Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Star Trek: Űrszekerek - I. rész: a pilot epizódok (1964-66)

elmélkedés egy legendás sorozatról

2016. július 23. - scal

"Az űr. A legvégső határ. Ennek végtelenjét járja az Enterprise csillaghajó. Melynek feladata különös új világok fölfedezése, új életformák, új civilizációk fölkutatása, és hogy eljusson oda, ahová még ember nem merészkedett."

Idén ötven éve, hogy elindult a Star Trek eredeti sorozata. Egészen pontosan 1966 szeptember 8-án. Mi is lenne jobb alkalom, minthogy leporoljam az első két évadot, amit egyszer már megírtam, és aztán tovább haladjunk és befejezzük azt a nagy munkát, amit a teljes sorozat értékelése megkíván, és amit immáron négy éve kezdtem el. Azóta zöldfülű ifjoncból igazi haladó trekkievé fejlődtem úgyhogy tessék így olvasni az írást. Mindazonáltal e jelentős évfordulónál nem is kell jobb ürügy, hogy folytassuk utazásunk a végtelenbe, és tovább!

Star-Trek-TOS.jpg

Hajónapló: Csillagidő 19-66-9-8. Ekkor indul el az USA-ban egy különös sorozat, amelyben pizsamában, és ordítóan mesterkélt díszletek közt azt akarják elhitetni az emberrel, hogy egy űrhajóban vagyunk valamikor a 23. század derekán. Az emberiség már ráunt, hogy egymás nyakát akarja kitekerni, és a közös ellenség egybekovácsolta a nemzeteket, a kulturális különbségek divatjamúlttá lettek, s a nőket is majdhogynem emberként kezelik. A sorozat katasztrofális nézettségi indexet produkál, aminek az lesz az eredménye, hogy az azt megrendelő NBC minden etap után bejelenti, hogy leállítják, majd miután ez nem sikerül kiveszik a csütörtöki főműsoridőből és a második évadtól eldugják a legrosszabb sávba, péntek este 10 órára, tovább rontva ezáltal, hogy akit ne adj' isten érdekelhet - elsősorban a fiatalok -, azok még véletlenül se láthassák, mert éppen buliban fűzik a csajok fejét. A harmadik évad után be is fagyasztják a sorozatot, de eddigre az már 80 részt fialt, és bár még ezt csak kevesen tudják, de történelem íródott. Megszületett a világ első sikeres, sikertelen sorozata - amelyet éppen azon groteszk okból nem folytattak végül, mert a csatorna attól tartott, az új részek elvonják a nézőket az ismétlésektől, amiből az NBC mocskosul meggazdagodott.

TOS1x00d.jpg

Jómagam, soha nem tartoztam a trekker fanok közé, sőt mindig is egy olyan szubkultúrának tekintettem őket, amelyből jobb ha - mégoly nagy sci-fi fan is vagyok - kimaradok. Hogy miért? Tessék csak tovább nézni azt a képet ott fönt... Ráadásul a Star Trek nagyon nehezen jött be az országba, mert a sorozatot nálunk eleve le sem adták a közelmúltig, ideológiai okokból. Az egész univerzum kiötlője Gene Roddenberry ugyan a saját vezetőségét át tudta verni, de a szovjet hírszerzést nem. Az Űrszekerek epizódjai ugyanis gyakran foglalkoztak társadalmi, szociológiai, etnikai, és politikai problémákkal, mindezt 300 évvel későbbre helyezve, amely környezet bőséges tárházat biztosított a legextrémebb megoldásoknak is. A szovjetek azonban úgy vélték, náluk továbbra is 1966 van, meg hidegháború, és egy ilyen imperialista, multikulturális, szabadelvű sorozat csak mérgezné az elvtársak agyát, és a végén különféle haszontalan gondolatokat generálnának - már ha egyáltalán megnézte volna valaki.

Így, a volt keleti blokk tagállamaiban sehol nem adták le a sorozatot, de még a nyugati országokba is nehezen jutott el, mint pl. Britannia, vagy az NSZK. Később, amikor vetíthették volna, akkor meg már annyira elavult, hogy emiatt inkább más sorozatokat hoztak be az országba. Leadták viszont a mozifilmeket, melyekből az első hat az eredeti sorozat legénységével készült, s ezeket még a 90-es évek végén hétről hétre, egyre későbbi időpontban - nem röhög! - megnéztem. Ekkor meg kellett állapítsam, hogy a Star Trek nem az én világom, minden rész valami borzalmasan fontosat akar mondani, de aztán egész végig csak dumálnak, ami akció pedig helyet kap benne, az bár ne kapott volna. Összességében végtelenül unalmasnak és vontatottnak tartottam valamennyit, és mégis. Valahogy ezeken a filmeken, jólesett unatkozni...

Hogy úgy mondjam, ez adja a báját, ettől különbözik megannyi más sci-fitől, és ha így állok hozzá rá kell ébredjek, hogy J.J. Abrams nem értett meg semmit. És bizony, ha az ember valamit nem kedvel, de mégis indíttatást érez annak megtekintésére, az legtöbbször jelent valamit, úgyhogy 2012-ben gondoltam egy nagyot, és le is vadásztam az eredeti sorozatot. (Aki nem tudná, annak zárójelben megjegyezném, hogy az eredeti sorozaton kívül - THE ORIGINAL SERIES röviden TOS - még négy élőszereplős, és egy animált sorozat készült a Star Trek világában, és az ember szinte bármelyikkel előbb találkozik a tévében, mint az eredetivel.)

TOS1x00.jpg

Az elkövetkezendőkben erről elmélkednék, nem mintegy doktorált trekker, inkább csak mint aki életében először végignézte a majdnem 50 éves sorozatot. Előzetesként meg kell jegyeznem, hogy alapjában még mindig úgy gondolom, ahogy az Enterprise járja a végtelen univerzumot, úgy járja át a nézőt a végtelen unalom a sorozat megtekintése során - szóval a filmek csupán következetesek voltak. Persze ha azt vesszük, hogy nálunk az Űrgammák ugyanezen a szinten mozgott jó 30 évvel később, ráadásul komolyan is gondolták, akkor a Star Trek valóban egy fantasztikus sorozat, a szó legnemesebb értelmében. Na de ennyi falmelléki duma után kapcsoljunk impulzusmeghajtásra, vár a végső határ.

Igazából a Star Trek története már két évvel korábban elkezdődött, 1964. december 12-én. Ekkor készült el ugyanis a sorozat indítófilmje (pilot), ami aztán olyan jóra sikerült, hogy miután a vélhetően nagy koponya NBC producerek megtekintették, megkérdezték Roddenberryől, hogy és miképp kívánja visszafizetni azt a 630 000 dollárt, amit eltapsoltak ERRE. A félmilliós alapköltséget így is túllépték, pedig ott faragtak le belőle, ahol csak tudtak; ezért a sok kivakszolt díszlet, a pizsamaparádé, és ezért nincs normális zene sem az egyes epizódokban - leszámítva a főcím alatt szólót. Roddenberry koncepcióját egy korábbi westernsorozatára építette (Wagon Train); egy multikulturális csapat az űrben kalandozva keveredik érdekes, és olykor elgondolkodtató szituációkba.

Láthatóan nagyon odatették magukat, mert a Ketrec (nálunk a Kísérlet címen futott) című részben idegen lények, sok-sok helyszín, és látványos elemek is megtalálhatóak, vagyis látszik, hogy mire költötték el a pénzt. Amikor azonban elkezdtem nézni, azt hittem rossz filmet tettem be, mert hát ez nem a Star Trek legénysége!!! Ugyanakkor össze is zavart, mert Spockot határozottan felismertem, no de a többiek? Hol van például Jim Kirk? Kiderült, hogy a pilot legénysége aztán ment a levesbe. Itt az Enterprise kapitányát még Christopher Pike-nak hívták, akit Jeffrey Hunter játszott, az első tisztet pedig Roddenberry akkori szeretője, későbbi felesége Majel Barrett alakította. De más volt a kormányos, a hajóorvos, a főgépész, és a kommunikációs tiszt is. Az egyetlen, aki a későbbi 79 epizódban is benne volt, az Leonard Nimoy, aki a félig ember, félig vulkáni Spock megformálója - vagy inkább alteregója?

TOS1x00a.jpg

Az NBC fejesei több problémát is találtak az epizódban ami végül a sorozat elkaszálásához vezetett. A legfontosabb ok a következő volt: túlságosan gondolatigényes. Na, itt most nem baj, ha megállunk egy kicsit. Tehát egy televíziós társaság amellett hogy szórakoztatni szeretne, még végtelenül sem akarja leterhelni a fogyasztók agyát, hiszen az nem tudna a reklámokra összpontosítani. Ugyancsak probléma volt, hogy unalmas, ez egyébként végig problémát jelentett a későbbiek folyamán is, de nyilván hozott anyagból kellett dolgozni, nem lőhetik szét minden filmben a Halálcsillagot. Azt a sátáni külsejű fickót el kell távolítani - igen önről van szó Mr. Spock! -, és az első tiszt meg hagyján, hogy játszani nem tud, de hogy nő, hát az megbocsáthatatlan. Ilyen felelősségteljes pozíciót még 300 évvel később se tölthet be nő, klingon lehet, de nő semmiképp! Ez már túlmegy minden tudomány határán, de még a fantasztikumén is!

A probléma a legénységben keresendő. Az ekkor egy fokkal nevetségesebb ruhákat viselő - igen, még a végső verziónál is volt nevetségesebb változat - szereplők egész egyszerűen nem karizmatikusak. Karakterükben semmi nincs, ami kiemelné őket. Ha összevetjük az itteni hajóorvost, gépészt, kormányost a későbbiekkel meg kell állapítanunk, hogy egy teljesen snassz bagázs. Még talán a kapitány az, akit sajnálhatunk, de William Shatner-rel összevetve ő is menten elvérzik. Nem lehet véletlen hát, hogy az egyetlen szereplő, aki túlélte a szanálást az pont ez a bűnronda Nimoy, akiből sugárzik a tehetség, az értelem, és az, hogy ő egy érdekes figura! Olyannyira, hogy az idők során kevés ember nőtt ennyire egybe a szerepével.

S hogy Roddenberry tudhatott valamit, mi sem bizonyítja jobban, minthogy szinte mindent kidobott amit a fejesek kértek, de Spock - ha kis változtatással is - maradt. Ugyanis a fejesek leginkább a pénzt szeretik, és minthogy akkoriban rekordösszegnek számító dohányt tapsoltak el egy soha be nem mutatott epizódra, adtak Roddenberrynek még egy esélyt, hogy a már kért változtatásokkal készítsen egy újabb indítófilmet. Így történt, hogy a Star Trek máris felállított egy rekordot, még mielőtt elindult volna, ez ugyanis a világon az első sorozat, aminek két pilotja is van. A Ketrec a maga teljes formájában 1988-ban került először a tévébe, de persze már csak kuriózumként.

TOS1x03l.jpg

Így lett az Ahová ember még nem merészkedett a legendás sorozat hivatalos nyitánya, melyben Nimoy mellett, feltűnik a heves, robbanékony, de mindenképpen szerethető és karizmatikus James T. Kirk-öt alakító Shatner - jól látható a fenti képen is, hogy itt még James R. Kirknek hívják a kapitányt, ezt később korrigálták T-re, ami a Tiberius rövidítése - Mr. Sulut, a japán kormányost játszó George Takei, és Scottyt, a skót főgépészt megformáló James Doohan. Mindegyikük remek választásnak bizonyult, noha itt Sulu még fizikust játszik, és ennek megfelelően kék tudományos tiszti egyenruha feszül rajta. Spockból lett az első tiszt, így ő is bézs színű pulcsit húzott. Roddenberry barátnőjét pedig az űrhajó computerének örökös hangjává száműzték.

Ez az epizód már a szokásos 45-50 perces részeknek ágyazott meg, ellentétben az első pilot-éval, amely még 63 percet ölelt fel. Az Enterprise hídja is sokkal "modernebb" lett, egyszóval itt már úgy néz ki az egész mintha valami tévésorozat lenne. Roddenberry három scriptet készített a második pilotnak, és a producerek ezt választották, mert sokkal akciódúsabb, meg frankóbb, és kevesebbet kell rajta gon-dol-kod-ni. Persze a fanok - meg minden normális ember is - rendre leszavazza ha összemérik a Ketreccel, de a lényeg, hogy ez már tetszett a fejeseknek, és meg is rendeltek gyorsan 16 részt, amit az 1966-os őszi szezonban kényelmesen le tudtak vetíteni.

Ekkor azonban még csak 1965-öt írtak, úgyhogy ennek köszönhetően a producerek kényükre kedvükre dobálták az egyes epizódokat egymás után, totális kronológiai káoszt okozva, még úgyis, hogy ezek a lehető legritkábban utalnak egymásra. Én azonban az elkészítés ütemében fogom bemutatni őket, mert főleg az első 10-15 résznél nagyon érdekes, ahogy a sorozat alakul és elnyeri végső formáját. Úgyhogy készüljetek fel, mert hétről, hétre együttesen, eljuthatunk oda, ahová ember még nem merészkedett...

Ha tetszett a bejegyzés, lájkolj minket a Facebook oldalunkon!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oldfan 2012.09.16. 09:04:49

Nem viselt, de létező kalapom megemelem, epizódonként végigmenni...Nem semmi.
A Star Trek filmeket hamarább láttam, mint az eredeti sorozatot. A magam részéről szeretem, leszámítva az Űrlázadást meg ezt a J. J.-féle új izét...mert S.T. mozinak nem merném nevezni. Aztán csak hozzájutottam és végignéztem a TV változatokat. Bizony, némileg csalódás volt. A filmek jobbak, nem csupán kiállításban hanem szövegben, karakterekben is.
Azt hiszem, a sorozat valóban a rajongóknak való ma már, sok szempontból elment mellette az élet. Azért nem elfelejtendő, ahogy írod is, hogy a készítése idején mennyire más hatása volt. Lehet fanyalogni a hiányosságain, de a fontossága tagadhatatlan. Tulajdonképpen "nagykorúsította" a sci-fit, sorozat szinten mindenképp. Nem véletlen, hogy számos oldalhajtása jelent meg, a mai kor emberére szabva.
Hajrá a folytatásokra!

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.09.24. 14:54:43

Köszi szépen, hát volt is vele meló az biztos. Hát, az első sorozatot biztos végigelemzem, aztán valszeg a hat alapfilmet is, meg talán az animációsat. De utána leállok, hogy áttérjek a többire ahhoz nekem még öregednem, vagy masszívabban piálnom kell.

Darkcomet 2015.03.01. 14:21:44

@Oldfan: Nem rossz ez a J.J. féle új izé. Pont azért izgalmas próbálkozás (és egyben sikeres is), mert olyan formában indította újra az ST-t, hogy azok számára is élvezhető legyen, akik isten igazából vagy nem szeretik az eredeti filmeket, sorozatot, vagy nem is érdekelte őket.

Globetrotter2014 2015.03.01. 18:51:11

@Darkcomet: viszont aki ismerte, annak eléggé vérlázító. Mindegy lenyomta ezt a 2filmet a pár rajongó torkán, azért kiváncsi leszek hogy mit kezd majd a jóval több Star Wars rajongóval, főleg akik mér az eredeti három filmen nőttek fel.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.03.01. 20:15:19

NSZK-ban 1972-ben sugározták előszőr.
Soká, amennyiben a hat év soknak számít.

Chekov - A hidegháborúban egy orosz a parancsnoki hídon!

Uhura - Fekete, és női tiszt!

Lehet, mai szemmel unalmas, de akkor, mikor készült, ez akét dolog már önmagában szenzációs volt.

Darkcomet 2015.03.01. 20:32:24

@Globetrotter2014: Tekintettel arra, ahogy Lucas elcseszte az előzményfilmeket, csak jobb lehet majd a hetedik rész.

Flandry 2015.03.01. 20:46:51

A SAT1 meg még a nyolcvanas években is mérgezte a NDK-t (már ahol fogni lehetett) ezzel a métellyel,... össze is omlott az egész :-),
tiszteletem az elemzéshez

Cirrus 2015.03.01. 20:57:53

A Galaktika Baráti Kör rémlik valakinek? Tudtommal az ő szervezésükben lehetett Magyarországon először megnézni a mozifilmeket a Planetáriumban 1988 táján...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.03.01. 23:20:56

@Flandry:

SAT1 szinte a teljes NDK-ban fogható volt. A (nyugat)berlini adó nagyon jó lefedte az országot.

A mozifilmeket bemutatták az NDK-ban.

Nyílméregbéka 2015.03.02. 02:48:56

Nem kis vállalkozás gratula!!
Ha nem is vagyok trekkie, de fannak tartom magam, én is sokára talalkoztam csak a TOS-al. Először az első három filmet, majd a Next Generationt láttam, majd DS9 jött ami máig a kedvencem, és a többi film, azután néztem meg az eredetit, de nem igazán szerettem meg... Közben jött nálam a Voyager és az Enterprise szintén nagy kedvencek.

2015.03.02. 05:22:16

És ha már itt tartunk, nyugodjék békében Leonard Nimoy :(
Ő és Data voltak szerintem a legjobban eltalált karakterek (mondom ezt a sorozatokat nem ismerve).

Globetrotter2014 2015.03.02. 09:25:53

@Tralfamador75: "sorozatokat nem ismerve". akkor minek mondod? Amúgy valóban nagyon újszerű volt akkor Spock karaktere. RIP.

@Darkcomet: ott a pont, az hogy elcseszte nem kérdés, már az Ewoks alapján lehetett sejteni hogy sosem lett volna szabad a rendezői székbe ültetni. Anyagilag biztons nem lesz bukta a 7. rész az is biztos. Ettől függetlenül aggasztó volt amit Abrams a Start Trekkel csinált.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.02. 10:30:30

@Tralfamador75: én Détát nem tartom akkora etvasznak, ő engem C3PO-ra emlékeztet, de persze meg volt az izzadság is, hogy a TNG-nek is legyen egy saját "Spock"-ja.

@Globetrotter2014: igen, de a Stra Trek mindig is mozgalmasabb volt, annak az akciók csak jót fognak tenni, és az EpiSZÓDÁVAL se megy el 1-2-3-at meg lényegében nem lesz nehéz átvinni, de talán még a Jedi Visszatért se

Globetrotter2014 2015.03.02. 11:10:14

@scal: ööö, azért a DS9 utolsó szezonjai igen ütősek voltak (kezdzve egy nagyobb flotta-csetepetéval a harmadik szezonban (www.youtube.com/watch?v=5vSp9CLyImA), és fokozatosan fejlesztették ezt a vonalat, pl hatodik szezon: www.youtube.com/watch?v=CVtj7PauX_I).

Elnézve ezeket végig azon tűnődtünk, hogy mekkora lenne egy full nagyköltségvetésű mozifilmben egy ilyen meccs.

Sajna az új részek bármennyire szépek lettek technikailag, a Jedi visszatér nagy fináléja vagy akár a Hoth felszíni csadája mellett ezek inkább fantáziátlan és lelketlen jelentek voltak.

Őszintén szólva a Jedi visszatér űrcsatája még mindig etalon, se a Serenity, sőt még a Enders Game se múlta felül, pedig az erről szólt elvileg.

Egy valamit viszont tisztázzunk, a Start treket nem az unalom vagy a felesleges üzenetek miatt szerették, a DS9 és Voy igen akciódús sorozattá fejlődött, miközben azért persze sok erkölcsi dilemma is kibontásra került.

A bajom az Abrams féle változatokkal az alapkoncepciók tiszteletének hiánya volt. A klingonokat vagy a romulánokat nem egyszer
újra-feltalálták, valahogy mindig tisztelve az alap attribútumokat. És emelett vittek be új fajokat ha valami új kellett (pl ferrengi, breen)
Abrams klingonjai inkébb csak biodíszletek, a romauánok viszont egyenesen röhejesek voltak. És emellett alapvető karakterükben mások.

Globetrotter2014 2015.03.02. 11:28:01

@Globetrotter2014: itt van az említett csata rendes felbontásban.
www.youtube.com/watch?v=CUQ2nmKNH3Y

Mellesleg volt még pár ilyen. Én a klónok háborújából valami monumentális űrcsatát hiányoltam. A

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.02. 12:28:03

@Globetrotter2014: ezt értem, de Abrams a TOS-t rebootolta, nem a DS9-et, TNG-t meg egyéb eretnek szarokat :D hanem az Egyetlen és Igazi STAR TREKET

előző kommentemnél meg a Star Warst akartam írni ov korsz, hogy az a mozgalmasabb,

az Enders game nem hiszem, hogy bármit is felül tudna múlni :D

Tetsu 2015.03.02. 15:03:58

scal:
Ha kellően megöregedtél vagy eleget piáltál a sorozatokat is elemezheted. Nem kell részenként....

Darkcomet 2015.03.02. 16:59:57

@Globetrotter2014: " "sorozatokat nem ismerve". akkor minek mondod?"

Gondolom a mozifilmeket megnézte. ;-)

Globetrotter2014 2015.03.02. 18:49:22

@Darkcomet: vagy legalábbis a két újat... :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.02. 22:26:42

@Tetsu: a TOS-os kívül csak a rajzfilmsorozat van tervben, a TNG-vel meg a DS9-el nagyon sokat találkoztam és sose fogott meg, Jean-Luc Picardtól meg feláll a hátamon a szőr

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.03.02. 22:43:35

@scal:

"én Détát nem tartom akkora etvasznak, ő engem C3PO-ra emlékeztet, de persze meg volt az izzadság is, hogy a TNG-nek is legyen egy saját "Spock"-ja."

- Előszőr: Data.

- Továbbá: C3PO és Spock, nagyon nem ugyanaz.

- Ha nem látod Data jelentőségét (Egyenjogúság, mesterséges inteligencia, 'emberi' jogok, jellem, érzelmek), akkor nem is láttál se a sorozatból, se a filmekből egy percet sem, vagy bocsáss meg: Teljesen érzéketlen vagy.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.02. 23:50:38

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ez bizonyára így van, ezért tetszik Spock karaktere :D

ha nem láttam volna a sorozatokból egy csomó részt, nem is ismerném Data-t (ejtsd: Déta)

2015.03.03. 04:18:09

@Globetrotter2014: A sorozatokat valóban nem láttam, a mozifilmeket viszont de (kivéve az utolsót), s az alapján írtam, amit. Spock eleve egy jó karakter a maga fura természetével, Data pedig szerintem a legérdekesebb alakja volt azoknak a filmeknek, amikben szerepelt. Pontosan amiatt a kettősség miatt, hogy ugyan android, de valamiképpen ezen szeretne "túllendülni". Egy pillanatig sem volt fárasztó vagy idegesítő, abszolút jót tett a frencsájsznak (Pickard nekem sem volt szimpatikus).
Mondjuk az nem teljesen igaz, hogy a sorozat teljes egészében kimaradt, külföldi adón a nyolcvanas években láttam vasárnap délutánonként egy-egy részt a Voyager és a The Next Generation szériákból, a kilencvenes években pedig a Deep Space 9-ból is, de ez csak pár rész volt.
Mondjuk, azt nem tudom, minek magyarázkodom.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.03. 08:01:18

@Tralfamador75: ez egy nagy hiba, évekig azért nem néztem a sorozatot, mert én is a nagy filmeket láttam előbb, és szerintem a Star Trek mozifilmek mindegyike alulmarad a sorozattal összevetve (nem csak minden páratlan számú) mégpedig azért mert sose tudtak értelmesen megtölteni 90-120 percet, egy olyan témával ami alapvetően 45 percben működik.

Globetrotter2014 2015.03.03. 11:50:07

@Tralfamador75: a Voyager a DS9 után volt, 2000 után futott fel. Én a 90-es évek elejétől fogva viszonylag lazán követtem a sorozatokat a német adókon. Pl pont a DS9 90-es évek végén futó utolsó (igen akciódús) szezonjai maradtak ki jelentős részben.

A karakterekről általában, alapjában véve sokat számít, hogy a sorozatok percre számítva alacsonyabb költségvetésűek, így nemcsak idő van a jellemek kidolgozására, de muszáj is kitölteni a percidőt gondolatokkal.

Data jó karakter volt, de Worf, Obrien egyaránt kapott jelentős háttértörténetet, Riker pedig kvázi főszerepet. De még olyan mellékszereplőkre is jut játékidő (akár egész részek szólnak róluk), mint Quark esetében.

Szerintem messze Picard volt a legjobb kapitány, nagyon jó karaktert hozott. Értelmes analitikus, akit az intellektuális képességei tettek a poziciójába, és nem a becsvágya vagy a családi indíttatása, ezért nem egy tipikus csillagflotta tiszt.
aki megfelelő körökben mozog az tudja, mennyire jó az ilyen fajta emberekkel dolgozni a való életben...

Ettől függetlenül a későbbi sorozatokban is igen alaposan bemutatásra kerülnek a karakterek, legyen az Seven vagy Odo.

2015.03.04. 04:01:08

@scal: Hát, pedig előreláthatólag ebben az életben nem nézem végig a Star Trek hétszázvalahány részét :S

2015.03.04. 04:07:10

@Globetrotter2014: Hát, így lassan 30 év távolából már nem sok minden dereng, szóval nyilván tévedtem, valószínűleg kevertem az első mozifilmmel.

Globetrotter2014 2015.03.04. 10:06:41

@Tralfamador75: amiben a filmidő 30%-ban az űrhajót látod lassítva? :) És ezért 3 oscarra jelölték!

2015.03.05. 05:38:05

@Globetrotter2014: Igen, az az. Amikor életemben először láttam, nagyjából egy kukkot sem értettem belőle, de mivel alig-alig láttam akkoriban sci-fit, hát egy szenzáció volt.
Aztán 1-2 éve újra megtekintve... Csodálkozom rajta, hogy készült utána még Star Trek mozifilm, mert ez szörnyen unalmas, csak száll az Enterprise, csak száll, csak száll, aztán továbbra is csak száll...

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2015.03.06. 09:35:57

Én egyszer elkezdtem nézni az elejétől és arról szólt, hogy gond van a klingonokkal. Aztán a következő és az azutáni rész is erről szólt. Na, akkor vártam egy hetet és belenéztem és találjátok ki, miről szólt! Bezony, a klingonokkal még mindig baj van. Ekkor abbahagytam. Ennek ellenére a Picárdos és a Janewayos sorozatot szerettem.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.06. 13:20:59

@Madnezz: hát igen, a klingonokkal általában gond van :D

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.08. 16:57:47

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: érkezik hamarosan, csak nőnap/március 15, nyomják Krahácsot :)

bobbantyú 2015.03.15. 14:59:05

Az első STARTREK élményem gyermekkoromban volt. Az Osztrák 1 műsorán adták a sorozatot. Semmit nem értettem belőle, de lenyűgözött az érdekes látványvilág. Hiányoltam amúgy a sugárpisztolyok bővebb használatát a sorozatban. Akkoriban nekem ez volt a mérce. :) A Starwars is csak emiatt ment le a torkomon. (Amúgy rém bugyuta film mindegyik az első szériából. Nem bírom még mindig megemészteni a légüres térben suhogó, és F16-os vadászgép módjára manőverező űrhajókat.) Szerintem a Startrek egyik legfőbb hibája az volt, hogy túl ideologizálták, túl filozofálták az egészet, pedig igazából csak amolyan látszat bölcselkedés az egész. Legalábbis jórészt. Persze ez a stílus talán a védjegye is volt a sorozatnak. Én mindenesetre nem szerettem. Ezek az új STARTREK filmek sokkal jobban bejöttek, egyrészt akció dúsabbak lettek, másrészt valahogy elhagyták belőle azt a sok "okoskodást" ami az előző részeket és a sorozatokat jellemezte. Meg kell jegyeznem, hogy néhány ST könyvet olvasva rájöttem, írott formában jobban bejön az egész.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.03.15. 17:56:13

@bobbantyú: "Szerintem a Startrek egyik legfőbb hibája az volt, hogy túl ideologizálták, túl filozofálták az egészet, pedig igazából csak amolyan látszat bölcselkedés az egész. "

ezzel vitatkoznék, szerintem a Star Treknek nagyon is betonkemény belső logikája létezik

és ezt gyakorta összekeverik az emberek a realizmussal, ami nem kell legyen egy sci-fiben de logikának nem árt lennie lásd még Asimov csiszolt gyémánt robot sorozatát

egyébként üdv a blogon, remélem jó sok cikket találsz ami tetszeni fog

bobbantyú 2015.03.19. 12:46:20

@scal: Persze, az nem vitás, hogy egy határozottan követett "logika" vezérli a sorozatokat, filmeket(ó ha ezt Spock hallaná) , de ez a belső filozófia engem a Startrekben bosszant speciel, bár ez legyen az én egyéni szociális problémám. :) A realizmus igazából már igen távol áll a sci-fitől, ami végül is érthető, de teljesen "illogikus" dolgokat látva azért rángat az ideg. (starwarsos űrcsata jelenetek pl.)
Hm, most látom, hogy mennyit "logikázok" itten, talán a vulkánita felfogás mégis ennyire hatott rám? Kellett nekem ennyi filmet néznem :)
Valószínűleg az a bajom, komolyra fordítva, hogy én még a sci-fi tudományosabb időszakában kaptam rá az egészre. A Hal Clement féle Elveszett rakéta, vagy más hasonló "realisztikus fantasztikus" dolgok eléggé belémivódtak már.

Oldfan 2015.03.19. 16:45:12

@bobbantyú: Clement elveszett rakétás története eszméletlen jó, de a képre viteléhez Spielberg, Jackson és Ridley Scott közös rendezése sem volna elég...:)
Ugyancsak fel kéne kötni azt a bizonyost, ha valamelyik rendező rászánná magát a megfilmesítésére.

bobbantyú 2015.03.20. 17:22:31

@Oldfan: elképesztően unalmas filmek lennének. kivitelezhetetlen szerintem :)

Oldfan 2015.03.20. 18:04:08

@bobbantyú: Rögtön trilógiában gondolkodsz? Én csak egy filmre mertem érteni. Ridley Scott felelne a látványért, Spielberg az akciós-humoros jelenetekért, amiket Jackson írna bele "saját szemlélet" ürügyén és felügyelné a CG világot. Esetleg Lucas megvenné a jogokat és végképp "tönkre rendezné" az egészet...:)
Komolyan:Tényleg valami extra kaliberű és megszállott "hardliner sci-fis rendező" kéne hozzá, hogy abból a könyvből nézők számára is elfogadható mozi kerekedjen ki. Sajnos, az igazi fantasztikum esetében ez gyakorta fennálló probléma. Igen, minden bizonnyal kivitelezhetetlen.

bobbantyú 2015.03.20. 18:08:32

Nem trilógiában, mert nem ismerek több könyvet az írótól csak a két meszklinita regényét. Az elveszett rakéta és a Csillagfény címűeket. Bár ez a Jacksont mit sem zavarná abban, hogy mindkét könyvből trilógiát rendezzen. :)
süti beállítások módosítása