Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Vad Kunság – A Puszta rejtett élete (2016) – Ismét moziban!

2017. január 22. - scal

Az idei Filmhéten volt még egy szekció, amiből szintén csak egyetlen filmet láttam, és hát most mit mondjak, ez nyerte az ismeretterjesztő filmek kategóriáját. Emiatt pedig Mosonyi Szabolcs filmje időről időre feltűnik a haza mozikban is. Bár kövezzetek meg, nem tudom mennyi értelme van egy ilyen filmet moziba küldeni, én inkább eleve a DVD kiadáson gondolkodnék, esetleg eladni minél több hazai tévéadónak, és esetleg külföldinek, ahogy azt a vetítés után elmondták a készítők. Hiszen tipikusan országimázs építő jelleggel is bírhat egy ilyen csodálatosan fényképezett filmecske. Az egyetlen gond, hogy nekem nagyon úgy tűnik - azért tűnik, mert nem tévézek -, hogy a természetfilmek egész egyszerűen eltűntek a televíziók kínálatából, illetve ami van, az kizárólagosan az adott témakört sugárzó csatornán bukkan fel.

c325af75bbc737f6e38e63e60709a6df.jpg

És akkor most ki is fejteném személyes kapcsolatomat a természetfilmekkel. Gyerekkoromban egész egyszerűen rajongtam értük, ha egy ilyen műsor a tévé képernyőjére került, én ott ültem, egyaránt faltam az állatokról, növényekről szólókat, a bogarak, vagy rovarok életét pedig kifejezetten kedveltem - pedig őket aztán gyűlöli a fél világ. Aztán a bolygó életét, működési elvét bemutatókat is szerettem, a csillagászatért, űrkutatásért pedig egyenesen rajongtam. El is határoztam, hogy MINDEN egyes ismeretterjesztő filmet megnézek... hogy kiterjesszem vele... az ismereteimet. Persze ez a későbbiek során egyre nehezebb lett, pláne miután MÁR hétfőnként is volt adás :D Majd az MTV2 is gőzerővel beindult. De én csak gyarapítottam szorgosan földrajzi és biológiai ismereteimet, előfizettem a A természet csodái-ra, meg szenvedélyesen olvasgattam a Búvár zsebkönyveket.

Két televíziós sorozat különösen érdekelt. Az egyik David Attenborough bármelyik műsora volt, a nagy ellenfelet pedig Gerald Durrell  jelentette, aki szintén sok, több mint tíz sorozatot készített. Az ő 1995-ben bekövetkezett halála aztán meg is viselt. Ráadásul mindig volt egy nagy problémám ezekkel a filmekkel. Ez pedig a be nem avatkozás - Prime Directive? - elve. Mindjárt elmagyarázom. Szerintem az iszonyatosan kegyetlen, hogy a gazellát szétmarcangolja az oroszlán. Erre föl, amikor ott vannak az emberek és jól pofán tudnák verni az oroszlánt, körülbelül így: fúj oroszlán, nem takarodsz el innen! Szóval ehelyett, nem, hogy megmentenék szegény, kicsi, ártatlan, és aranyos gazellát, hanem még fel is veszik kamerával, ahogy éppen eszik.

Ez az igazságtalanság -, amit aztán olyan frázisokkal szoktak elbagatellizálni, mint a narrátor szájába adott: ez a természet rendje, meg a kedvencem: a dzsungel törvénye, az erősebb megeszi a gyengét - aztán ahogy cseperedtem, egyre inkább nem tetszett. Hiszen, értem, hogy ez van akkor, HA nincs ott egy felsőbb hatalom, és éppen elég gazella el is pusztul ilyen esetekben. De amikor ott van, és még meg is tehetné, helyette pedig inkább végignézi, és felveszi? Ki tudja hányszor, hogy tökéletes legyen? Ez azt hiszem kimeríti a kegyetlenség fogalmát. Aztán ott van a másik, az állatok szaporodása. Neked hogy esne, hogy éppen szaporodsz a barátnőddel - vagy legalábbis kísérletet tesztek rá :D - erre jön egy UFO és elkezdi felvenni, csak mert tanulmányozzák az emberi szokásokat?

vadkamera04.jpg

Tudom, hogy vannak olyan emberek, akik ebből élnek, de azok egészen más természetfilmek, a legtöbben rohadtul nem szeretnék, ha ezekben a pillanatokban felvennék őket kamerára. No, és mindezek miatt a természetfilmektől szépen lassan elfordultam. Pedig ekkoriban már annyi volt a gombamód szaporodó csatornáknak köszönhetően, hogy nem győztem kapkodni a fejem. Egyiket, másikat még megnéztem, de aztán időm is kevesebb jutott már rá. És végül már csak nosztalgiából vettem meg egyik másik DVD kiadást, pl. Bolygónk a Föld, és hasonló sorozatokat, de kb. ennyi.

És, hogy miért e roppantmód nosztalgikus, múltba révedő, hovatovább újabb felettébb érdekes szegmense, életemnek? Nos azért, mert mégis mit írjak egy természetfilmről? Hogy röpül a kerecsensólyom? Hogy gyom között gyors gyík szalad? Hogy látunk, dámszarvast, aranysakált, túzok madarat, és az elmaradhatatlan kérészek teljes életművét? Hogy Csernák János hangja még mindig érces, és kimondottan jó narrátorként? Hogy a falra másztam a háttérben szóló népdaltól? Egyesek szerint a Kunság egy kevéssé ismert régiója az országnak, de nekem, aki innét származom, és gyermekkoromban minden hónapban egyszer elmentünk valamelyik Kunsági Nemzeti Parkba, nem annyira. Sőt, szerintem a hatvan perc nagyon kevés, és lehet négy évig készítették, összességében egy nagy zanzának tűnik az egész. Mutassuk be pár percben ezt, aztán azt, de kell még idő arra is, emiatt inkább csak kapargatja a felszínt a project, semmit valóban adna egy tényleges rálátást a nagy egészre. Kicsit olyan, mintha egy iskolai tananyag lenne, nézd meg, és akkor holnap ötöst kapsz a dolgozatírásnál, ezt kell tudni a Kunságról.

Mosonyinak nem ez az első ilyen filmje, ő készítette a Vad Szigetközt is, vagyis ez a mostani egy nagyobb sorozat része. Azon kérdésemre, hogy tervezik e bemutatni a többi Nemzeti Parkunkat is - mondjuk a sokak által nem is ismert Őrséget - kategorikus nemmel válaszoltak. Ebben a formában azonban ez a film sokkal inkább a külföldieknek szól, mert ők nagyságrendileg soha az életben nem jutnak el ide. Te viszont, aki ezt olvasod, miután kidolgoztad a beled, vagy éppen a huszadik fejfájásodon vagy túl valamelyik tucatfesztivált megjárva, abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy nagyságrendileg 5000 forintból BÁRMELYIK Nemzeti Parkunkba el tudsz jutni, beszívni egy kis eredeti, hamisítatlan levegőt, és ráébredhetsz, hogy mennyire csodálatos országban is élünk, ahol még nincs minden teljesen elbaszarintva. Úgyhogy keljél föl a székből, most, és ameddig jó idő van, máris tervezz be egy kirándulást. Gyerünk, gyerünk! Ezt a filmet meg majd megnézed télen, ha adja valamelyik tévécsatorna.

Ha tetszett a kritika, kérlek lájkold a Facebook oldalunkat!

U.i.: Ezt a filmet ma, az az 2017.01.22-én ismét megnézheted a Magyar Kultúra Napja alkalmából: Kino Café - Nagyterem, 15:00. A belépőjegy mindössze 500 forint.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2016.08.19. 14:35:14

"Hiszen, értem, hogy ez van akkor, HA nincs ott egy felsőbb hatalom,"

Nincs ott, mitől lenne jobb ha az ember beavatkozik....mitől lenne ez feladata?
Lehet megeszik holnap vagy azután...

"Ez azt hiszem kimeríti a kegyetlenség fogalmát. "

Kegyetlenség ha te teszel valamit, vagy tenned kéne de nem teszed...
De itt nem így van: nem kell tenned semmit és az állatok nem tudnak az emberről, nélküle is ugyanúgy lezajlana az ami...

"Aztán ott van a másik, az állatok szaporodása. "

Állatok, nem emberek:)
ennyi...

Ahogy nőttél nem érettebben kezdtél el vélekedni erről hanem gyerekesebben:)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.08.19. 15:14:48

@Gery87: lehet, de ennyi erővel miért fogadsz be egy kóbor kutyát, úgyis felfordul, csak 10 évvel később

Gery87 2016.08.19. 15:21:09

@scal:

Az más: háziállat, nem egy szarvas vagy rétisas:) aki a vadonban él. nem egy 1000 éve tenyésztett, az ember nélkül életképtelen öleb:)

Nem értem miért nem látjátok a különbséget...

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.08.19. 15:26:28

@Gery87: nem, a hozzáállásod más, mert így neveltek, ezt láttad a környezetben, amikor a kóbor állat simán terjeszthet betegséget, de azért megsajnálod, kacsákat etetsz (de csak mert nem láttam még a Scientifically Accurate DuckTalest), és pacikat simogatsz

ugyanakkor vannak erre szakosodott kórházak ma már szerencsére, akik ha találnak egy sérült állatot, nem tovább mennek: áh ez a természet rendje baromsággal, hanem szépen beviszik és meggyógyítják, nyilván mert nagyon gyerekes a hozzáállásuk, és nem tudják felfogni, hogy amit tesznek, csepp a tengerben...

"az ember nélkül életképtelen öleb:)"

ember nélkül életképtelen???? rengeteg kóbor állat prímán elvan az ember nélkül, sintértelepen jártál már?

"miért nem látjátok a különbséget..."

köszönöm a királyi többest, de általában az én cikkeim az Én véleményemet képviselik, nem egy kanonizált FilmBook véleményt, ahogy a többieké is elsősorban a saját véleményüket

Gery87 2016.08.19. 15:31:21

Régebben én is láttam épp egy jelenetet amiben egy kaméleon életét követték végig és a végén elcsapta egy autó...."3 napig szenvedett"....

Ilyenkor én is sajnálom.
De ez kamera nélkül is megtörtént volna....na meg ha ilyenkor beavatkoznak - és még mutatják is - akkor nincs miért izgulni, ennyi erővel állatkertben is forgathatnának....
Ha meg nem mutatják, akkor sincs konfliktus, nincs tét, unalmas lesz...tudod hogy semmi "rossz" nem fog történni...
értelmetlen lenne, megölné a műfajt.

Ezeknek a filmeknek a születés (szaporodás ugye..) és a halál témája, az "élet"....a betegségek, a vadászat, a harc a területért, a hierarchiában belüli pozícióért...
Most ha megmentjük Bambit akkor mi van? semmi.
Ennyi erővel menjünk állatkertbe ott a segge is ki van nyalva nekik....

Gery87 2016.08.19. 15:43:40

@scal:

"áh ez a természet rendje baromsággal,"

Nem az, max nem látod minden nap és mikor igen, akkor szokatlan lesz...

"hanem szépen beviszik és meggyógyítják, nyilván mert nagyon gyerekes a hozzáállásuk, és nem tudják felfogni, hogy amit tesznek, csepp a tengerben..."

Tegyék, ha nekik jó, nem baj...
Csak épp valóban csepp a tengerben, kivéve persze ha valóban egy ritka vagy pont az ember miatt a kihalás szélén lévő fajról van szó....
De egy tízezredik tucat galambot kórházba vinni szentimentális túlzás, "első világbeli hóbort":)
De ez meg az én egyéni véleményem...

Természetfilmben eljátszani ezt viszont már több szempontból is hülyeség lenne szerintem!

"köszönöm a királyi többest, "

oké, csak megszoktam, mert általában nem egy adott emberrel vitázom...

"rengeteg kóbor állat prímán elvan az ember nélkül"

Csak minek...
Ez is az ember hülyesége:
-Gondoskodni róla, felelősen állatot tartani, azt nem...
-Kilőni, elaltatni mikor kell, azt nem...

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.08.19. 15:59:23

@Gery87: épp ez a lényeg, ha látod, akkor tegyél valamit, nap mind nap elütnek kutyákat az autóutakon, talán épp most is ahogy ezt írom, de nem vagyok ott nem látom, nem érdekel, de ha az orrom előtt történik, én csinálok valamit, más meg tovább megy, szerintem ez a különbség

"Természetfilmben eljátszani ezt viszont már több szempontból is hülyeség lenne szerintem!"

láttam erre is példát, de nem arra utaltam, hogy ezt vegyék is filmre, hanem arra, hogy miért kell nekem látni, ahogy tépi az oroszlán a gazellát, aztán még azt is megmutatják, hogy már alig van rajta hús, jön a nagy dögevő hármas a hiénák, sakálok, keselyűk

és akkor ez nem R besorolást kap? gyerekként ezek totál durva jelenetek, lehet felnőttként is, mert mégiscsak vér, és nem is játsszák el

"oké, csak megszoktam, mert általában nem egy adott emberrel vitázom..."

hol? :O :D itt mindig

"Csak minek...
Ez is az ember hülyesége:
-Gondoskodni róla, felelősen állatot tartani, azt nem...
-Kilőni, elaltatni mikor kell, azt nem..."

én inkább ivartalanítanám őket, az még mindig humánusabb

legutóbb kaptunk négy adag macskakaját az Allee-ban, aztán nagy Pokemonozás közben eljutottunk egy játszótérre, és volt ott egy Kóbor cica, elég girhes volt :D mondom, amúgy sincs macskánk, adjuk neki oda a kaját (eredetileg haza akartam vinni nagynénémnek) nah több se kellett, elkezdi zabálni, jön egy másik, oké bontsunk fel még egyet, fél perc múlva jön egy harmadik

a vége az lett, hogy hat macska megérezte a kajaszagot, és felemésztették az összes kaját :D

a napi jócselekedet meg lett örökítve fotón is :D

Gery87 2016.08.19. 18:16:49

@scal:

"épp ez a lényeg, ha látod, akkor tegyél valamit, nap mind nap elütnek kutyákat az autóutakon,"

Jó, de most a természetfilmek kapcsán ezt nem lehet, kell megtenni egy vadállattal, mert nem lenne értelme, a műfaj lényege nem ez, a természetes közegében nem segít rajta senki.

A való életben meg lehet tenni.

"láttam erre is példát, de nem arra utaltam, hogy ezt vegyék is filmre, hanem arra, hogy miért kell nekem látni, ahogy tépi az oroszlán a gazellát, "

Hát, mert ezt csinálja egy oroszlán:)
Ha meg épp róluk van szó, az ezzel jár, így bemutatják.
Ez a valóság.
Mit akarsz csak látni? Hogy alszik?
az elég unalmas lenne.
Meg higgye azt a gyerek hogy a lionking az vega?

Mondom: ha ilyet akarsz ott az állatkert, ahol a hús a teszkóbol jön és nincs vér:)

"és akkor ez nem R besorolást kap? gyerekként ezek totál durva jelenetek, lehet felnőttként is, mert mégiscsak vér, és nem is játsszák el"

hehe:)
Hát nem gondoltam volna hogy ez is felmerül a témában...
Gyerekként szöges bottal vadásztunk békákra, meg csincsót pörköltünk gázon...döglött patkányt döfködtünk....nem hinném hogy emellett Attenborough filmjei olyan megrázóak lettek volna...
Arról meg hogy egy mai gyerek mit láthat, ki se térjünk...

"én inkább ivartalanítanám őket, az még mindig humánusabb"

Ez a kezdet lenne, a gazda felelőssége és dolga...
De amikor már egy telepen van, akkor is etetni kell stb.
És nem mind kerül új gazdához...
szóval az elaltatás is egy humános és praktikus módszer szerintem.

"a vége az lett, hogy hat macska megérezte a kajaszagot, és felemésztették az összes kaját :D"

Szeretem a macskákat én is, szinten mindig volt a háznál egy-kettő..
De egyszerűen nem kell mindet megmenteni!
Azzal hogy adtál neki enni, jóleső érzés töltött el....de csak azért tettél hogy még több kóbor állat járja az utcákat.

Gery87 2016.08.19. 18:20:20

@Gery87:

Ja és gyerekként a disznóvágás?.....lefogják és leszúrják malackát:)
Aztán feldarabolják.

"Besorolásra" senki nem gondolt, mondjuk nem is kellett, mert franc se kelt fel hajnalban:)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.08.19. 19:54:30

@Gery87: "Hát nem gondoltam volna hogy ez is felmerül a témában...
Gyerekként szöges bottal vadásztunk békákra, meg csincsót pörköltünk gázon...döglött patkányt döfködtünk....nem hinném hogy emellett Attenborough filmjei olyan megrázóak lettek volna...
Arról meg hogy egy mai gyerek mit láthat, ki se térjünk..."

jah tényleg, el is felejtettem, hogy csak én vagyok ilyen mimózalelkű, hogy nem nyomtam ki a szemét a teknősnek, nem tapostam el direkt csigát, nem tépkedtem ki a szúnyog lábait, és még az egeret is olyan csapdával fogtam el, hogy aztán a szomszédba át tudjam ereszteni

igazad van a Disznóvágást is utáltam mindig, nem is ettem a húsából mert olyan furcsa szaga volt, mert Ő nézett belőle vissza rám :D

Gery87 2016.08.19. 20:11:52

@scal:

Nem voltam én se szadista állat azért:)
Az ízeltlábúakkal, gerinctelenekkel szemben viszont olykor nem fogtuk vissza magunkat.
de nem mondanám hogy a gyerekkorom ezzel telt.
A béka egy külön eset...az a korszak 1 évig tartott, aztán meguntam:)
A legtöbbet a teknősöm pusztította el...megette őket, csonkításos módszerrel.
Mondjuk én adtam neki...és úgy hogy csonkolva legyen......na mindegy:)

ezeket persze kinövi az ember.
Viszont egy idegesítő, ugató, neveletlen bolhafészket szívbaj nélkül meg tudnék fojtani:)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.08.19. 22:29:14

@Gery87: "A béka egy külön eset...az a korszak 1 évig tartott, aztán meguntam:)"

beteg állat

Gery87 2016.08.19. 23:04:46

@scal:

Valamit ennie kellett a teknősnek...ami sajna kipurcant hamar...nem volt betegebb mint snecire horgászni...amit szintén megevett.

advocate1 2016.08.22. 14:27:51

Nekem ebben a témában a Vadmagyarország mindent visz! A vad szigetköz is jó, de az előbbi számomra kedvesebb. A Kulka hangja is nagyon jó narrátornak. Tekintve, hogy majdnem 8 éve külföldön élek ezek a filmek tartják bennem a lelket, havonta megnézem őket, meg a Magyarország nemzeti parkjai c. sorozatot is. A narráció ott is szenzációs! (Selmeczi, Szakácsi) Kár, hogy már egyikük sincs közöttünk...
Kiváncsi vagyok erre a filmre is remélem meg tudom majd szerezni itt kint valahogy

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.08.22. 15:23:18

@advocate1: minden bizonnyal, hiszen a külföldi kiadás lebegett az alkotók szeme előtt, ha jól emlékszem volt rajta angol felirat (?) :D
süti beállítások módosítása