Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Félelem a város felett

2012. augusztus 26. - Santino89

Henri Verneuil a francia filmek egyik nagyon megbízható iparosának számított. Rendezett már korábban remek háborúellenes filmet, hangulatos gengsztermozit, illetve felejthető akció kasszasikert (A betörés) egyaránt. Nem először és nem is utoljára dolgozott együtt Belmondo-val, aki döntött, hogy nagy riválisa, Delon után ő is tesz egy próbát a zsaruszereppel. ’75-ös mozija több szempontból is megelőzte a korát, talán az első olyan film volt, amely komolyabban foglalkozott egy sorozatgyilkos elméjével. Érdekes módon ma már éppen ez a Félelem a város felett legnagyobb hátránya: nehéz elképzelni, hogy a rendőröknek üzengető, bigott, a szexuális elfojtásai miatt nőket gyilkolászó elmebeteg sablonja valaha is eredetinek számított, olyan sokat koptatták már az azóta eltelt évtizedekben.peur-sur-la-ville-1975-04-g.jpg

A témának köszönhetően ez az egyik legkomolyabb Belmondo filmjei közül, de azért olykor-olykor néhány poén így is előfordul. Érdekes módon régi nagy kedvencünk egy jódarabig nem igazán szimpatikus a nagyképű, buta, „izomagyú” „előbb lövök-aztán kérdezek” klisébe burkolózva, mert ami nagyon jól állt Stallonénak 11 év múlva a Cobrában, ahhoz Belmondo túlságosan sármos és vidám az összes többi szerepében. Nagy szerencsénkre a készítők a film során erre humorosan reflektálnak, amire egyrészt nem lett volna szükség, hisz akkor még ez a klisé nem volt olyan vészesen elkoptatott, másrészt épp ez a fajta csöpp irónia kell a film élvezetéhez.peur-sur-la-ville-1975-05-g.jpg

A Félelem a városban további érdekessége, hogy egyszerre mutatja be nekünk a rendőri munka két arcát: a valóságos pepecselést, amikor a legapróbb nyomból kiindulva kell teljesen feleslegesnek tűnően felkeresni 200 nőt, vagy amikor egy rövid hangmintából kell ezerszer meghallgatva a legapróbb részletekre figyelve rájönni egy esetleges helyszínre, ahol természetesen egy ártatlan embert sikerül csak elkapni. A történetnek ez a vonulata engem leginkább a két évvel korábban készült A Sakál napjára emlékeztettek. A másik arcot viszont ténylegesen ezer filmből ismerhetjük, az elképesztő üldözéseket és lövöldözéseket, amelyek a valóságban szinte sosem történnek meg, de a moziban annál gyakrabban.peur-sur-la-ville-1975-06-g.jpg

Ez a két eltérő megközelítés ezúttal egész jól megfér egymás mellett, ami leginkább az akciójelenetek realisztikusságának köszönhető. Nagyon sokat hozzátesz az élményhez, hogy Belmondo sztár létére saját maga csinálta végig a profi kaszkadőröket megszégyenítően veszélyes mutatványokat, mi pedig tudjuk, hogy ő az, mert végig láthatjuk az arcát. Nyilván nem csak neki köszönhetően izgalmasak ezek a jelenetek, hanem a profi rendezés miatt is, amely remekül tartja fent a feszültséget úgy, hogy nincs agyonvágva, nincs túltrükközve, mégis el tudja érni a megfelelő hatást. Az egyetlen probléma, hogy ez a rendkívül összetett, háztetőkön, autón, és metrón zajló üldözés a film közepén található. Vétek egy ennyire jó jelenetet a film közepére rakni, mert óhatatlanul leül utána a cselekmény. Egy darabig még tartja magát a történet, de aztán már rájövünk, hogy közel sem fogunk már hasonló, a mai napig lenyűgöző jelenetet látni.peur-sur-la-ville-1975-03-g.jpg

A történet végén például a rendező hosszú perceken át egy pszichiáter mára már közhelyesnek számító értékelését mutatja nekünk elmebeteg bűnözőnkről ahelyett, hogy a feszültséget építené. És ezen már a legvégső, egyébként kifejezetten ügyes csavar sem segíthet. Nem említettem még meg Morricone zenéjét, ami nagyon kellemes hangulatot ad a mozinak, de nem tartozik a legnagyobb remekművei közé, mégis abszolút a film javára válik. Emiatt, és a mozi közepén található üldözéses jelenet miatt tudom megtekintésre ajánlani ezt a mára már kissé túlhaladott mozit.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oldfan 2012.08.26. 18:19:47

A bemutatásakor nagyon ütős mozi volt ez, bízvást állíthatom, emlékszem a fogadtatására. A forgatókönyv hátulütőiről szóló megállapításaid jók, de az is igaz, hogy akkoriban elfogadott volt, hogy a végső hajrá előtt van egy kis pauza, valami kitérő. Hagytak időt a nézőnek, hogy szusszanjon egyet. Továbbá a lezárásnál sem volt elvárás a nagy technikai parádé, egy jó ötlet, ami valósnak hatott a leleplezéshez, tökéletesen megfelelt. Az pedig megvan. Nem túl régen néztem újra a filmet. Nem adta már az egykori "Hú, de jó!" élményt, ahhoz túl sok hasonló mozit láttam, de korrekt bűnügyi történet még mindig. Belmondo életművében pedig nem áll a sor végén. az fix.

2012.08.26. 18:41:16

Nekem mindmáig ez a kedvenc Belmondo-filmem, nem véletlen, hogy amikor még wikipédista voltam, erről is írtam egy ismertetőt. Morricone zenéi közül is ez az egyik kedvencem, különösen a főcímtéma és az a motívum, amelyet a telefonbeszélgetés analízise közben hallunk. Nekem egyébként is jobban tetszenek ezek a régi típusú bűnügyi filmek, amelyek időt szánnak a szereplők bemutatására, az atmoszféra megteremtésére, hogy az akciójeleneteknek valóban legyen tétjük, legyen kiért, miért izgulni.

Számos felpörgetett akciófilm nem tököl ezzel az előzetes ráhangolással, a látványra hajt, és számomra éppen ezért ezek az opuszok gyakran unalmasak. Remek példa erre a BOURNE-sorozat, amelynek egyetlen részében annyi minden történik, ami régen 3-4 filmre is elég lett volna, csak éppen szellentésem sem volt arról, hogy ki, merre, hogyan, hová, miért (főleg a második és a harmadik részben), ezért bármilyen látványos és pergő, számomra teljesen érdektelen és felejthető volt az egész.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.08.26. 19:52:42

csatlakozom az előttem szólókhoz, szerintem is nagyon jó film, sőt nem is krimi hanem thriller, idegbeteg állat sorozatgyilkossal, remek üldözéses jelenetekkel, az a háztetőn való szaladgálás szerintem mind a mai napig megállja a helyét

Morricone zenéje nagyon jó, és még az is elképzelhető, hogy sok film, pl a Hetedik innen is átemelt pár dolgot

a lezárás meg tipikus 70-es évek

ami azt illeti még a Bourne filmekkel kapcsolatos meglátásokkal is tökéletesen egyet értek, megyek is wikipédiázni

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.08.27. 10:29:24

Szerintem sem rossz film ez, valóban nem tartozik Belmondo gyengébb mozijai közé, vannak vitathatatlan erényei.
De attól még 200 hasonló sorozatgyilkosos film után ez már nem tud úgy ütni, mint amikor bemutatták.

2012.08.27. 14:25:57

@Santino89:

Igazad van, hogy már nem olyan ütős ez a film, mint régen (a magamfajta vénemberek még moziban láthatták), de hát nem Verneuil (és Belmondo) hibája, hogy a nézők sajnos rászoktak a hollywoodi típusú sorozatgyilkos-filmekre. Minószt azért tartom jól kitalált figurának, mert abszolút hihető a motivációja és a ténykedése, testi jellemzője pedig úgy félelmetes, hogy közben nem hihetetlen, nem túlzás.

Ott vannak viszont ezek az amcsi sorozatgyilkosok, akik gyakran csak karikatúrák: külsejüket többnyire mindenáron visszataszítóra tervezik, és/vagy cselekedeteiket pedig minél extrémebbre, minél véresebbre, miközben sz@rnak a logikára. Számomra az egyik legrosszabb sorozatgyilkosos agyalmány a CSONTEMBER, viszont kifejezetten tetszett a TÖKÉLETES MÁSOLAT. Nagyon sok sorozatgyilkosos film van már, viszont még mindig nagyon kevés az igazán jó.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.08.27. 16:43:04

@field 64: Tudom, hogy nem szereted, de a Hetedik és a Bárányok hallgatnak filmek gonosztevői (és nem csak Hannibalra gondolok, hanem Buffallo Billre is) után ez a Minósz már nem tudta átlépni az ingerküszöbömet. Csak, hogy a jó oldalt is megcsillogtassam :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.08.27. 17:56:47

de nem értem miért így állsz hozzá, ez előtt a film előtt még nem volt 200 sorozat gyilkosos film, vonatkoztass el

ennyi erővel nem értem hogy tetszhetett a Káprázatos korát megelőző fordulata, amikor ma már rengeteg ilyen film van

a Csontember nekem tetszett, ott lettem szerelmes Angie-be :D

a Bárányok Hallgatnak meg a hetedik számomra azért ellenszenves, mert társadalomkritikai bírálat a gonosz benne, ezek ügyesek, nem lehet őket elkapni, meg magasabb eszméket vallanak, felette állnak az erkölcsnek, és a prüdériának (megöl egy prostit, csak mert abból él???) - pedig a valósághoz tényleg sok közük nincs

az elmebeteg sorozatgyilkosok sokkal inkább Minósz szerűek, vagy vegyük a Batman mészárost, az a valóság, a Hetedik meg a Hannibál mese habbal

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.08.27. 18:05:40

@scal: nem így álltam hozzá, azt se tudtam, hogy lesz ebben a filmben sorozatgyilkos. Csak láttam, hogy oké sorozatgyilkos, oké nőket öl, oké erkölcsi okok miatt, oké üzenget a rendőrségnek, még csak 50x láttam ugyanezt. Azért vagyok megbocsájtóbb, mert régi a film.

És olyanból, mint a Káprázatos nem láttunk már 50-et, legfeljebb csak hasonlót.

A batmanes faszi nem sorozatgyilkos.
A Hannibal Lecter-t kitaláló Thomas Harris viszont az FBI-nál dolgozott, és valós személyek alapján találta ki híres figuráit. Különben is, téged mióta érdekel a valószerűség?

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.08.27. 18:47:11

Az olyan filmekben amelyek nem fantasyk miért ne érdekelhetne a valószerűség. De nem kérem számon egy Sukár Puncson, hogy ááá ilyen nincs is. Tudom már miért nem tetszett az, mert neked a robothal túlzás volt a bosszúállókban is :D

2012.08.27. 19:37:23

@Santino89:

A HETEDIK-et alkalmasint megtekintem újra. Emlékeimben abszolút profi munkaként él, csak valahogy nagyon művinek találtam az egészet, annyira ordított róla, hogy itt mindennek mélyebb értelme van, minden szimbolikus jelentőségű. Tudom, régimódi vagyok, de az a felfogás se igazán tetszik, amelynek jegyében már-már a sorozatgyilkos az igazi pozitív figura, aki mindenkinél okosabb, és valamiféle (számomra zavarosan levezetett) erkölcsi felsőbbrendűséggel indokolja tetteit, melyeket ráadásul mintha a rendező is teljesen indokoltnak láttatná. :))

A BÁRÁNYOK HALLGATNAK annak ellenére kifejezetten tetszik, hogy ez az „elárulok valamit, ha Te is elmondasz egy titkot a múltadból”-féle pszichológiai játszadozás már akkor kissé erőltetettnek tűnt. És tetszik annak ellenére, hogy Jodie Fostert nem kedvelem különösebben, szerintem túl gyakran grimaszol, ebben a filmben különösen. Hogy Lecter annyira remek figura lett, ahhoz azért kellett Anthony Hopkins is, mert valljuk meg őszintén, Michael Mann ide vagy oda, nem nagyon emlékezett rá senki, hogy Hannibálunk évekkel A BÁRÁNYOK... előtt egy másik filmben (Mann: AZ EMBERVADÁSZ), egy másik színész jóvoltából már felbukkant.

Buffalo Bill pontosan azt a típust személyesíti meg, amilyennek az amerikai filmek általában láttatják a sorozatgyilkosokat. Ronda, aberrált, szadista, kifacsart logikájú stb., stb. Ted Levine persze elég jól eljátszotta, és az ilyen filmekben van még néhány hasonló típusú figura, aki a szélsőségek ellenére is jól kitalált fazon. (Például Bőrpofa az eredeti TEXAS-filmben, de kizárólag csak az első részben.) A legtöbb amcsi sorozatgyilkos (az őket játszó színészeknek köszönhetően) azonban csak a külsőségeket és a szélsőségeket hangsúlyozza. Még Brad Pitt a KALIFORNIÁ-ban is ezt a típust játssza, de ő legalább jól.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.08.27. 21:16:26

@field 64: Viszont a Hetedikben mindez egy nemesebb célt szolgál. Jelen korunk társadalma tényleg olyan nyomasztó, nincs egy szilárd, egységes, emberi értékrend amióta az emberek nem hisznek Istenben, és így bármit megtehetnek. A Hetedik legfőbb mondanivalója szerintem éppen az, hogy ne feledkezzünk meg az örök értékekről, és próbáljunk meg jobb emberekké válni valamilyen szinten. Én sosem éreztem John Doe-t kevésbé negatív figurának attól még, mert van a film végén egy zseniális csavar. Közös ismerősünk hajtogatja ezt oly gyakran, de sosem értettem vele egyet ebben a kérdésben.

Brian Cox amúgy jó színész, de abban a moziban semmi hangsúlyt nem fektettek Hannibal karakterére, Cox is csak elhadarja a szöveget anélkül, hogy bármilyen hatása lenne. A Vörös sárkány nem véletlen sikerült sokkal jobbra.

A Kaliforniát egyszer majd megnézem, már többen is ajánlották.

2012.08.28. 15:04:06

@Santino89:

Újra megnézem majd a HETEDIK-et, hátha felülbírálom eredeti álláspontomat. Ha nem is ritkán, de olykor megesik velem az ilyesmi. :))

A VÖRÖS SÁRKÁNY nekem is jobban tetszett, mint AZ EMBERVADÁSZ, ámbár amikor másodszor láttam, már nem tűnt annyira jónak.
süti beállítások módosítása