Tavaly június 29-én indult a blogon a vasárnaponként jelentkező Disney-sorozat, amelyben a cég történelmének legjelentősebb rajzfilmjeit vettem sorra minden héten a kezdeti rövidfilmektől a 2000-es évek elejéig. A cikksorozat leginkább ismertetőkből állt: igyekeztem felkutatni minden elérhető információt a filmek készítéséről, könyveket, on-line cikkeket, DVD-extrákat tanulmányoztam, hogy minél teljesebb képet alkothassak arról, hogy ezek a tündéri rajzfilmek mennyi fáradságos munka és mennyi konfliktus árán készülhettek el. Ezek után nem mondanám teljesen laikusnak magamat a témában jelen toplista összeállításakor, hogy jó nagy Disney-közhellyel éljek, mégis leginkább a szívemre hallgattam, és nem feltétlenül a szakmai szempontok vezéreltek. Összességében tehát egy szubjektív lista következik a személyes kedvenceimről, illetve figyelmeztetek mindenkit, hogy a Disney-reneszánsz, vagyis a ’90-es évek rajzfilmjei felülreprezentáltan lesznek jelen a listában, részint azért, mert én is akkor voltam gyerek, másrészt mert ez az időszak újra lerakta ennek a különös műfajnak az alapjait.
10.
Hófehérke
Ennek rögtön ellent is mond az utolsó helyezett, amely elsősorban tiszteletből, és nem szeretetből került fel a listára. A Hófehérke poros és giccses ugyan, de gyönyörűen animált, helyenként nagyon hatásos rajzfilm. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy mégiscsak ez volt az első egész estés animációs film.
9.
A Notre Dame-i toronyőr
Ezzel viszont éppen fordított a helyzet, jelentősége igen csekély, ám mégis nagyon szeretem, pedig hibái szemmel láthatóak. Nem feltétlenül arra gondolok, hogy túl sötét egy Disney-rajzfilmhez, inkább a vízköpők idétlenkedései rontanak jelentősen az összképen, a gyönyörű megvalósítás, a fantasztikus zene és a középkori hangulat mégis könnyen feledteti velem a problémákat.
8.
Pinokkió
A Disney aranykorának leginkább élvezetes filmje, az animációs megoldások a mai napig fantasztikusak, a tanulság pedig minden korosztály számára ugyanolyan érvényes marad. A korai filmek közül ebben sikerült leginkább eltalálni a humor, a dalok, a bájosság és a sötétség leginkább megfelelő arányát. A Vidám szigetet pedig soha nem felejtjük.
7.
Aladdin
Innentől kezdve már csakis és kizárólag remekművek következnek, amelyekből bármelyiket el tudnám képzelni egy listán az első helyen, és szinte sajnálom, hogy nem kerültek oda. Az Aladdin az egyik legviccesebb Disney-rajzfilm, amely tele van kalanddal és csodával, szinte minden karaktere emlékezetes.
6.
A Szépség és a Szörnyeteg
Ha az Aladdin volt a legviccesebb, akkor most jön a legromantikusabb rajzfilm. Gyönyörű dalok, csodaszép animáció, hihető jellemfejlődés és emlékezetes gonosztevő. Talán a legszebb egyensúly a Disney történetében, kamaszkoromban valószínűleg dobogós helyezést ért volna el, mert annyira magával ragadott a történet.
5.
101 kiskutya
Örök kedvenc, ami egyszerre elképzelhetetlenül cuki, másrészről pedig kifejezetten izgalmas, a stúdió legjobb kutyás mozija. Külön érdekesség, hogy maga Walt Disney utálta a film animációját, pedig a korban divatosnak számított, utólag visszatekintve pedig kifejezetten üdítően hat a sok hasonló rajzfilm mellett egy gyökeresen eltérő stílust látni.
4.
Tarzan
Hatalmas személyes kedvenc, ami nálam sokkal többet ér, mint amennyire a közvélekedés tartja ezt a mozit. A kézzel rajzolt filmek közül mindenesetre ez a leglátványosabb mind közül, Phil Collins kiváló betétdalai azóta igazi örökzölddé váltak, az akciódús történetben pedig megfelelő hely jut a viccelődésnek is.
3.
A dzsungel könyve
Ezt viszont szerencsére már nem csak én szeretem különösen, valóságos kultfilm több generáció számára, és abszolút megérdemelten. A szerethető karakterek (elsősorban Balu) folyamatos mókázása, illetve a minden tekintetben remek zene emelik ki magasan Walt Disney utolsó alkotását az összes többi közül.
2.
Az oroszlánkirály
Azóta is a legsikeresebb kézzel rajzolt animáció. Nem mellesleg az egész korosztályomra, de gyanítom, hogy az utánam jövőkre is traumatikus hatást gyakorolt Mufasza halála. Megint ugyanazt tudom leírni, mint korábban: ebben a filmben minden a helyén van, amitől mégis többé válik, az elsősorban a történet epikus, drámai hangvétele.
1.
Micimackó
Az abszolút kedvenc. Ahogy a róla szóló cikkben írtam, a Micimackó egy gyönyörű óda a gyermekkorhoz, amelyben még olyan önfeledtek voltunk, és legalább annyira biztonságban érezhettük magunkat, mint a Százholdas Pagony plüssfigurái. Poénokban, bátorságban, kreativitásban pedig sose nyújtott ilyen kimagaslót a Disney-cég.
Ha tetszett a bejegyzés, lájkolj minket a Facebook oldalunkon!
Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2015.01.18. 10:20:50
Rainse · http://bugnews.blog.hu 2015.01.18. 11:22:04
Amúgy sincs bajom Micimackóval, a sorozat is tetszett, de Disney-ről nem ő ugrik be elsőre! :)
2015.01.18. 11:43:56
A szívem szakad meg, mert azt gyanítom, hogy a Disney-sorozat legvégén járunk. Saját kínálatunkból nekem ez a személyes kedvencem. Jó lenne, ha Santino megfontolná, hogy rátérjen a Disney-játékfilmekre is. Oké, most engedélyezünk egy kis pihit, aztán hajrá! :))
scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.01.18. 14:33:34
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.01.19. 09:40:47
A posztokból is, meg ebből a listából is?
Személy szerint a kedvencem a dzsungel könyve mellett a mai napig.
scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.01.19. 09:53:06
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.01.19. 10:44:14
Transylvanianmixedgrill 2015.01.19. 12:54:59
Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2015.01.19. 13:30:18
A Hófehérke tancjelenetét peldául úgy vették fel, hogy valodi tancolast lefilmeztek aztan a kepkockakat atrajzoltak, hogy a mozgas tokeletesen hitelesnek tunjon' Jobb volt mint a mai CGI...
iSten 2015.01.19. 15:14:34
Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2015.01.19. 22:07:56
@field 64: Szerintem is :D Játékfilmekről azért nem lesz szó, mert nincs róluk elég anyagom. No meg idegzetem se :)
@scal: te addig ne hiányoljál semmit, amíg a filmeket se láttad.
@doggfather: azért maradt ki, mert nincs róla elég információm. dokfilm nincs róla a dvd-n, a wikin meg az imdb-n lévő információk arra se lennének elegendőek, hogy kitegyék a korábbi cikkek egyötödét kb. így meg nem sok értelmét láttam megírni, a locsi-fecsi ismertetőket nem az én asztalom. amúgy én is szeretem azt a filmet, de nálam ide nem fért be.
@Chaoyang: nem az, hogy a kornak megfelelő volt, hanem messze túlszárnyalt mindent, amit azelőtt látni lehetett. érdemes összehasonlítani az animációt egy pár évvel korábbi rövidfilmmel, ég és föld a különbség. egyébként nem csak a táncos jelenetet rajzolták át, hanem Hófehérke meg a Herceg mozgását úgy általában. (rotoszkópos technikának hívják ezt a módszert). Nem a jelentőségét vitatom egyébként, de lássuk be a kőbalta sem venné fel a fegyvert egy mai AK47-essel.
rebekita 2015.01.19. 22:38:47
scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.01.20. 10:49:06
Hercegnő és a Béka,
Robin Hood
magam részéről a Fekete Üstöt és főleg a Macskarisztokratákat hiányolom - PLÁNE hogy ez utóbbit LÁTTAM is
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.01.20. 12:42:28
Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2015.01.20. 18:32:38
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.01.22. 08:34:17
2015.01.22. 13:09:38
Dzsungel könyvét régen láttam, ideje lenne újranézni, a Szépség és a szörnyetegtől viszont tartok, szerintem az atomgiccses betétdalokat kissé túladagolták. De teszek vele egy próbát.
A Micimackót viszont halálosan gyűlölöm. Gyerekként is utáltam, sosem tudtam megszeretni. Valami hihetetlenül idegesítő karakterhorda van ebben a frencsájzban! És a negatív csúcspont Róbert Gida, aki ha megszólal, már szedném is szét a száját egy távcsövessel. A Disney legnagyobb tévedése a Micimackó!
Dr. Zaius · http://zaiusworld.blog.hu/ 2015.01.24. 22:09:02
efbéú 2015.01.25. 00:41:24
Provokat Úr 2015.01.25. 03:58:56
A Mulan-t én is hiányolom, és szerintem a legjobb a Fantasia még csak említést sem kapott.
classy57 2015.06.17. 03:02:25
De ...a Kard a kőben ,,, az nekem hiányzik ....
:D
rambodis 2015.07.30. 05:38:39