyszerűen a fő eseményekre koncencentrál, amelyek szinte csomópontszerűen lökik előre a filmet a végkifejletig. Eszerint Rob Hall és Scott Fischer fizetős expedíciókat vezetett az Everestre és hall-t olyan emberként írják le, aki mindig tudja, hol a határ. Egy évvel korábban is visszafordította Doug Hansen-t, mert nem értek volna vissza idejében a táborba, még sötétedés és a viharok előtt. Az 1996-os évben azonban minden félresikerült. Nem elég, hogy egyszerre több csapat akarta támadni a hegyet ugyanazon a napon, de még megegyezni sem tudtak, amikor Rob előállt azzal a javaslattal, hogy a cél érdekében fogjanak össze. Csak Scott Fischer hajlott a dologra és így a két csapat együtt vágott neki a csúcsnak. Rob tragédiája végül az lett a film szerint, hogy Doug Hansen könyörgött neki, ne forduljanak vissza, mert többször már nem akar visszajönni, ezért Hall valósággal felhúzta a csúcsra, de amikor visszaindultak Hansen annyira lassú volt, hogy meglepte őket egy, a völgyből jövő hihetetlen erejű vihar.

Azt, hogy mi is történt valójában, talán sosem tudjuk meg. Rob menthette volna magát, de nem hagyta ott Hansen-t, így végül mindkettejüket megbüntette a hegy. (Spoiler!) A sors iróniája, hogy Rob Hall felesége gyereket várt és a férfj még egyszer utoljára beszélhetett a feleségével rádión, hogy elköszönjön. nem vigasz, de nem mindenkinek adatik ez meg halálakor. A pillanatot nem feszítik túl, Jason Clarke egyébként is nagyszerű színész, s csak remélni tudom, hogy ezek után  a hollywoodiak végre felfigyelnek az asuztrálra és nem csak rosszfiúk embereit, meg pszicho,-és szociopatákat fognak játszatni vele.(Spoiler vége!) Amint említettem már, a forgatókönyv minimalista, nem igazán ismerjük meg a bennük szereplők személyiségét, motivációikat, bár a Jon Krakauer-t játszó Michael Kelly-nek egyetlen alkalommal a szájába adnak olyan mondatokat, amelyekben arról érdeklődik, társait, mi is hozta erre a helyre, miért akarnak önkéntesen szenvedni, de ez a  pillanat nem tart tovább öt percnél. No igen, az már az első percekben kiderült, hogy itt hiába keresnénk nagy érzelmeket, bár maga a történet lehetőséget adna rá, ám ez nem Werner Herzog "Kegyetlen hegycsúcs"-a, hanem egy féldokumentarista alkotás, amely szeretne minél inkább pártatlan maradni. Ez okozza viszont a viszonylagos felszínességét és érdektelenségét is. Miközben a 3D IMAX látvány nagyon figyelemreméltó és ott van a szeren, a történetet, még ha hatásvadász módon is, illett volna megspékelni valamivel, amire emlékezhetünk, akár évek múlva is. Sajnos ilyesmi nem történik. Látjuk az eseményeket, de igazán a látvány mellett beleérezni nem tudjuk magunkat egyik figura bőrébe sem.

aa44_fp_00122r_wide-2861c752f63bcea2755350d2c769253333348dcf-s900-c85.jpg

Szokásomtól eltérően most a fenti sorokat kissé megcáfolandó szeretnék egészen hosszan idézni egy előadásból, illetve könyvből, amelyet az orvos Ken Kamler írt meg, aki ott volt az Everesten Rob Hall expediciójának szerencsétlenül jártakor, de a filmbe nem került bele az alakja. A film emléket próbál állítani embereknek, akik valamiféle okból úgy döntöttek, hogy egyszerű életüket hátrahagyva tesznek valami emlékezetest, bár tudták, pontosan tudták, hogy ezzel kihívják maguk ellen a sorsot. Dr. Kemler is ezt tette. Íme az ő emlékei:

"Ez az eset a Mount Everesten történt, ez volt a legsúlyosabb katasztrófa az Everest megmászása történetében. És amikor ez történt, én voltam az egyetlen orvos a hegyen. Most elmesélem, és látni fogjuk, milyen az, amikor valaki tényleg összeszedi minden erejét a túléléshez. A Mount Everest. 8848m magas. Hatszor voltam ott: Négyszer a National Geographic-kal dolgoztam tektonikai lemez méréseket végeztünk; kétszer a NASA-val távérzékelő műszerekkel dolgoztunk. Amikor negyedszer voltam ott, egy üstökös húzott el a hegy fölött. A Hyakutake volt. Akkor a serpák azt mondták nekünk, hogy ez nagyon rossz ómen, és nekünk hallgatnunk kellett volna rájuk. Az Everesten szélsőségesek a körülmények. A csúcson harmadannyi az oxigén, mint a tengerszinten. A csúcs közelében a hőmérséklet mínusz 40 fok is lehet. 30-65 km/órás szél fújhat. Itt a szél biológiai hűtőhatása erősebb, mint egy nyári napon a Marson. Emlékszem, egyszer a csúcs közelében benyúltam a pehely dzsekimbe a vizes palackomért, a pehely kabátomon belül volt, és észrevettem, hogy a víz mefagyott. Ebből el lehet képzelni, mennyire rideg a környezet a csúcs közelében.

Az útvonal az Everestre az alaptábornál kezdődik, 5300 méteren. Az egyes tábor 600 méterrel feljebb. Kettes tábor, még 600 méterrel feljebb, ez a Western CWM [Hallgatás völgye]. Hármas tábor a Lhotse falánál, a Lhotse a világ negyedik legmagasabb hegye, de eltörpül az Everest mellett. Végül, a négyes tábor a legmagasabb tábor; 900 méterrel a csúcs alatt. Az alaptábor képe. Egy egy gleccseren áll 5300 méteren. Ez a legmagasabb pont, ameddig a yakokat fel lehet vezetni, ahol le kell rakodni. És ez az, amit nekem lepakoltak: négy yak szállítmány orvosi felszerelés, amit leraktak egy sátorba, és itt próbálom rendszerezni a dolgokat.

Ez egy National Geographic expedíció volt, az Explorers Club szervezésében. Ugyanakkor három másik expedíció is volt a hegyen, egy amerikai, egy új-zélandi csapat, és egy IMAX csapat. És végül két hónapos előkészítés után, felépítettük a táborainkat a hegyen. [...] Amikor az ember felér a négyes táborba, kb 24 órája van, hogy eldöntse elindul-e a csúcsra, vagy nem. Mindenki oxigénpalackot használ és a készletek végesek, és akár felfelé, akár lefelé indulsz, nagyon gyorsan kell dönteni. Rob Hall volt a vezetője az új-zélandi csapatnak. Ezt az adóvevőt használta később, amikor a feleségét hívta, amiről majd mesélek. Néhány mászó várakozik, hogy a csúcsra indulhasson. Ők a négyes táborban vannak, látszik, fúj a szél a csúcson. Nincs jó idő a mászáshoz, ezért csak várnak, és remélik, hogy elcsendesedik a szél. És a szél el is állt éjszaka. Teljes szélcsend lett, egyáltalán nem fújt a szél. Ez jó esélynek látszik a csúcstámadásra. Tehát néhány mászó elindul a csúcsra, a sziklán, amit Háromszög falnak hívnak. Ez a mászás első szakasza. Még éjszaka másznak, mert nem olyan meredek, mint ami utána jön, többet tudnak világosban mászni, ha az első szakaszt éjszaka megcsinálják.

Tehát a következő történt. A mászók elérték a dél-keleti gerincet. Ez a kép a dél-keleti gerincet mutatja. A csúcs az előtérben. Innen kb. 500m szint egy 30 fokos emelkedőn a csúcsig. De abban az évben az történt, hogy a szél hirtelen és váratlanul feltámadt. Olyan vihar volt, amit senki sem látott előre. Itt látszik, hogy a kegyetlenül fújó szél milyen magasra fújja a havat a csúcsról. És azon a gerincen hegymászók voltak. Ezek a mászók a csúcs közelében haladtak a gerincen, ami ott látható, és én itt lent voltam a hármas táborban. Az én expedícióm lent volt a hármas táborban, amíg azok a fiúk fent voltak a viharban. A vihar olyan heves volt, hogy nekünk le kellett feküdnünk, teljesen felöltözve, teljes felszerelésben feküdtünk a sátorban hogy nehogy lefújja a szél a sátrunkat a hegyről. Ez volt a legdurvább szél, amit valaha láttam. És azok a mászók a gerincen, sokkal magasabban, 600 méterrel magasabban, teljesen kitéve az elemeknek. Néhányukkal rádiókapcsolatban voltunk.

Rob Hall, akit hallottunk a rádión, ott volt fent, azon a ponton, a viharban, Doug Hansennel. Hallottuk, hogy Rob rendben volt, de Doug túl gyenge volt, hogy lejöjjön. Teljesen kimerült, és Rob mellette maradt. Már rossz híreket is hallottunk a viharban: Beck Weathers, és egy másik mászó összeesett a hóban és meghalt. És volt még 18 hegymászó, akikről nem tudtuk, hogy milyen állapotban vannak. Eltévedtek. Teljes zűrzavar volt a hegyen; a hírek zavarosak voltak, többségük ellentmondásos. Tényleg elképzelni sem tudtuk, mi folyik abban a viharban. Csak kuporogtunk a sátrunkban, a hármas táborban.

A két legerősebb mászónk: Todd Burleson és Pete Athans úgy döntött, felmegy, és mepróbálja menteni, akit lehet, a kegyetlen vihar ellenére. Megpróbáltak rádiókapcsolatot teremteni Rob Hallal, aki egy remek mászó volt, és ott ragadt egy legyengült mászóval a csúcs közelében. Arra számítottam, azt mondják majd Robnak, "Tarts ki, megyünk!" De ők azt mondták: "Hagyd ott Dougot, és gyere le. Nincs esély őt megmenteni, most már csak saját magad próbáld menteni." Rob hallotta az üzenetet, és a válasz ez volt: "Mindketten hallottuk." Todd, és Pete felmentek a csúcs gerincre, eddig a pontig, és amit itt láttak, az a teljes káosz volt. De ők minden tőlük telhetőt megtettek, hogy stabilizálják az embereket. Rádión adtam tanácsokat a hármas táborból, és mindenkit leküldtünk, aki saját maga képes volt lemenni. Akik nem voltak képesek lejönni, úgy döntöttünk, a négyes táborban hagyjuk. Tehát a mászók ezen az úton jöttek lefelé.

Én a hármas táborban voltam. És mindenki bejött hozzám, így tudtam rájuk vetni egy pillantást, és megnézni mit tehetek értük, ami nem volt túl sok, mert a hármas tábor egy kis bevágás a jégben egy 45 fokos lejtő közepén. Alig lehet megállni a sátoron kívül. Nagyon hideg, 7300 méteren van. Az egyetlen felszerelésem ezen a magasságon két nejlon táska volt előre töltött fecskendőkkel: fájdalomcsillapító, és szteroidok.

Ahogy a mászók jöttek, megállapítottam, hogy vannak-e olyan kondicióban, hogy tovább tudjanak ereszkedni. Akik már nem voltak teljesen a tudatuknál, vagy nem voltak jól koordináltak, kaptak tőlem egy szteroid injekciót amivel talán egy kis időre magukhoz tértek, és jobb lett a koordinációjuk így tovább tudtak ereszkedni a hegyen. Nagyon esetlen ilyen magasságban dolgozni, néha ruhán keresztül adtam be az injekciókat. Ez egyszerűen túl bonyolult volt bármilyen más módon ilyen magasságban.

Amíg velük foglalkoztam, újabb híreket kaptunk Rob Hall-ról. Semmilyen módon nem tudtunk elég magasra jutni, hogy megmenthessük. Hívott, hogy elmondja, hogy már egyedül van. Doug nyilvánvalóan meghalt ott fent. De addigra Rob már túl gyenge volt, hogy egyedül lejöjjön, és ebben a szélben és magasságon, egyszerűen túl távol volt, hogy megmenthessük és ezt ő tudta. Akkor megkért, hogy hívjuk a feleségét. Robnál volt egy rádió. A felesége otthon volt Új-Zélandon, héthónapos terhes, az első gyermekükkel, és Rob kérte, hogy létesítsünk kapcsolatot a feleségével. Sikerült, és Rob és a felesége még beszéltek; utoljára. Nevet választottak a babának. Aztán Rob kijelentkezett, akkor hallottuk őt utoljára.

A túlélők jöttek egyesével. Néhányuk kihűlt, néhányuknak fagyási sérülései voltak, néhánynak mindkettő. Megpróbáltuk őket felmelegíteni, ahogy csak bírtuk, oxigént kaptak, és próbáltunk újra életet lehelni beléjük, ami elég nehéz 6400 méteren egy jéghideg sátorban. Amint kezeltem ezeket a mászókat, megdöbentő élményben volt részünk. Egyszercsak a semmiből megjelent Beck Weathers, akiről azt mondták, hogy halott, bebotladozott a sátorba mint egy múmia, besétált a sátorba. Arra számítottam, hogy zavarodott, de ő besétált a sátorba, és azt mondta nekem: "Helló Ken. Hova ülhetek?" Utána azt mondta, "Elfogadod az egészségbiztosításomat?" Tényleg ezt mondta. Teljesen magánál volt, de súlyos fagyási sérülései voltak. Látszik, hogy a keze teljesen fehér; az arca, az orra elfagyott. Először fehér lesz, aztán amikor teljesen elhalt, fekete lesz, és leesik. Ez az utolsó stádium, mint egy heg.

Tehát, én kezeltem Beck-et, elmesélte mi történt vele ott fent. Azt mondta, eltévedt a viharban, összeesett a hóban, és csak feküdt ott, képtelen volt megmozdulni. Néhány mászó odament, és megnézte őt, és ő hallotta őket, amit azt mondják: "Meghalt." De Beck nem volt halott: hallotta őket, csak képtelen volt mozogni. Valamiféle katatóniás állapotban volt, ahol meg tudta figyelni a környezetét, de pislogni sem tudott, hogy jelezze: él. Így a mászók elmentek, és Beck ott feküdt egy napot, egy éjszakát és még egy napot a hóban. És akkor azt mondta magának: "Nem akarok meghalni. Családom van, akikhez vissza kell mennem." És a család gondolata, a gyermekei és a felesége adott elegendő energiát, elegendő motivációt, hogy végül felkeljen. Miután annyi időt feküdt a hóban felkelt, és megtalálta az utat vissza a táborba. Beck nagyon nyugodtan mesélte el nekem ezt a történetet de ez engem teljesen megdöbbentett. Nem tudtam elképzelni, hogy bárki a hóban fekhet ennyi ideig és utána fel tud kelni. Ő kétségtelenül visszafordított egy visszafordíthatatlan kihűlést. És én csak találgatni tudok, hogyan csinálta ezt.

És ez megmutatta, mire képes az elme hatalma. Ő válságos állapotban volt, és volt több válságos állapotú beteg; szerencsére tudtunk helikoptert keríteni, hogy megmentsük őket. A helikopter feljött 6400 méterre, és véghezvitte a valaha volt legmagasabb helikopteres mentést. Sikerült landolnia a jégen, és elvitte Becket és a többi túlélőt egyenként, és elszállította őket egy klinikára Kathmanduba, mielőtt mi visszaértünk volna az alaptáborba.

És mi elbúcsúztattuk őket (a halott hegymászókat) egy pár nappal később. Ezek a Serpák, boróka ágakat égetnek. A hitük szerint a boróka füstje szent. És hegymászók állnak körben a sziklákon és a hegymászókról beszélnek, akik a csúcs közelében haltak meg, a hegy felé fordulnak, így közvetlenül hozzájuk beszélnek. Öt hegymászó halt meg itt. Ő volt Scott Fischer, Rob Hall, Andy Harris, Doug Hansen and Yasuko Namba. És még egy hegymászónak kellett volna meghalnia aznap, de ő nem halt meg, ő Beck Weathers. Ő képes volt életben maradni, mert képes volt azt a hihetelen akaraterőt létrehozni, képes volt használni az elméje erejét, hogy megmentse magát.

A serpák hite szerint, ha egy imát írnak ezekre a zászlókra, az üzenet az istenekhez száll, és abban az évben Beck üzenete meghallgatásra talált." (Ken Kamler: Orvosi csoda az Everesten, Fordította: Fodor Tibor)

Hát valahogy így esett meg a történet egy orvos szemszögéből...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kyria 2015.09.15. 14:40:31

Az orvos beszámolója letaglózó. A lehetetlen, ami mégis megtörténik. Fantasztikus.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2016.01.09. 00:27:57

Jo film es milyen jo zeneje is volt!