Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Mennyei Királyság - Director's Cut (2005)

2014. április 05. - scal

Egészen az elmúlt napokig tudomásom sem volt róla, hogy ebből a filmből is készült egy rendezői verzió, viszont ahogy értesültem erről, azon nyomban siettem pótolni e szégyenteljes mulasztást. Az eredeti mozis verziót pár éve láttam, annak idején az egyöntetűen rossz kritikák miatt nem néztem meg sokáig, minthogy leszállítottam a várakozásaimat, akkorát nem is csalódtam. Kétségtelenül nem olyan jó film mint Scott egyik-másik rendezése, vagy éppen a történelmi filmek jobban sikerült darabjai. Ugyanakkor értetlenül álltam azon tény előtt: mire fel eme film utálata? Jó, a története nem egy nagy etvasz, de ez köszönhető talán annak is, hogy a cselekményt egy érdekes, azonban kevesek által ismert érába helyezték az alkotók, márpedig ez rizikós. A nézők szeretik a történelmi filmeket, de általában csak azokat a korszakokat amelyekkel tisztában vannak - márpedig a keresztesháborúkat talán ha egy órán tanítják a középiskolákban, és a legtöbb tanár azt is elsunnyogja. Hogy honnét tudom? Mert egyetemen ez volt az első kurzus amit felvettem.

kingdom-of-heaven_21513.jpg

Bevezetés

De maradjunk még a rendezői verzióknál. Scottnak ha jól számolom immáron hat ilyenje is van. A nyolcadik utas a halál, a Szárnyas fejvadász, a Gladiátor, az Amerikai gengszter, a Robin Hood és ez. Azért ez már egész szép mennyiség. Hogy valakit ennyire elnyomjanak a gonosz és csúnya producerek. Annak idején amikor ilyesmik még nem léteztek, rendre megrökönyödtem, ha egyik másik kedvenc regényemet egy újra kiadásnál átírta a még élő író. Miért? Épp azért akartam újra elolvasni, mert tetszett a régi. És miért írta át egyáltalán? Nem bízott magában amikor felkörmölte az első, és kiadott - tehát elviekben egy csomó szűrőn átjutott - írást? És ha meghalt volna? Akkor egész végig amíg világ a világ az ő hibás kéziratát olvassák az emberek - hiszen akkor nem tudta volna átírni. Ha pedig úgy vélte nem elégedett a tíz, húsz évvel korábbi munkájával... mi a biztosíték arra, hogy ezzel a mostani verzióval elégedett lesz ha eltelik ismét egy dekád? Igen, arra gondolok amire ÖNÖK is. Hát hogy bízzunk egy ilyen emberben? Hova tette a józan ítélőképességét, az eszét? Legyünk következetesek. Woody Allen vajon miért nem vágja újra az Annie Hallt? Spielberg miért nem vágja meg Az elveszett frigyláda fosztogatóit? Vannak kifejezetten olyan rendezők akik imádnak rendezői verziókat készíteni - Oliver Stone, Michael Mann, Wolfgang Petersen, hogy csak egy párat említsek. Pedig jó filmeket készítenek...

Mennyei Királyság első, 194 perces verziója megrémítette a producereket, hogy a kutya nem ül be majd egy ilyen hosszú filmre - A Gyűrűk Ura után vagyunk, ugyan már. Ennél is súlyosabb problémát jelentett amit azonban már biztosan le lehetett vonni, egy három órás filmet kevesebbszer lehet egy nap alatt leadni mint egy kétórásat, ergo, kevesebb a bevétel. Ami aztán el is maradt hála a szétnyirbált filmnek, melyből komplett szálakat kihagytak, és így egy felemás, akció-kalandfilm lett a filozófiai, teológiai, morális kérdéseket feszegető monumentális alkotásból. A kritikusok utálták, a nézők nem értették, a pénz meg elmaradt. Így kapott az alkalmon Scott apó, és a végső vágás jogán majdnem egy órával felduzzasztotta a filmet, amely így a világ legjobb rendezői verziója lett. De maradjunk inkább az EGY verzió mind felett szlogennél. Mely valóban annyira grandiózusra sikeredett, hogy nem is értem mit kellett ezeknek odaát már megint vágni. Az egyetlen fájdalmam, hogy mivel mind Szakácsi, mint pedig Végvári azóta a Mennyei Királyságba zarándokoltak, ez a verzió már sosem kaphatja meg a neki kijáró szinkront.

kingdom of heaven.jpg

Ennyi bevezetés után, nézzük magát a filmet. Itt szólnék is, hogy aki esetleg nem látta, az MOST menjen szépen és nézze meg, mert elég durván fogok spoilerezni. Ahogy azt tenni szoktam hasonló írásaimban.

Miről akar ez a film szólni? Istenről. Hitről, vallásról, melynek Scott egy ideje már nagy kutatója, jól lehet filmjeiben igen finoman van ez jelen, és ugyanakkor a politikai felhangok, ideológiák beleszövésétől sem ódzkodik. A filmet Marokkóban forgatták, és amint kiszivárgott miről is fog szólni, a muszlimok máris lázadozni kezdtek, hiszen nyilvánvaló volt, hogy 9/11 után egy ilyen filmben csak mint negatív szereplők tűnhetnek fel. Scott még fenyegetéseket is kapott levélben, olyan sokat, hogy barátja - a filmek jóbarátja - VI. Mohammed még személyes testőrségéből is kivezényelt négy muksót akik megőrizték nekünk ezt az embert épségben. A többi már történelem. Ugye le tudta forgatni a Prometheust. Vagyis Isten szereti ezt az embert, hiszen mindezt véghez tudta vinni.

balian.jpg

I. - Ibelini Balián

Baliánt - főhősünket - is szereti, de ő nem tud benne hinni. Nem érzi őt, és ez nem is csoda. Egyik pillanatban még azt nézed, ahogy a nőd, Nathalie Cox éppen tesz vesz a kertecskében. Jaj, hát nem aranyos, űtetget a tökéletes fogsorával, osztán még ki is húzza magát, hadd lássuk, hogy jót evett. Szóval őt nézed, azután meg kiderül a börtönben rohadsz, ahová azért zártak, nehogy kárt tégy önmagadban, ahogy azt a jó feleséged tette miután elvesztette gyermekét a születésnél. Nekem ez itt picit továbbra is sántít. Egyik az, hogy az öngyilkosság tényleg nagy vétek volt a középkorban - legalább annyira mintha hátulról, vadállat módjára közösültél asszonyoddal -, de egy olyan korban ahol 10-12 gyerek volt a sokévi átlag, és főleg azért ennyi, mert még a királyi sarjak közül sem érte meg a fele a 2-3 éves kort... szóval nem volt ez picit korai? Annyira szeretik egymást, megpróbálhatták volna újra. Vagy mondjuk kiderült volna, a várúr élt az első éjszaka jogával - hogy őszinte legyek ezen sem lepődnék meg - de ez már azért egy fokkal jobb indíték, mint az eredeti verzió. Szóval meg van az ok amiért Balián nem tud hinni Isten létezésében. Miért jutott osztályrészének ez az élet ilyen fiatalon? Mi a vétke, hogy ezt érdemelte? Azért így már érthetőbb a görcsös Istenkeresése amit a filmben folytat. Életét kitölti a közöny, az üresség.

04.jpg

Az is kiderül, hogy Balián egy veterán, - nem csak az a veterán aki a harcokba öregedett bele, de azok is akik túléltek pár mocskos csatát, és nagy tapasztalatra tettek szert, márpedig egy 26 éves férfinál a középkorban ha kardot viselt ez bőven megvolt - aki visszavonult a harcoktól, ezért tanul bele a lovagságba viszonylag könnyen, hiszen olyasmi ez mint a biciklizés, nem lehet elfelejteni. Továbbá nem csupán kovács, hanem ügyes mérnök mester is, aki a kovácsolást inkább amolyan nyugis munkaként végzi amivel le tudja foglalni magát, de az új templom építéséhez is szükségeltetik a szakértelme, szóval ezért tudja Jeruzsálemet is több napig védeni a film végén. Ezt ismételten kihagyott jelenetek támasztják alá, legalább három-négy. Annyit azért megjegyeznék, hogy a falu kovácsa nem készíthetett patkót is, meg fegyvert is, azt külön fegyverkovácsok készítették, akiknek erre külön engedélyük volt, halállal büntették, ha valaki saját szakállra elkezdett fegyvereket kovácsolni. Hovatovább az egy külön mesterség volt. Ahogy páncélokat is külön arra szakosodott mesterek készíthettek. Egy falu kovácsa szerszámokat készített leginkább. A patkolással is vannak problémák, mert egyrészt ekkoriban még ez nem terjed el Franciaföldön, de tételezzük fel, hogy pont azon a részén vagyunk, ahol ez elterjedt, no most a filmben is látott forró patkolás, amit a ló patáján még alakítottak, a 17. századig nem jött divatba, az pedig akárhogy is számolom, nagyjából ötszáz évvel később lesz. A Karib-tenger kalózaiban azért hihetőbb volt mindez, mert egyrészt az a korszak későbbi, és ott Bloom csak egy inas volt, akinek szerepét jelen filmben egy folyton csöpögő orrú suhanc tölti be.

Balián féltestvére a Michael Sheen által alakított pap, akiről elég hamar kiderül, hogy meglehetősen sajátosan értelmezi a vallást, kegyetlen is, buta mint a föld, persze, hogy utálja anyja balkézről született fattyát, de így a kontraszt talán még élesebb ahogy egy világi közember jobban betartja a szentírást, mint egy felkent pap. Persze a gyilkosság csupán ürügy, mert amint híre megy, hogy ő a fia, és egyetlen örököse Godfreynak, annak testvére igyekszik elvarrni a szálat az erdőbeli rajtaütéssel. Kapunk ugyanis még egy extra jelenetet, amiben az is kiderül, a Liam Neeson játszotta Godfrey a fiatalabbik testvér aki visszatér a Szentföldről 26 év után. Egyértelműen a fiát keresi, aki ki tudja milyen borgőzös éjszakán fogant az elhanyagolt kovács felesége örömében. Mert hát egy gazdag várúr dévaj öccse ugyan kit húzna karóba első blikkre... a helység kalapácsnéját. De legyen, ha örökös nélkül hal meg, minden vagyona bátyjára és így annak fiára szállna. Érthető, hogy ezek után ugyan kit érdekel ha egy pap - aki megtestesíti mindazt, ami ellen Krisztus prédikált - kardélre hányattatott.

bloom2.jpg

Talán ebből is látható, hogy meglehetősen sok plusz szálat kapunk már az első félórában. Sok mindent árnyalnak a készítők, főleg a forgatókönyvíró William Monahan, akinek első munkája ez, és mint ilyen, alig tudta még mit várnak el tőle a Pénz Urai. Igyekezett megfelelő történelmi figurákat találni, ilyen Ibelini Balián is, aki tényleg élt és gazdálkodott valahol túlontúl a tengeren, de soha nem tért vissza Franciahonba - az ibelini bárók már eleve a Szentföldön születtek. Valóban a békés megoldásokat preferálta, ugyanakkor 1184-ben, amikor a film kezdetét veszi, már negyvenegy éves is elmúlt. Soha életében nem fektette meg Szibilla hercegnőt, aki valójában zsák a foltja volt a gyáva és gyengekezű Lusignani Guidón. Feleségét Máriának, ő IV. Balduin király mostohaanyja volt, első férjétől megszületett Izabella lánya - róla majd később beszélek - további négy gyermeket szült Baliánnak. Jeruzsálemet valóban ő védte, de szoros együttműködésben Szibilla hercegnővel és Heraclius pátriárkával akit ugye a filmben meglehetősen negatívan tüntettek fel mint egy féreg aki csak saját bőrét kívánja menteni. Balián valójában segített I. Richárdnak a Szaladinnal való béketrágyalásokban, azonban vele nem Franciaországban találkozott, mert az angol királynak volt annyi esze - és pénze -, hogy lehajózott seregével Akkóba. Jah, és Richardot ekkor még nem hívták Oroszlánszívűnek, ezt a jelzőt majd csak Akkó - sikeres - ostroma után kapja.

Hogy bajom van-e Orlando Bloommal? A főszerepet el sem akarta vállalni mert épp a Tróját forgatta, és egy újabb történelmi filmtől már a szőr is felállt a hátán, de Scott meggyőzte - utáljátok inkább őt -, majd felszedett tíz kiló színtiszta izmot, és tovább fejlesztette kardvívótudását, keze jó párszor megsérült emiatt, és még le is betegedett, így én hajlamos vagyok arra gondolni, hogy ő maximális alázatot tanúsított a film és a téma iránt. Én a magam részéről szeretek és tudok is vele azonosulni, nagyon szimpatikus az az idealista gondolkodás amit megtestesít az egész filmben. Nem igazán utálom én őt mint színészt sem, sokan mondják karizmatikusabb aktort - Russell Crowe - is lehetett volna választani helyette, de szerintem megfelelő az üres porhüvely szerepére, aki nem találja helyét a világban, aki céltalanul megy előre miután bosszúját már a film elején véghez vitte és még a Koponyák hegyén sem hallja Isten hangját. Lehet ez túlontúl mai gondolkodás, de eretnekek akkoriban is léteztek... Persze azok nem vándoroltak a Szentföldre. Jut eszembe Szentföld.

II. - A háttér

holyland.jpg

A film mint írtam 1184-ben kezdődik, túl vagyunk két kereszteshadjáraton, nyakunkon a harmadik. Az egész film cselekménye azt meséli el mely események vezettek oda, hogy a keresztények elvesztették a 88 évig birtokolt - vagy bitorolt? - Jeruzsálemet 1187. október 2-án. Klasszikus szemszögből nézve NYOLC hivatalos keresztes hadjáratról beszélhetünk, bár a negyedik már Bizánc ellen irányult, a többi pedig Egyiptomot és Damaszkuszt vette célba. Igazán sikeres hadjáratról voltaképp csak az első esetében van szó. Mely leginkább két dolognak köszönhető, egyik, hogy a muszlimok nem gondolták azt, hogy Európa gondol egyet és elindul a Szent Sírhoz fegyverrel. A meglepetés ereje olyan jól sikerült, hogy hipp-hopp alapítottak is négy államot, melyek közül a Jeruzsálemi Királyság volt a legfontosabb, de a másik három, a Tripoliszi Grófság, az Edesszai Grófság, és az Antióchiai Fejedelemség is akkora területet kanyarított ki a Szeldzsuk birodalomból, amivel a keresztények a Földközi-tenger teljes partvidéke felett megszerezték az uralmat. A bevett várakat megerősítették, így, Antióchia, Kerak, vagy az utoljára elesett Akkó, és a bevehetetlen Krak des Chevalliers majdnem két évszázadig gondoskodott a területek biztonságáról. Azonban száz évvel később már más szelek fújtak, Edessza ekkor már nincs a keresztények kezén, a II. hadjárat katasztrófába torkollott, jön Szaladin, és a béke már inkább a muszlimoktól függ semmint a keresztesek kényétől kedvétől.

A másik ok, ami ennél fontosabb, hogy az első hadjáratban csupa olyan lovag vett részt, akik elégedetlenek voltak. Akik nem csupán az igét akarták hirdetni, hanem vérrel és vassal területet, gazdaságot és hírnevet szerezni. A másodszülöttekre nem várt valami jó sors a középkorban. Vagy ellene fordultak az általában mindent öröklő elsőszülöttnek - kudarc esetén rövid úton kinyírták őket - vagy mehettek papnak. Erre adott második lehetőséget a Szentföld. Ha eljutsz oda, túléled a hőséget, a vízhiányt és a muszlimokat, akkor megcsinálhatod a szerencsédet. Pont úgy, ahogy Neeson karaktere ezt el is mondja fiának. Kapott egy második esélyt, és élt is vele. Senkiként indult el, és báróként tért vissza. Nem véletlen, hogy a Keresztes államokban ilyen neve nincs királyok ugráltak, mint Balduin, Guidó, meg Rajmund. Egy királyt Henrik hívnak a civilizált helyeken, meg Lajosnak, Fülöpnek, esetleg Richárdnak.

Na most a többi hadjáratra viszont már királyok indultak, akiknek már volt egy saját országuk, és mint ilyen inkább eszmei, ideológiai okok vezették őket, semmint a vagyonosodás. Főleg ha emlékszünk a filmben látott fantasztikus termőterületre. No hát afféle gazdagság várta ott a kalandorokat.

templomos lovag.jpg

Hogy ezeket az államokat megóvják, folyamatos erősítés kellett a kontinensről, ami elviekben érkezett is, de minthogy a franciák ütötték a spanyolokat, a németek az olaszokat, az angolok meg akit csak tudtak, elvoltak ők foglalva egyébbel is mint a Szentföld oltalmával. Így az ottani királyoknak más megoldás kellett, ezek egyike volt, hogy Jeruzsálemben viszonylagos béke honolt, mindenki saját maga úgy imádkozhatott saját Istenéhez a saját templomában, ahogy az neki jó volt. Ugyanakkor az igazán fanatikusok ennél agresszívebb megoldást találtak ki, és életre hívták a Lovagrendeket, akik egyben testesítették meg a lovagi eszményeket, és a szerzetesi szerénységet. A három legnagyobb, leghíresebb lovagrend a Johannita - vagy Ispotályos -, a Templomos, és a Német lovagrend. A bonyodalmak elkerülése végett ez utóbbi csak 1199-ben alakul meg, így a film idejében még csak az első kettő létezik. Utóbbiak minden baj forrása - elsősorban túlbuzgóságuk miatt -, az előbbieket pedig egyetlen lovag képviseli, de róla majd később.

Azonban mindkét lovagrend ekkor már nyolcvan éve alakult, és bár az elején valóban látványos győzelmeket arattak - volt rá példa, hogy mindössze száz Templomos levágott tízezer szeldzsukot -, de ekkoriban már soraikban is dúl a dekadencia, a két rend legalább olyan buzgalommal gyűlöli egymást, mint a "közös" ellenséget. És ha már a lovagrendeknél tartunk, Hollywood rendre anakronizmusba keveredik, ugyanis mind a Templomosok, mind a Johanniták Görög Keresztet viseltek ekkoriban még, - lásd lenti kép - Latin Keresztre majd csak jó száz évvel később cserélik le pápai utasításra, miután Bizánc fennhatósága alól kikerülnek. Ugyancsak téves a filmben látott fazéksisak használata - ezt a három "Templomos" viseli akik megtámadják Baliánt -  ez ugyanis nem egy harci sisak amit azért viseltek mert rémisztőbb, vagy hogy ne ismerjék fel az arcukat, hanem egy fejlesztés ahol a sisak súlyát a fejről a váll izmokra helyezték, és így tehermentesítették az ember egyik legfontosabb testrészét. Ez is majd csak az 1200-as évek vége felé terjed el. Továbbá a három támadó fekete keresztet visel fehér ruhán, ami pedig a Teuton Lovagrend, azaz a már említett Német Lovagrend hivatalos jelképe volt, akik ekkor még - ahogy azt már írtam - nem léteztek.

III. - Lusignani Guidó

No de haladjunk tovább. Miközben közeledünk a Szentföldhöz, és Baliánból lovag lesz, elveszít szinte mindenkit maga körül, még az apját is, akit alig volt ideje megismerni, majd Messinában találkozik Lusignani Guidóval, akit hazánkból kiszakadt hazánk fia alakít Márton Csókás, közel felismerhetetlenségig elhízva. Templomos ruciban flangál, és egy talicska homokban több a kellem. No de milyen ember volt ő valójában? Pontos születési dátuma nem ismert, így az események kezdetekor vagy 24, vagy 34 éves volt, a filmben közelebb áll az utóbbihoz. A szentföldre 1180 környékén érkezett, de rövid tartózkodása tartalmasra sikeredett. Bátyja Almarik már jóval előtte megszerezte IV. Balduin király támogatását, pont III. Rajmund - a filmben Jeremy Irons alakítja - tripoliszi gróf segedelmével, aki éppen hogy az Ibelinek egyre növekvő hatalmát akarta ellensúlyozni, mely már veszélyeztette volna a király egyeduralmát. Magyarán amint Guidó megérkezett rögtön magas pozícióba került, és bár szép szál deli vitéz - legalább 160 centi kihúzva - volt, szinte azonnal megkapta Szibilla kezét, amivel pedig Rajmund befolyását csökkentette a király.

Guido_di_Lusignano.jpg

A házasságot az Ibelinek is támogatták, Szibillának nagyjából annyi beleszólása volt a dolgokba, mint a középkori nők legtöbbjének - semmi. A házasság két dolog miatt jöhetett létre, Guidó bátyja hűségesen szolgálta a királyt, IV. Balduin pedig abban reménykedett, hogy így megnyeri magának a francia nemeseket egy újabb keresztes hadjárathoz, melyre már igen csak rászorult volna a szűkölködő királyság. Erre meglehetősen nagy esély is volt, mivel Guidó egyaránt hűbérese volt mind a francia, mind pedig az angol királynak. 1182-ben már kormányzóként működik a Jeruzsálemi királyságban. Azonban IV. Balduinnak rá kellett eszmélnie, hogy Guidó nem azonos bátyjával, mert szinte azonnal szövetségre lépett Chatilloni Rajnalddal - a filmben Brendan Gleeson játssza - és mohamedán karavánokat kezdtek fosztogatni. Ezenfelül egy ízben nyíltan ellenszegült a király parancsának: a filmben is bemutatott Kerak ostromakor nem mert kilovagolni a várból, hogy megvédje azt. Nyilván érezte, hogy ott akár meg is halhat. Valamint, hogy a leprás, haldoklónak napjai megszámláltattak - ami odavezetett, hogy Guidó rövid úton eljátszotta trónörökösi pozícióját és kormányzói rangját. Így állt be az a helyzet, amit a filmben is láthatunk, a trónörökös Szibilla első házasságából származó gyermeke lesz, a régens pedig III. Rajmund.

1184-ben a király a házasságot is megpróbálta felbontani, de a házaspár Aszkalonba menekült, vagyis mire Balián megérkezett Szibilla igen tisztes távolságba került Jeruzsálemtől és egy merőkanálnál kicsit hosszabb tárgy szükségeltetett ahhoz, hogy őt vízzel kínálja. Guidó végül 1186-ban lesz Jeruzsálem királya, III. Rajmund aki magának akarta a koronát még Szaladinnal is összeszűrte volna a levet, de végül pont Ibelini Balián volt az, aki kibékítette a két hatalmasságot - ennyit a nagy utálatról Guidó, és Balián közt. Guidó és Chatilloni Rajnáld szinte azon nyomban ott folytatták ahol abbahagyták, addig fosztogatták a karavánokat, míg Szaladint végképp magukra haragították.

Következik a hattini csata 1187. július 4-én melyet sajnos a filmben eléggé Trónok Harcás megoldással mutattak be. Jeruzsálem egyesített serege, 13.000 fő veszett oda. III. Rajmund részt vett az ütközetben és ő volt aki felhívta a figyelmet, hogy víz nélkül kigyalogolni Szaladin elé életveszélyes móka. Balián szintén részt vett a csatában, de mivel ők képezték a lovasságot, könnyedén el tudtak menekülni amikor látták, hogy az ügyük elveszett. Egyes megítélések szerint azonban éppen ezzel ítélték halálra a gyalogságot, ha maradtak volna és rendezik soraikat, talán nem vonul be ez a csata minden idők ötven legkatasztrofálisabb veresége közé. A filmben látott jelenet - Szaladin rózsavízzel kínálja a szomjúhozó királyt, az tovább adja Rajnáldnak, mire Szaladin leszúrja - egy az egyben megtörtént a korabeli krónikák szerint. Annyi különbséggel, hogy Szaladin nem torkon, hanem vállon szúrta Rajnáldot, majd embereinek adta, hogy lefejezzék.

Hattinnál megpecsételődött Jeruzsálem sorsa, nem maradt ember aki védje a várost, a lovasok kivételével szinte senki nem menekült meg, a túlélőket eladták rabszolgának. Guidón kívül fogságba esett a Templomosok és a Johanniták nagymestere is, és itt veszett el az Igazi Kereszt, mely a kereszténység legszentebb szimbóluma volt. A filmben többször is mutatnak egy hatalmas csillogó keresztet, elméletileg ezen a kereszten feszítették meg Krisztust, gyakorlatilag valószínűsíthetőbb, hogy csupán az eredeti kereszt egyetlen szilánkját szúrták bele a közepébe. Mégis ez egy olyan jelkép volt, melynek lélektani szerepe nem elhanyagolható. A kereszt hordozójának nem szabadott páncélt viselnie, azonban Akkó püspöke mégis felhúzott egy vértet, ez pedig hitetlenségre utal. Sokan később ezzel magyarázták az egész csata vesztét. Eredetileg Heraclius pátriárkának kellett volna a keresztet hordoznia, de ő betegségre hivatkozván kimenekítette magát a feladat alól. Amikor a csata híre eljutott III. Orbán pápához, ő a sokktól holtan esett össze.

hattin.jpg

Szaladin ezek után három hónap alatt bevette a Jeruzsálemi Királyság összes fontosabb városát (Akkó, Jaffa, Aszaklon) és megkezdhette a teljesen körülzárt és magára maradt Jeruzsálem ostromát. Visszatérvén Guidóhoz őt majd csak 1188-ban engedi szabadon Szaladin, és éppen azért mert nem volt hülye. Rájött, hogy jelenléte újabb feszültségekhez vezet a keresztes seregeken belül, és mert akkor Türoszt már hónapok óta képtelen volt bevenni, Guidó pedig csak akart király lenni, de a politikában gyengének bizonyult, és még saját katonái is gyávának tartották. Így Balián nem igen találkozhatott Guidóval egy utolsó kardcsörte erejéig, lévén ő már 1187 novemberében elvonult a Szentföldről, de mint fentebb írtam egy ilyen az összecsapásnak semmi oka nem lett volna - hacsak nem az, hogy Guidót ott hagyta a lekvárban hattínnál. Bár igaz ami igaz, a király pihenőt rendelt el a végzetes nap éjszakáján pár kilométerre az életet mentő vízforrástól.

Szibilla pedig nem vágatta le a haját, hogy a pórokat kötözze, és nem kézen fogva tért vissza Franciaföldre Baliánnal. Helyette meghalt egy járványban 1190-ben amikor Guidó kínjában Akkót ostromolta épp sikertelenül. Halálával Guidó elveszítette uralkodói titulusát, hiszen őt soha nem koronázták meg, csak felesége révén lett társuralkodó. Guidó még egy ideig reménykedett benne, hogy visszaszerzi királyi címét, de amikor megérkezett Richárd király és kibékítette azzal, hogy neki adta Ciprust akkor hagyta az egészet a fenébe. Végül 1194-ben halt meg, utód nélkül három boldog évet töltve Cipruson. Mindenkit túlélt akit csak szerepelt a filmben, Chatilloni Rajnáldot, IV. Balduint, III. Rajmund tripoliszi grófot, feleségét Szibillát, főhősünket Baliánt, de még magát Szaladint is.

evagreen.jpg

IV. - Szibilla hercegnő

Szibilla hercegnő szerepében Eva Greent láthatjuk, akinek ez volt mindössze harmadik filmje, és nem is értem miért nem foglalkoztatják többet ezt az éteri szépségű nőt. Valósággal megbabonáz újra és újra akárhol látom. Idén már ugye ostoroztam pár szandálos filmet, amikben egyáltalán nem érezni azt a fölényt, a kihívó kacérságot amit egy hercegnőtől elvár az ember, no hát Green mindezt lazán hozza. Titokzatos, romlott, törtető, mégis ki ne akarná meghódítani ezt a nőt? Ahogy behálózza Baliánt az mesteri, izzik köztük a levegő - ezek megint olyan jelenetek amik kimaradtak a mozis verzióból, így nem csoda, hogy az egymásra kattanásuk meglehetősen váratlannak hatott. Baliánban elsősorban nem az munkál, hogy el ne szeresd felebarátod feleségét - akit az nyilvánosan sérteget, és megaláz - sokkal inkább az, hogy ő gyászolja a feleségét, és nem kufircolni jött a Szentföldre hanem a megváltást keresni, valamit, amitől értelmet kaphat kiüresedett élete.

A mozis verzióból kimaradt az a szál is, hogy már van egy fia, aki még csak hét éves amikor trónra kerül, így azért már érthetőbb miért hódol be Guidónak, és mert hiába próbálják meggyőzni Baliánt, az nem enged az elveiből. Mondjuk annak érdemes lenne utánajárni mi a fészkes fenének macska tappancsozták össze a kézfejét, először azt hittem májfoltos, de mint utóbb kiderült csupán henna.

A valóságban Szibilla - leszámítva a szerelmi szálat - nagyjából megfelelt a látottaknak. A leírások szerint valóban karcsú, magas, törékény, nagyon szép és forróvérű nő volt. 16 évesen hozzáadták Monferrati Vilmoshoz, amely egészen odáig jó ötletnek bizonyult, hogy Vilmos unokatestvére volt VII. Lajos francia királynak és I. Frigyes német-római császárnak, de Vilmos egy évvel később már nem élt, és özvegyen hagyta Szibillát, annak újszülött gyermekével. Aki pedig Szibillát birtokolja, az lesz a Szentföld új királya ha testvére IV. Balduin a leprája miatt elhalálozik hiszen neki utóda sem lehetett. Ezután Türoszi Vilmos - IV. Balduin nevelője és történetírója - megemlíti, hogy Fülöp flamand gróf pályázott a hercegnő kezére, de ezt maga Balián idősebb testvére Balduin ibelini gróf akadályozta meg. A film összemossa a két ibelini bárót, Baliánt aki védi majd Jeruzsálemet, és Balduint - vigyázat még egy Balduin - akibe valóban beleszeretett Szibilla, noha ekkorra legalább kétszer idősebb, és özvegy volt. A frigyet meghiúsította, hogy Balduint Szaladin ekkoriban elfogja, és az Ibelinek nem tudták kifizetni a hatalmas váltságdíjat (1179). Amikor végül maga a király váltotta ki cserébe Konstantinápolyba küldte ügyeket intézni, s közben Guidó elhappolta előle az arát.

1185. március 16-án meghal IV. Balduin, így Szibilla fia lesz az örökös. Arról nincs tudomásunk, hogy V. Balduin is leprás lett volna, de az tény, hogy gyengélkedő és beteges gyermek volt, aki egy év múlva már nem élt. A régens viszont nem Szibilla, hanem III. Rajmund lett. A gyermekkirály halála után a pátriárka gyorsan megkoronázza Szibillát, amíg a többi gróf arról tárgyalt ki legyen helyette az uralkodó. Szibilla egyedül azért tehette be a lábát Jeruzsálembe mert részt vett a gyermeke temetésén - testőrséggel természetesen - és a vele nem szimpatizáló nemesek, élükön III. Rajmunddal pedig nem tartózkodtak a városban, mert a pátriárkától tartva inkább az Ibelinek egyik várában gyűltek össze. Chatilloni Rajnald rögvest a királyné mellett tette le a voksát, így hatalma megerősödhetett.

Szibilla a koronázás előtt azt kérte érvénytelenítsék házasságát - Guidó kegyvesztett lett és sokan csak így fogadtak hűséget a királynőnek - és hagy választhasson szabadon férjet. Miután azonban a legtöbben elismerték, Szibilla ismét Guidót választotta - eddigre tőle is volt két lánya - és kikiáltotta társuralkodónak. Ezen a ponton már majdnem mindenki támogatta Szibillát, élükön a Templomosok nagymesterével. Jeruzsálem védelmét is ő szervezte meg, noha szinte könyörgött Baliánnak, hogy maradjon mint az egyetlen hadtudományokban járatos előkelőség - a város tömve volt menekültekkel, akik a Szaladin által bevett városokból özönlöttek szüntelen. Balián eleinte habozott, mert csak azért jött át Türoszból, hogy kimenekítse feleségét és gyermekeit - Szaladin még garantálta is a szabad elvonulását, ahogy azt is engedélyezte, hogy a városig eljuthasson - de végül mégis maradt mert úgy ítélte meg a város megfelelő vezetéssel tartható. A jelenet ahol tömegével szenteli fel az új lovagokat valóban megtörtént, mert a városban mindössze tizennégy igazi lovag maradt. De a hatvan új lovagot azért nem ilyen bárki alapon választotta ki, hanem fegyvernökök és talpasok soraiból, akik értettek a kardforgatáshoz. A várost tizenhárom napig tartották - a jelenetek leforgatása huszonegy napot emésztett fel, a film vágása pedig tizenöt hónapot!!!! - majd feladták, így Szibilla és kísérete szabadon távozhatott Türoszba, ahol újra találkozott szamárhátat sose látott férjével. Ahogy azt már fentebb írtam később Akkó alatt járványban halt meg, de előtte Isten megengedte neki, hogy végignézze két lánya halálát is. Alig harminc éves volt.

irons.jpg

V. - Tibériás

Térjünk át III. Rajmundra, akit a filmben csak Tibériásnak neveznek - volt egy ilyen nevű vára valóban. Irons megformálásában a gróf áll a legközelebb ahhoz, ahogy a valóságban kinézhetett, noha a marsalli tisztség korántsem járt akkora hatalommal, ahogy azt bemutatják. Ellenben Rajmund régens volt többször is, ezt elsősorban a rokoni kapcsolatnak köszönhette, ami a királyhoz fűzte - IV. Balduin apjának nagybátyja volt -, ugyanakkor magára hagyta a sereget Hattinnál, és egy ízben még a koronát is meg akarta szerezni. Ő is leginkább a saját pecsenyéjét sütögette, amit a filmben csak pár helyen mutatnak, hogy árnyalják karakterét. Ő a jóságos Télapó, aki csak jót akar Baliánnak. Nevét azért változtatták meg, nehogy fejfájást okozzon megkülönböztetni Chatilloni Rajnáldtól, mert neki is R-el kezdődik a neve. Ugyanez fel sem merült Balián és Balduin között, holott az ő nevüket véleményem szerint sokkal könnyebb összekeverni. De ki az, aki egy szépfiút összekever az ezüstmaszkos királlyal? Karakterük elég jól elválasztja őket egymástól. Hasonlóképp, hogy lehetne összekeverni a sántikáló Ironst, a tapló Gleesonnal? Az egyik kékben és aranyban mászkál, a másik meg fehérben és pirosban.

Rajmund valójában nem volt idősebb Baliántól 1164-től 1173-ig Aleppóban raboskodott, ahonnan végül 80.000 aranyért váltották meg, az eltelt kilenc év alatt pedig sokat tanult a muszlimokról, megismerte szokásaikat, rengeteget olvasott, és elsajátította nyelvüket. A filmben egyébként ragyogóan ábrázolják azt a feszülő ellentétet, ami a két tábor közt zajlik, Rajmund, az Ibelinek, és a Johanniták a békére törekednek, míg Chatilloni Rajnald és a Templomosok háborút akarnak. Ezért van az, hogy Rajnáld hiába szemtelenkedi végig a filmet, nem lehet csak úgy eltávolítani, - legalábbis tisztességes eszközökkel - mert mindkét tábornak jelentős támogatói vannak. A Templomosok ellenszenve egyébiránt onnét származott, hogy egy lovagnak Rajmund évekkel ezelőtt odaígért egy gazdag örökösnőt, de végül megszegte ígéretét és azt inkább egy gazdag písaihoz adta - ő többet fizetett a nőért. A lovag megsértődött, beállt a Templomosokhoz, és pár évvel később már a nagymesterük volt.

Rajmund az utolsó pillanatig a békére törekedett, és Guidó esküdt ellensége volt, csak a Hattini csata előtt fogadott neki hűséget, amikor Szaladinnal kötött különbékéje semmissé vált néhány ezer túlbuzgó mameluk miatt. Végül 1187 végén mellhártyagyulladásban hal meg Tripoliszban, így kiírása a filmből érthető. A történetírók összességében bölcsnek, és megfontoltnak írják le, jóllehet megítélése kettős, egyes keresztények szerint áruló volt, aki azt is fontolgatta áttér az iszlámra. Az azonban egészen biztos, hogy egy jóval megfontoltabb politikát próbált folytatni - mindegy, hogy az ország javára, avagy saját hasznára - és leginkább a folyamatos árulások miatt nem vihette végbe tervét.

gleeson.png

VI. - Chatilloni Rajnáld

Gleeson szintén a felismerhetetlenségig el lett maszkírozva, a film ugyan nem tér ki rá, de ő volt az Antiókhiai Fejedelemség ura, szóval ezért tehette meg mindazt amit. 1160-tól 1175-ig Aleppóban raboskodott, később onnét pont Rajmund seregei szabadítják ki. A filmben leginkább halála sikeredett emlékezetesre, és persze fosztogatásai, melyek egyikén "valamit tesz" Szaladin húgával, Giannina Facioval - aki valami különös okból szinte az összes Scott filmben cameózik. Erre nincs hiteles adat, de tevékenysége épp elég volt, hogy Szaladin miután rendezte sorait, végre rászánja magát a teljes annihilációra.

Hogy miért rabolt Rajnáld az könnyen belátható, tizenöt éves rabsága alatt mindenéből kiforgatták, felesége meghalt, és mindent mostohafia örökölt. Így gyorsan újra házasodott, ezáltal két fontos várat is szerzett, ezek egyike a filmben is mutatott Kerak, mely mellett egy fontos kereskedelmi út vezetett el. Bolond lett volna nem fosztogatni. Rajnáldot egy emberként gyűlölte minden muszlim, olyan volt ő az araboknak, mint Hunyadi a töröknek. Sikeres volt, ezért utálták leginkább. Ne legyenek ábrándjaink, Szaladin csak azért hajlott a békére, mert készülődött. Neki is rendezni kellett a sorait, a belviszályokat csírájában elfojtani. Sőt az, hogy szinte általánosan csak a rosszat sorolják a forrásmunkák erről a "rablólovagról" nekem eleve gyanús. A béke soha nem volt járható út a Szentföldön, így Rajnáldot a filmben is egyoldalúan és antipatikusan mutatják be, pedig ha azt vesszük jobban védelmezte a kereszténységet mint maga a király.

Egy királyságban persze a széthúzás nem új dolog, ugyanakkor mindig kell egy fekete bárány, aki megtehet olyasmit amivel a vezetés látszólag nem ért egyet, akinek a létezéséről nem is tudnak. Aki kezelhetetlen, és azután majd jól meglehet büntetni. Elvégre háborúban mindent lehet. És a nagy sakkjátékosok mindig több lépéssel előre gondolkodnak, hogy a megfelelő időben behúzzák a fekete lovagot. Ez a fekete lovag lehetett Rajnáld. Mivel a király igen jó taktikus hírében is állt. 

abf5tKq5.png

VII. - A leprás király

Mi a helyzet IV. azaz Leprás Balduinnal tehát? Kezdjük ott, hogy baromi jól néz ki az egész karaktere, holott semmi nem bizonyítja, hogy valóban maszkban mászkált volna az ötvenfokos hőségben, ami biztos jót tett az amúgy is megviselt bőrének - a korabeli leírások szerint kezét, lábát bepólyálták, és arcát elfátyolozták. Ugyanakkor az ellenkezőjét sem írják sehol, és az egész karaktert átlengi egyfajta méltóság, több tartás szorult ebbe az emberbe mint a legtöbb földi hívságnak élőbe, akik zabálnak, meg dugnak napestig. Az pedig külön megütött, hogy a maszk az egy pillanatra sem látható Edward Nortont takarja, pedig a maszkra még Norton szakállt is stilizáltak. Az ő jelenetei ismét sok kiegészítést kaptak a rendezői verzióban.

Tíz évesen fedezi fel nevelője, Türoszi Vilmos - és nem Godfrey, ahogy a filmben mondják -, hogy leprás miközben a társaival bátorságpróba gyanánt egymás karjába martak, s neki arcizma se rándult. A filmben többször utalnak fényes győzelmére, amivel kivívta Szaladin megbecsülését. 16 évesen 1177. novemberében lejárt az addigi béke Szaladinnal, és a szultán ezt kihasználva rögtön megtámadta Jeruzsálemet. Balduin 500 Templomos lovaggal, és 500 jeruzsálemi katonával szétverte a csaknem 26.000 muzulmán sereget a várostól nem messze, maga Szaladin is kis híján otthagyta a fogát, száz emberével tudott kereket oldani. Hogy miért kellett régenst kinevezni a király mellé az pedig nem abban keresendő, hogy néha elesett, meg megrogyott. 1182-re, de 1183-ra már teljesen megvakult, és nemhogy írni, de már járni sem tudott... azonban még mindig élt, s mint ilyen ő volt a király.

Nem említi a film, hogy létezett egy féltestvére is Izabella, aki Szibilla mellett trónkövetelőként léphetett fel, és amikor Kerak vára elé masírozik Szaladin, valójában éppen az ő esküvőjét ünnepelték benne, Guidó gyáván nem tör ki a várból, emiatt kegyvesztetté válik és elmenekül feleségével Aszkalonba. A vár felmentésére pedig III. Rajmund érkezett, aminek híre hallatán Szaladin csapot papot otthagyott, vagyis soha nem került sor arra az emelkedett beszélgetésre, ami IV. Balduin és a Szaladin közt lezajlik a vásznon - noha a király is ott járt, de nem lovon hanem gyaloghintóban, önmaga árnyékaként.

saladin.jpg

VIII. - Szaladin, a kurd

Végezetül nézzük Szaladint, ezt a csodálatos férfiút, aki lovagiasságáról már saját korában is híres volt. Sokan úgy vélik Ghassan Massoud alakítása inkább egy idősödő Osama bin Ládennek felel meg, és különben is rajta kívül alig kapunk képet a másik oldalról. A kurd vezér azért volt sikeres hogy a csürhét ami körülvette egységbe tudta kovácsolni. Azt tették amit mondott, ha volt is belső vitája, az lent Egyiptomban volt, és a békeidőt arra használta fel hogy ezeket elegyengesse, leverje. A jó Szaladin szultán annyira pozitív ebben a szerepben, hogy még a keresztet is visszaállítja a film végén - az volt az első, amit kidobatott -, és úgy jellemzi Jeruzsálemet mint egy várost, ami semmit, és ugyanakkor mindent ér. A film minthogy a keresztesekkel is megejt pár tévedést, úgy az muszlimok sem kivételek, a csillag és a félhold mint jelkép a zászlón majd csak az oszmán időkben jelenik meg, ekkor sima egyszínű zászlókat hordoztak, többnyire zöldet a Korán színét. Hasonlóképp tiltották mindennemű szöveg ruhán való megjelenítését, pláne ha az a Koránból származott, később ugyan engedélyeztek pár kiemelt sort zászlókon megjeleníteni, de 1187-ben ettől még messze vagyunk. Ja és párszor az arabok ebben a filmben napnyugatnak imádkoznak. 

Szaladin miután a várost bevette, és alkut kötött Baliánnal, valóban szabadon bocsátott mindenkit, aki élt és mozgott... mármint akikért kifizették a váltságdíjat. A húszezer lakosért mindösszesen százezer aranyat kért, ami igazán tisztességes ár volt akkoriban. Ugyanakkor sem a Johanniták, sem a Templomosok, de még a pátriárka sem volt hajlandó a keresztény egyszerű polgárokért ennyi pénzt kiadni. Tegyük gyorsan hozzá, hogy a városlakók csak ültek az ostrom alatt és nem segítettek a katonáknak semmit. Pláne nem a muzulmán és zsidó lakosság. Végül 30.000-et kalapoztak össze, amennyiért nagyjából 6000 keresztény mehetett el a városból, további ezret Szaladin és bátyja nagylelkűen bónuszként elengedett, a többi tizenháromezer viszont mehetett rabszolgának. De még így is jobban jártak, mint a muszlimok 1099-ben, amikor a keresztesek a város elfoglaláskor, mindenkit megöltek, akit csak találtak. De ez nem azt jelenti, hogy ne lett volna nagylelkű, és adakozó, maximum azt, hogy a Szaladin nem volt hülye sem.

IX. - A film hadászati szempontjai

A rendezői verzió majdnem félóráig mutatja a végső ostromot, amely egyértelműen a film fénypontja, az első verzió még ennél hosszabb lett volna, negyvenöt percről kellett visszavágni. Igazán beletehették volna akár azt is. Nekem a lelkesítő beszéd is tetszik, amit rendre elszúrnak a filmekben, itt működik, éppen azért mert megfosztják a fölösleges cicomától. Scotték a hitelesség kedvéért felépítettek egy 28000 négyzetméternyi Jeruzsálemet, aminek csak a elülső fala négyszáz méter hosszú, és húsz méter magas volt. Ezt a helyszínt egyaránt használtak Kerak, és Jeruzsálem megjelenítéséhez. Két működőképes ostromtornyot is legyártottak, melyek látványos összedőlése, ügyes CGI utómunka, és az itt látható páncélingeket, kardokat - összesen 7000 fegyvert, 3000 pajzsot és 15.000 kosztümöt készítettek el, ez utóbbiak mindegyike tucatnyi ruhaneműt foglalt magában - az ekkor még fénykorában lévő Weta készítette, vagyis - bár már hasogattam pár szőrszálat - ennél autentikusabb nem is lehetne a korhű ábrázolás.

192.jpg

Annyit ismételten közbevetnék, hogy Jeruzsálem egy völgyben fekszik, amit oázis szerű erdőség vesz körül, maga a város, és a központi vár pedig Zion hegyén található, szóval csöppet más mint az itt bemutatott város. Amíg Szaladinék át nem törték a falat, a védők elenyészően kevés embert vesztettek, ez ugyanis klasszikus várostrom volt, a nagy és masszív falak ekkoriban bármilyen hadsereget megállítottak. Éppen azért, mert a filmben látott katapultok - trebuchet amiből a filmes szakemberek szintén építettek kettőt - nem tudtak akkora tűzerőt kifejteni, ami elég lett volna egy-egy torony, vagy fal lerombolásához - az majd az ágyú kifejlesztése után válik hétköznapivá. Egyrészt ezek a gépek keményfából készültek, ekkoriban nem erősítették őket fém alkatrészekkel, mert nem tudtak legyártani ekkora egybefüggő fémet. Másrészt nem egyenesvonalú hanem ívelt röppályát biztosítottak a maximum 160 kilós lövedékeknek.

Szaladin ítéletnapig bombázhatta volna a várost, akkor sem ér el semmit, maximum behorpad itt ott a fal, és a zajok demoralizálják a lakosságot. Ezeknek a gépeknek épp az volt a feladata, hogy át tudtak ezt azt juttatni a falon, pl. égő szalmabálákat, különböző állat - többnyire kecske - fejeket, és hullákat, amikkel fokozhatták egy járvány mielőbbi kialakulását a városban. Ebben a korszakban aknákat ástak és úgy omlasztották be a tornyokat, falakat, ahogy az Jeruzsálem esetében is végül történt. Tehát a várost az első nap, amikor már komolyabb harcokat követelt volna feladták, és Szaladin is inkább azért hajlott a tárgyalás felé, mert egészen odáig borzalmas veszteségeket szenvedett el minden egyes rohamkor, és mert Balián tényleg felvetette hogy inkább megölik a lakosságot, és felgyújtja az egész várost, és Szaladinnak nem egy romhalmaz kellett.

Nagyon fáj, hogy a Hattini csatára már nem maradt pénz és az ütközetet nem láthatjuk, helyette pár karaván kifosztásával, és azzal a vircsafttal kell beérjük, amit Ortlando vág le Kerak mellett. Ezen kívül mindössze egy akciójelenet található a filmben, amikor az elején szétverik Godfrey jó kis csapatát. Apropó jó kis csapat, értem én, hogy a filmek megkívánják, de az ilyen mór lovag flangál a frank vidéken hülyeséget igazán megtarthatták volna, mert rajta kívül egyetlen fekete színész sem található a filmben említésre méltó szerepben, a Szentföldi eseményeknél sem. Az meg, hogy egy ilyen csapat létrejöjjön kb. annyira valószínű, mintha ma összezárnánk egy jobbikost, egy lmp-st meg egy cigányt. Hovatovább a Capeting-monarchia idejében az íjat kizárólag nemesek használhatták, és ők is csupán vadászatra mert méltatlan fegyvernem. Kevesen is tudták megfelelően használni, vagyis nagyon kevés íjász élt ekkoriban. Az íjakra már ki sem térek, azok ott angol hosszú íjak egy eljövendő évszázadból, amit szinte kizárólag az angolok használtak a kis szigetükön. Az a fajta íj, amit ekkoriban használtak pedig egy páncélos lovag ellen használhatatlannak bizonyult - éppen ezért nem is használták. A morgolódókat azonban szerintem bőven kárpótolja a rengeteg vér, ami a rendezői verzióban már csak úgy fröcsög szerteszét. Sose értettem a vér látványa miért ennyire sarkalatos kérdés egy filmnél.

X. - A névtelen Johannita

host.jpg

És akkor most térjünk ki a David Thewlis alakította ispotályos lovagra, aki végigkíséri Baliánt istenkeresésén. Thewlis talán a  legjobb mellékalak az egész történetben, nekem személyes kedvencemmé vált, játéka szinte tökéletes, és arra kellett ráébredjek, jó pár filmben láttam már az arcát, mégis elkerülte eddig a figyelmem. A rendezői verzió szinte kizárja, hogy ő emberi lény legyen, legalábbis nagyon sok szituációban úgy mutatják, hogy ő egyenesen Isten kivetülése, de minimum egyike az angyalainak. Ő vezeti el Godfreyt a fiúhoz, ő tanácsolja neki azt, hogy kutassa fel a gyermekét, és győzze meg kövesse a Szentföldre. Igen művelt, és bölcs, jó harcos, ért az orvosláshoz és leülhet a királyi asztalhoz - azért ezt akármilyen lovag nem tehette meg. Sokszor csak mosolyog és nem szól semmit, mégis arcjátéka igen kifejező. Ő az egyetlen Baliánon kívül, aki karcolás nélkül éli túl az erdei rajtaütést, lezárja a német lovag szemeit - egyik jelenetben még azt is mutatják, hogyan mossa a fogait, ennek amúgy igazán szívesen utánajárnék.

Messinában külön válnak Baliántól, aki egyedül éli túl a hajótörést - látszólag Isten kegyeltje -, majd folyamatosan lelket önt Baliánba, ha az kételkedne. Amikor pedig eszméletlen az orgyilkosok támadásától, Baliánt egy érintéssel felébreszti (feltámasztja?). Legkülönösebb közös jelenetük, amikor Balián a pusztában egy szikra segítségével lángra lobbant egy csipkebokrot, és ezzel magyarázza, hogy csodának véltek valamit, ami simán megtörténhet a sivatagban, és erre alapozták az egész vallást. Az ispotályos azonban csak somolyog, mintha ő ezerszázalékosan is tudná, hogy Baliánnak nincs igaza. (Mert ő vagy látta, vagy ő maga Isten.) Amikor Balián hátat fordít, az ispotályos egyszerűen csak eltűnik, és még Balián lova is megugrik - az most nem ide tartozik, hogy a ló spontán ugrott meg mert megijedt a visszaverődő fénytől, ami megcsillant a kamerán, és Scott úgy döntött megtartják a jelenetet. Végül a Hattini csatában száll ki belőle a lélek, javarészt azért, mert Baliánt már felkészítette, a hős már kapott célt, és tudja mi a dolga. Így amikor visszatér kiégett házába, újra tudja kezdeni az életét, le tudja zárni a múltat, és ahogy a felesége által ültettet fa, úgy az ő jövője is rügyeket fakaszthat.

Összefoglalás

No, szóval mi a véleményem erről a filmről? Nézzetek csak rá a képekre, csodálatos minden egyes képkockája, a zene annyira tökéletes, amennyire csak lehet, a casting szintén, és mivel lehet vádolni? Hogy nem történelem hű? Elképzelhető, hogy imitt amott sumákol a szórakoztatás miatt, de gyorsan hozzá is tenném, nem dokumentumfilmet nézünk, és a keresztes háborúkról előtte sem, és azóta sem készült ennél jobb alkotás. Ugyan melyik történelemírónak nem hajlott saját maga felé a keze, amikor kicsit vastagabban fogott a pennája. Annyit tudok ajánlani így a végére, hogy EGY verzió létezik ebből a filmből, az pedig a rendezői, mármint az eredeti verzió, köze nincs a marketingfogások miatt elkészített verziókhoz, ha még nem láttad úgy ezzel kezd, ha pedig már láttad a rövidebbet, úgy adj neki egy esélyt, hátha közben megtalálod az értékeit, ahogy Balián is megtalálta elveszett hitét.

UI: A kritikában nagy segítségemre volt Rudolf Pörtner - A Szent sír hadművelet (1977) című kötete. Ajánlott irodalom a témában érdeklődőknek: Walter Zöllner - A keresztesháborúk története (1978), Stephen Howarth - A templomosok titka (1982), Steven Runciman - A keresztes hadjáratok története (1951-54)

Ha tetszett a bejegyzés, lájkolj minket a Facebook oldalunkon!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

luftwaffe44 2014.04.05. 10:30:01

Jó kis kritika :)

Különösen értékelendő az energia, amit a történelmi háttér felfestésébe és kibogozásába fektettél. Érdekfeszítő és élvezet volt olvasni.

Egyszóval: még több ilyet :D

A filmről: az eredeti verzió (theatrical cut) siralmas, nekem nagy csalódást okozott akkoriban.

Scott verziója valóban messze jobb, egész jó film kerekedett ki a hozzáadott jelenetekkel együtt.

Ami személy szerint nekem szemet szúrt (a hattini csata elsunnyogása mellett) az a Jeruzsálem ostrománál látható éjszakai CGI orgia - tisztára mintha Katyusa össztüzet nézne az ember ;)

2014.04.05. 11:07:48

Basszus, Scal, mi a fenének spoilerezel? :))

Most a felénél abba kellett hagynom az olvasást, és soron kívül előrehoznom a film megtekintését, mert úgy látom, nagyon is érdemes lesz elolvasni a kritika hátralévő részét is. Szóval ha láttam a filmet (sajnos nincs meg a rendezői!), akkor érdemben is hozzá tudok szólni a fentiekhez.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.05. 13:45:20

@field 64: mint mondottam volt, a rendezőit csak letölteni tudod, úgyhogy akár estére már meg is nézheted :D

@luftwaffe44: örülök, hogy tetszett, Nagy Sándor, Trója is fog kapni egy egy ilyet a tervek szerint, utána majd meglátom marad e bennem szufla

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.05. 14:30:29

@scal:
tényleg vétek volt a kótyapóz? sötét, barbár egy kor... Orlando Bloom baromi hiteles veterán mérnök nemlétező kovácsként :D lehet, hogy az áldozata megvolt, mert kétszer rácsaptak a kis kezére, csak éppen a tehetsége, meg a karizmája nem. az ilyesmi meg nem árt. Nemhogy nem megfelelő, hanem totálisan hiteltelen, HOVATOVÁBB nevetséges a szerepben. A Trójában jó volt, mert ott testhezálló szerepet kapott. Egy nyálas, gyáva pöcs szerepét.
amúgy a mozis verióban is kiderült, hogy kit temetnek.

Eva Green egyébként tényleg jó, de ez az egyetlen dolog, amiben egyetértünk.

Az eredeti verzió nem csak a gyenge történet miatt rossz, hanem amiatt is. Miután sikeresen túléltem a két és fél órás verziót, tuti nem fogok neki ugyanennek a szarnak három órában. Jó, a Nagy Sándor még ennél is rosszabb, de az nem mentség. Ahogy az sem, hogy ebben a témában nem készült még jobb film, attól még ez sem lesz jó egy fikarcnyit sem.

Ez a nem dokufilm pedig a gyenge történelmi filmek leggyengébb érve. Ennek a filmnek az egész szemlélete, hozzáállása, ábrázolása teljesen mai, akár a vallást, akár a politikai korrektséget nézzük. Nem az a baj, ha vannak aktuális áthallások egy történelmi filmben, mert pl a Trójában ez jó, hanem az, ha egy olyan szemléletet erőltetnek bele egy filmbe, aminek köze nincs a korhoz. Lásd még Gladiátor és a köztársaság, meg a szabadság intézménye. Ez ebben a filmben még feltűnőbb, még nevetségesebb. És akkor ebből az írásból meg kell tudnom, hogy ez a film még a részletekben sem pontos. Ha történelmi korszakban játszódó kalandfilmet akarnak csinálni, akkor ne valós történelmi szereplőkkel játszanak, hanem kisemberekkel, és akkor lehet alakítani az eseményeket kényük-kedvük szerint. A egyébként csatajelenetek szintén rosszak, de abban igazad van, hogy a mellékkarakterek kifejezetten jók, és az őket játszó színészek is, kivétel nélkül mind elnyomják Bloomot. Persze, ez egyiküknek sem volt teljesítmény.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.05. 15:18:35

@Santino89: nézd, adj egy történelmi filmet, és hasonlóképp ízekre szedem :D kezdve a Rózsa nevével, amit nagyon sokan szeretnek előrángatni

szal szerintem nem szar érv, a nem dokumentumfilmnek készült, ebből a szempontból nem is tudom tudnék e egy nagyon hiteles történelmi filmet (hitelesség vesztés egyenesen arányos azzal amennyire távolodunk a mai dátumtól)

a történelmi regények 90%-a kb. mind ilyen, csak ott a látvány hiánya miatt nem lehet velük ennyire kötözködni - a filmnek ovkorse volt egy szakavatott történésze, hát néhol vagy elnyomták a véleményét, vagy sokat csalt a vizsgáin

de én tartom magam ahhoz, hogy a történelem száraz ha ragaszkodunk szigorúan a tényekhez, és fel kell javítani egy két érdekesebb szállal - ha szigorúan a II. világháború érdekel pl. akkor ajánlom a Csatamezők sorozatot, és nem a Halál ötven óráját

ráadásul nehéz kihámozni a sok írás közül melyikben található az igazság magja, Türoszi Vilmos munkájára épül szinte az egész nyugati tudás amit erről az időszakról tudunk, márpedig ő is csak ember volt, nem véletlen, hogy az általa ápolt és fiaként szeretett IV. Balduinról csupa jót ír, és azokat emeli ki, miközben Heraclius pátriárka tradicionálisan rossz megítélést kapott

ráadásul Vilmos a filmben meg sem jelenik, és azért tradicionális, mert minden egyes mű rosszallóan ír a pátriárkáról, aki nyilvánosan kurvázott és dévaj életet élt (mindezt a szent városban) majd végül kimenekítette a legtöbb kincset ahelyett hogy újabb életeket váltott volna meg Jeruzsálem átadásakor

no most Vilmos és Heraclius mindketten esélyesek voltak a pátriárka titulusra - érsek volt mindkettő - és Vilmos vesztett, ha még nem is utálnék egy ilyen embert, azért ez elég indok lenne, hogy utána mindent megtegyek hogy rossz színben tüntessem fel, kérdés az is Heraclius miért nem írt valamit (állítólag írni se nagyon tudott, amit azért egy papról nem feltételezek) de itt komoly érdekek és kapcsolati hálók épültek a hatalom megszerzése miatt, házasságok, és rokoni kapcsolatok révén (ezzel sem foglalkozik a film) és nem babra ment a játék

Pörtneren is most másodjára olvasva észrevettem mennyire elfogultan ír, és már már túlságosan irodalmi nyelvezetet használ - lehet ezért jelent meg a többnyire történelmi regényeket felvonultató századok-emberek sorozatban. Runciman frissebb és állítólag szakszerűbb munka, egyszer volt a kezemben, de nagyon drága így az nem volt meg, lehet egyszer majd beszerzem és azt is beledolgozom ebbe az anyagba :D

a vallási kérdések okés, de a pol korrektség nem szúrt szemet, mire gondolsz, csak mert erre különösen érzékeny vagyok, még se vettem észre

jah a kutyapóz állati tevékenységnek számított, mert a legtöbb állat így üzekedik (nem beszélve a szodomitákról), és szigorúan a misszionárius pozitúra volt ajánlott

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.04.05. 23:47:22

Huh, ez aztán szép összefoglaló volt! Köszönjük!
Én a sima verziót kezdtem el, de aztán újrakezdtem a rendezőivel és szerintem érdemes volt azt nézni. A filmet magáért a hangulatáért néztem meg és így még többet láthattam belőle.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.06. 00:10:04

@Rejtett kamera Webáruház: igen szerintem kétségtelenül van egy hangulata ami ha elkapja az embert még többet kaphat/mondhat

bedtime story 2014.04.06. 02:21:47

De VAGY ugyanakkor. A kettot egyutt hasznalni nem helyes! Bocs.

bedtime story 2014.04.06. 08:19:07

@scal: a poszt elso bekezdeseben.
Nem vagyok nyelvtannaci, de egybol szemet szurt.

2014.04.06. 16:16:51

@scal:

„adj egy történelmi filmet, és hasonlóképp ízekre szedem :D kezdve a Rózsa nevével, amit nagyon sokan szeretnek előrángatni...”

Csak csínján A RÓZSA NEVÉ-vel, field bácsi egyik kedvenc filmje a középkori témából. :)) Tudom, hogy sokak szerint a regény nyomába se ér, de szerintem eleve rossz hozzáállás folyton az eredeti regényt számon kérni a filmeken. Számomra az az igazi kérdés, hogy a rendező vizuális olvasata vajon mennyire érdekes számomra, mennyire harmonizál azzal a „belső film”-mel, amelyet akkor láttam magam előtt, amikor én olvastam a könyvet. Annaud verziója nekem bejött, bár ettől függetlenül én is azt mondom, aki látta a filmet, még nem ismeri a könyvet teljes mélységében.

2014.04.06. 16:20:38

P. S.: Mindenkinek ajánlom, görgessen már kicsit lejjebb is, és olvassa el Nagy Attila barátunk Facebook-ról érkezett hozzászólását is, mert felettébb érdekeseket ír.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.06. 18:09:13

@field 64: pedig lehet sorra kerül, de nem a regény-film vonatkozásban, szigorúan történelmi vonatkozásban :D de előtte legalább 10 másik lesz szal nem biztos, hogy bekerül

lojzi1 2014.04.10. 12:32:21

Nagyon szeretem a keresztes háborúk történetét, Runciman könyvét egyenesen imádtam, hihetetlenül olvasmányos, már-már szépirodalmi. Ugy emlékszem 1951-53-ban írta, azóta fejlődött sokat a történettudomány, de nem született hasonló összefoglaló munka. Rengeteget hivatkozik Tűroszi Vilmosra, Chatilloni Rajnald és Heraclius tényleg nagyon negatív figura, Rajnaldra külömösen haragszik a fosztogatásai miatt, amivel akadályozta a békét, meg alapjában annak a felfogásnak a képviselőjének tartja, ami miatt az egész Outremer elveszett.

A filmen én is nagyon szenvedtem. Nem a történelmi pontatlanságok miatt, az még szerintem egész jó az átlaghoz képest, hanem az unalom, a fölösleges jelenetek és Orlando Bloom miatt. A legbosszantóbb talán aza jelenet volt, amikor kutat ásat a sivatagos telkén, és hipp-hopp bővízű kutat találnak! Ez hogy nem jutott eszébe korábban az egyiptomiaknak, perzsáknak, görögöknek, rómaiaknak, araboknak??

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.10. 15:23:43

@lojzi1: minthogy én egy olyan ember vagyok, hogy mindenben kételkedek, lehet a kútásás egy banális jelenet, de jól bizonyítja hogy Balián miért a főhős... mert neki eszébe jut ásni, mert nem adja fel, a többiek nyilván ránéztek a földre, és legyintettek, lehet meg se próbálták, ez rendkívül sok mai ember hozzáállásában is ott van "ááá minek, úgyse sikerül" meg se próbálja

vagy amikor néha fejembe veszek én is valamit, és egyből jön 10 ember aki el akar róla beszélni, mondván úgy se sikerül, miért azért mert más nem mászta meg a Himaláját, nem jelenti azt, hogy nem lehet, és előbb utóbb valakinek össze is jött aki hitt benne

azóta kivettem Runcimant a könyvtárból és összességében hiányosabb munka erre az időszakra nézve, mint Pörtneré (igen közrejátszhat, hogy ő az összes hadjáratról írt, Pörtner meg Jeruzsálem elvesztésére fókuszált, vagy az is, hogy egyik könyv 60 éves, a másik csak 30), mégis Runcimané az utolsó Osiris kiadás, amit mindenütt ajánlanak a témában, mindent összevetve Runciman 2 lovagtól ír Jeruzsálemben, és lényeges dolgokat kihagy. alig 10 oldal a könyvben ami ERRE az időszakra vonatkozik

lojzi1 2014.04.14. 11:41:48

@scal: nekem sokkal inkább a nyugati ember gőgje, a Nagy Fehér Főnök a feketetalpúak között, aki jobb és okosabb a bennszülötteknél.

Runciman könyve úgy emlékeszem 400 évet fed le, az 1270 utáni 200 évet persze sokkal vázlatosabban, lehet néhol nagyvonalú, de a nagy összefüggéseket szerintem remekül megragadja, soha nem veszel el a részletekben. Tekintve, hogy egyedül írta és mennyire teljeskörű, hatalmas teljesítmény, legnagyobb baja, hogy azóta nem született jobb, modernebb, pontosabb.
Pl. tényként kezeli, hogy Hunyadi János az Luxemburg Zsigmond törvénytelen fia, de mi ismerjük őt jól és tudjuk, hogy ez nem igaz. Ezt leírta az hiszem Heltai Gáspár anno, tőle átvették többen, talán Gibbon, a híres angol történész is, aztán utána már mindenki csak az előzőre hivatkozott. Ez nem túl fontos momentum a könyvben, de jól jelzi, hogy mekkora tévedések lehetnek akkor az egyéb részekben is.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.14. 12:51:19

@lojzi1: persze, de azt is tudni kell hogy minden történész törekszik a modernebb korokat kutatni - én telesen biztos vagyok benne, hogy úgy vannak vele, Runciman olyan jót írt, nem kell azt az érát bolygatni - nálunk is 100-ból 99 inkább a 20. századdal foglalkozik, 56, Kádár korszak ilyenek, és ezért nem készül átfogóbb munka

másik ok hogy az utolsó tíz könyv amit láttam elsősorban a templomosokkal foglalkozott, és laikusoknak készült, mítoszépítő pénzhajhász termék, (erre van kereslet) hazudnék ha azt mondanám nem egy ilyen készített rá, hogy jobban beleássam magam a témába és azon belül a hadjáratokba (ha jól emlékszem Földi Pál egyik összeollózott könyve volt az amit természetesen miután beszereztem Howardot elhajítottam)

"nekem sokkal inkább a nyugati ember gőgje, a Nagy Fehér Főnök a feketetalpúak között, aki jobb és okosabb a bennszülötteknél."

most erre mit mondjak? :D igen ez kétségtelenül így van, de valszeg ezért fordulhatott elő az is, hogy Amerikát is mi fedeztük fel, és nem ők minket, milyen vicces lett volna, egyszer csak partraszállnak Franciaországban, három hajóval hogy most akkor fel vagyunk fedezve

lojzi1 2014.04.14. 17:31:21

@scal: Runciman magyar kiadásának előszavában azt írták, hogy tervben van egy nemzetközi kutatócsapat nagy összefoglaló műve, de még sehol sincs, talán nem is lesz, ezért adnak ki egy 50 éves szakkönyvet. Azóta eltelt újabb 10 év.
A keresztes háborúk arab szemmel c. könyv megvan? Még pdf-ben is le lehet halászni, de jobb papíron.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.14. 22:32:07

@lojzi1: jaj tényleg, hogy is felejthettem el, az egyetemen persze találkoztam vele, de szerintem az is drága volt, így nem szereztem be - antikváriumból építettem a könyvtáram - és ha jól tudom ennek két kiadása van csak az Európától és mindkettő 2000 utáni

ha belefutok akkor mindenképpen lecsapok erre is... az a baj, hogy már a közelgő nagy projectre gyűjtök infót (Nagy Sándor, de psssszt!)

Oldfan 2014.05.28. 22:55:47

Megnéztem a rendezői verziót. Valóban sokkal teljesebb, más hatást adó, mint az eredetileg bemutatott változat. Az általad prímán összeszedett történelmi lehetetlenségek ellenére jól működik a történet. (Santino berzenkedése ellenére úgy vélem, áll az, hogy Ridley apó mozifilmet akart készíteni, nem történelmi kaleidoszkópot. A jó filmeknek hajlandók elnézni az emberek, ha a művészi hatás kedvéért "szabadabban kezelik a tényeket." A "Rákóczi hadnagya" alapján sem volna érdemes elemezgetni azt a kort.)
Orlando Bloom (nálam) először nyújt olyan alakítást, amire azt mondom, ez már színjátszás, nem szépfiúskodás. (Azt nem állítom, hogy oda-vissza ismerem a mozijait. Szóval nem kell cáfolni engem, hogy már ezelőtt is....stb.)
Összességében a színészek egyikére sem lehet panasz. Igaz, sok jó karakter van a filmben, van mit eljátszani. Balduin alakja kifejezetten pazar lett, pedig "nincs arca." Érdekes, amit a johannitáról írtál. Bevallom, az allegorikus alakot én nem vettem észre benne. "Csak" egy bölcs, illúziók nélküli embernek találtam, aki Baliant olyanként kezeli, aki képes messzebbre juttatni az általa vallott erkölcsi értékeket.
A zene szép, hangulat teremtő, fényképezés tetszett. Ridley Scott mindig erős volt a képek komponálásában, még a gyengébb mozijaira is elmondható. A királyság belső viszonyainak ecsetelése jót tett a hitelesség érzetének.( Pont ezért a Balian-Guidó csörtét kihagyhatták volna.)
Meg sem próbálom olyan alaposan kivesézni a látottakat, mint te. Csak a lényeget: Megérte újra megnézni. A kritikád ösztönző volt hozzá. Köszi.
Ui: A forgalmazóknak csak lehetett valami igazságuk. Két estém ment rá az újrázásra. Moziban nem biztos hogy győzöm cérnával.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.05.28. 23:17:34

@Oldfan: nyugi nem győzködlek, előtte soha (lehet azóta se sajna :D) örülök, hogy tetszett, érdekeseket írtál, Santi már nagyon cseszeget a Nagy Sanyival, lehet hétvégére elkészülök azzal is, hogy immáron sorozatnak lehessen mondani a történelmi kezdeményezésem

igazából inkább érdekességképpen szedtem szanaszét történelmileg a filmet, mert ugyanakkor tetszett, autentikus, és az a legfontosabb, el tudta hitetni hogy ez így volt

igen Scott a fényképezést még a Prometheusban sem feledte el :)

és igen ez egy jó DC volt, az ilyeneknek látom értelmét, főleg újra nézni

Oldfan 2014.05.29. 08:05:13

@scal: Nagy Sándor: Szép adag, de nem irigyellek érte. Már csak azért sem, mert láttam, és elég nehezen bírtam. Erősen "Tamás vagyok" abban a tekintetben, hogy a rendezői változat sokat bír lendíteni rajta. A Tróját pedig menthetetlennek gondolom mindenféle extrával vagy újra vágattal együtt. Moziban ritkán akarok ott hagyni egy filmet, de azzal majdnem megesett. Ha nem a sor közepén ülök...
Pedig a "Das Boot" -ban a rendező mennyi tehetséget mutatott...

poltergeist11 2015.08.26. 23:28:50

@scal: Csak most olvastam el a cikket.

Számomra a film legzavaróbb része a táj volt. A mai Palesztina kopár és sivatagos. Azonban ez nem volt mindig így. A XII. században még olaj- és narancsligetek, cédrus- és babérerdők jellemezték a régiót. A mai sivár környezet a módszeres erdőirtás, a XIV. századi globális lehűléssel járó sivatagosodás, valamint az Oszmán-kor rablógazdálkodásának szomorú eredménye. Máshol, valami zöldebb tájon kellett volna forgatni, mert így úgy tűnik, mintha egy homokbányáért harcoltak volna.

A patkós megjegyzéssel nem értek egyet. Én is olvastam az IMDB-n ez erre vonatkozó megjegyzést, de szerintem megalapozatlan. Patkót Galliában már a római korban használtak, illetve Franciaországban a XII. században is. Voltak kövezett és sziklás utak is, a ló patája pedig tönkremegy, ha nem védik. Az, hogy hogyan erősítik fel, már más kérdés.

A fazéksisak sem tájidegen. Az első ábrázolása Oroszlánszívű Richárd pecsétjén látható, ugyanebből a korból. Simán előfordulhatott a Szentföldön is.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.08.27. 10:15:33

@poltergeist11: az nem baj, egy cikket az utókornak írok :D nem a mának, bármikor olvasható, és remélem aktuális

igen a tájra sokszor nem figyelnek egy filmben, kihasználják, hogy az ilyesmi kb 1%-át zavarja az emberiségnek, ma már lehet oda CGI-znék az erdőket faszájul - de azt hiszem ezt írtam is

patkó - nem megalapozatlan, ahogy írtam bizonyos részein használtak, de ez összetett, patkolókovács nem készíthetett se páncélt, se fegyvert, egyrészt más technika másrészt külön engedélyhez kötötték (a középkorban néha jobban be voltak szabályozva a dolgok mint napjainkban)

a filmben az ott látott technológia nem létezett, sokkal kezdetlegesebb patkolás igen, de az se mindenhol

kettő, egy patkolókovács egy ilyen kis helyen éhen halt volna, nem véletlenül városokban laktak ezek

a Lovagkor kb így nézett ki

egy falu, település minden esetben hűbérbirtok volt (feudum, vagy beneficium - Angliában még többféle is, bookland, leenland, stb.) amit megkapott egy nemes, aki a várban élt, a falu közepén (elsőként egy toronyban, majd később építettek köré falat, bástyát, stb, aztán lassan kialakult a vár)

a nemes elviekben a faluért felelt, ha jöttek a banditák, akkor emberivel széjjelverte őket, cserébe meg etették, itatták, ruházták, és ő volt a LOVAG, egy lovag egy falunak, lehet voltak lovas egységei, de ezen a szinten pár emberről beszélünk, akiknek patkoltatása elenyésző, ilyenkor fellovagoltak a közeli városba, és míg paroláztak az ő hűbérurukkal, szépen csináltak nekik patkókat

sok falu, sok település = sok lovag, ami kitette a királyi lovagságot, ami a sereg elit részét jelentette

magyarán szólva sokszor lehet látni baromságot, hogy mennyi lovag volt, hát nem, csak több nemzetből soknak látszódnak

lovag vagy = van lovad, van léóra pénzed = gazdag vagy, még akkor is ha a többi lovaghoz képest szegény, az átlagemberhez képest gazdag vagy

persze voltak kövezett sziklás utak, de a legtöbbször itt földútról beszélünk - ha jól tudom a Napkirály jegyezte meg, hogy le kell kövezni Párizs utcáit, mert megfullad a portól amit a lovak felvernek (ergo még ekkor sem volt lekövezve, a királyi palota közvetlen környezete)

ekkor jött divatba az ilyen macskakő, amit a legtöbb középkori film is mutat (hibásan, ez már inkább reneszánsz), az első verzió, nagy kőlapok lehelyezése volt, (szarul) ami alatt egy nagyobb esőtől besüppedt a föld, megsüllyedt megbillent úgy maradt (mint manapság a kátyút az utakon) szekerek kereke kitört, ez pl. volt már Gall időkben is, pl. az Asterixben is vannak ilyen rajzok (akik az Asterixet rajzolják azok nem hülyék ám :))

a fazéksisak nem tájidegen hanem kronológiailag helytelen, oroszlánszívű Richárdot a film végére tették be, évekkel korábban, hogy tudjon találkozni Legolassal

www.bansaghipancel.hu/hu/termekek/sisakok/xi-xii-szazad?page=shop.browse&category_id=10

poltergeist11 2015.08.28. 11:14:21

@scal: Akkor patkó ügyben mégiscsak egyetértünk. Használták bizony, kellett. A rómaiak lekövezték a fontosabb országutakat, s ezeket a X-XII. századig lehetett használni. Peter Spufford "Hatalom és haszon" c kiváló munkájában ír erről a témáról.

Az a tény, hogy Párizs utcái porosak-sárosak voltak, más kérdés. A városi utcáknak nem volt hadászati és kereskedelmi jelentősége.

Kovács-ügyben is szerintem egyetértünk. A fegyverkészítés annyira elkülönülő mesterség volt, hogy angolul még a neve is más volt: smith - blacksmith.

Richárd 1189-ben lépett trónra. Ekkor készült a pecsét a fazéksisakos képpel (valamelyik Osprey könyv részletesen ír a témáról). Valaki tehát ekkor már gyártotta. Az ominózus jelenet - ha jól emlékszem, már régen láttam a filmet - a cselekmény szerint valamivel az 1187. évi hattini csata előtt zajlott, tehát csak néhány év különbségről lehet szó. Ezért írtam azt, hogy nem anakronisztikus az 1180-as években fazéksisakot húzni egy lovagot alakító színészre.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.08.28. 11:25:28

@poltergeist11: igen többé kevésbé egyetértünk, a léányeges különbségek amúgy sem ezek, inkább a személyekkel való variálás, ezek inkább csak amolyan érdekességek

gyártani gyárthatták a fazéksisakot, csak nem terjedt el, nyilván beletelt pár évtizedbe, a lovagkornak is elvileg 1314-ben vége volt, és közben 1500-ig azért még használták őket

Gery87 2016.08.19. 14:24:51

Én ebből a kritikából tudok a filmről (szégyen nem szégyen) megtetszett és ennek hatására egyből a rendezői változatot néztem meg - igaz két részletben:)

Szerintem összességében jó film, nem volt egy percig se vontatott (nem azért néztem két részeltben) vagy unalmas, jó a történet, a színészi játék is rendben van, a csatajelenetek faszák, a cgi nem öncélú, a kosztümök (biztos sok hibával), díszletek visszaadják kort....

DE!

Orlando Bloom biztos odatette magát a szerepre, szerintem megtette ami tőle telik...pl a párbajokban, csatákban..
az már nem az ő hibája hogy egy anakronisztikus karaktert kell eljátszania:
Mintha egy XXI.sz fickó visszaröppent volna az adott korba és az egész koron és annak szabályrendszerén (feudalizmus), hiedelemvilágán (vallás) és céljain (Szentöld megszerzése/megtartása) felülemelkedve...az kívülállóként és cinikusan szemlélné...

Azért nem zavaró, bántó ez mert így is lehet vele azonosulni...vagy épp ezért.
Csak nem így kellett volna megfogni a nézőt...
szóval a könnyebb utat választották.

De sajnos ez a többi fontosabb szereplőre (Balduin, Tibériás, Saladin..) és mellékalakra is igaz:
Egész karakterük úgy van megírva mintha akaratukon kívül belecsöppentek volna ebbe a világba és ha már ott vannak és haza nem mehetnek hát teszik amit jellemük és lehetőségeik szerint kell...."ez van"...

A legjobb példa erre mikor egy mészárlás után Rajnáld elmondja hogy:
"ilyen vagyok, mert kell egy ilyen is"
Jó hogy nem a kamerába bámulva mondja:)
Vagy: "mit ér Jeruzsálem? semmit és mindent"

Nem hinném hogy egy korabeli lovag vagy a másii oldalról főleg Saladin így gondolkodott volna....még egy mai muszlim sem, nemhogy akkor!

Szóval a film jó, de nem érdemes elkezdeni boncolgatni mert akkor rossz lesz.

Sőt akkor egyenesen "gyáva" film lesz!:

Nem mer kiállni az egyik oldal mellett (nyilván ez a keresztény oldal lenne), nem hagyja hogy a történet és az események után a néző maga döntse el miről mit gondol és mi a következtetése az egészből, nem hagyja hogy a szereplők a saját idejükhöz hűek legyenek....helyette a karakterekkel jól a szánkba rágják hogy "ez itt a sötét középkor, az emberek hülyeségekben hisznek, és azt kell csinálnunk amit nem akarunk.."

Ezzel az ateista/agnosztikus főhőssel, meg a békepárti, vallásügyileg pc látásmóddal kicsit kilóg a lóláb....lehetett volna ezt merészebben is.

A film azért így működik (pénzt hoz), az ellenkezője meg a mai nyugati ateista, felvilágosult világban 800 év távlatából már azonosulhatatlan lenne...
Csak egy mélyebb, közelibb karakterekkel lehetne eladni de akkor meg a vallási ellentét része szorul háttérbe...
"ez van"...

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.08.19. 15:51:03

@Gery87:

"A legjobb példa erre mikor egy mészárlás után Rajnáld elmondja hogy:
"ilyen vagyok, mert kell egy ilyen is"
Jó hogy nem a kamerába bámulva mondja:)
Vagy: "mit ér Jeruzsálem? semmit és mindent"

Nem hinném hogy egy korabeli lovag vagy a másii oldalról főleg Saladin így gondolkodott volna....még egy mai muszlim sem, nemhogy akkor!

Szóval a film jó, de nem érdemes elkezdeni boncolgatni mert akkor rossz lesz."

már hogy ne lenne értelme, elvégre így találtál rá a filmre :D

és te is tök érdekes dolgokat mondasz, sok mindenben igazad lehet

viszont ki lenne kíváncsi manapság arra hogyan vélekedett egy lovag, akik mindent csináltak, csak azt nem ami lovagias volt,

azzal viszont nem értek egyet, hogy nem hagyná a nézőt gondolkodni, lehet a szájába akar rágni ezt azt, de korántsem olyan didaktikusan mint sok másik társa, Balduin pl nem kimondottan ateista, ő egy kétkedő, hitevesztett ember, aki azt kérdi miért kapta ezt a sorstól, egy ateista le se szarná a koponyák hegyét, ez meg egész filmen át másra se vágyik, minthogy megnyugvást leljen, és megszólítsa egy hang a sivatagban

de ha csak annyit elértem, hogy megnézted a filmet, szerintem elértem vele a célom, mindig elmondom, ezért érdemes írni

Gery87 2016.08.19. 17:57:13

@scal:

"már hogy ne lenne értelme, elvégre így találtál rá a filmre :D"

Hát igen, a kritikának volt értelme:)

"viszont ki lenne kíváncsi manapság arra hogyan vélekedett egy lovag, akik mindent csináltak, csak azt nem ami lovagias volt,"

Talán ezért is lett olyan hangvételű a film amilyen...ezért se mondtam hogy ez teljesen rossz ötlet volt, csak hát mégis hiányoltam belőle azt a fajta vallásosságot és megrendíthetetlen fanatikus hitet ami a kort jellemezte és mozgatta, függetlenül attól hogy a háttérben milyen egyéb vagy valós indokok voltak még!

Simán lehetett volna az a felállás is hogy mélyen hívő embereket látunk akik idővel árnyaltabbá vállnak.
Ehelyett már kész "hitetleneket kapunk".

Minden karakter kétkedik vagy reményvesztett vagy a "maga módján szereti istent"...

Értem én hogy Róma meg a Szentszék jó messze van....de azért a végén is annyit mertek kihozni Jeruzsálem védelméből hogy "magatokért, családotokért küzdjetek"....
Hol ott a hit, a vallás mély jelenléte egy ilyen témájú filmben?

A templomosok is inkább csak unatkozó, háborúra, vérontásra váró szemétládákként vannak bemutatva...
Persze, akkor is voltak álszent gyilkosok, politikai kalandorok....de azért nem mindenki és szerintem nem is a többség.

Még a nagy Szaladin is inkább azért teszi amit tesz mert "ezt kell tennie"....elvárás, a muszlimoknak fontos, ő meg a vezérük "ez van"...

A végén össze is kacsint Balduinnal hogy "ez csak egy rom, de nekik fontos, hát megkapják....este sör?"
szóval húha...

"e korántsem olyan didaktikusan mint sok másik társa,"

Igen, ez igaz.

"Balduin pl nem kimondottan ateista, ő egy kétkedő, hitevesztett ember,"

Tényleg inkább agnosztikusnak kéne mondani...
De a lényeg hogy a kor ateista embere ezzel karakterrel jobban tud azonosulni, bár ez szerintem nem feltétlen volt jó ötlet:

Értem én hogy abban a korban is voltak "eretnekek" meg akik válaszokért mentek a szentföldre, de ez már túlzás...
Empirikus magyarázatok nem igen voltak még, olvasni se sokszor nem tudott még egy király sem nemhogy egy lovag...szóval kétlem hogy ilyen szinten vallástalan és kétkedő lehetett volna egy korabeli ember.

"azt kérdi miért kapta ezt a sorstól, "

Nagy tragédia éri...persze hogy bármin agyalhat.
A sorsban időnként hinni, nem a hívők sajátja...

"egy ateista le se szarná a koponyák hegyét,"

Miért?
Az ismert világ és annak két nagy vallása küzd egy maroknyi régióért, országok, népek, a társadalom minden rétegére hatással vannak azok a helyek, milliók életét befolyásolja...
hát még én is látni akarnám:) még mai korunkban sem lényegtelen.
szóval ki ne akarná?

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2016.08.19. 19:49:53

@Gery87: "A végén össze is kacsint Balduinnal hogy "ez csak egy rom, de nekik fontos, hát megkapják....este sör?""

szerintem ezt félreérted, nem ezért mondja amit mond, hanem mert Jeruzsálem csak egy város (romnak akkoriban korántsem volt mondható), nehezen védhető, még csak különösebben stratégiai jelentősége sem volt, DE ez a jelképe mindennek, a vallásnak, a hitnek, ezért ér mindent, és semmit

"Nagy tragédia éri...persze hogy bármin agyalhat.
A sorsban időnként hinni, nem a hívők sajátja..."

jó, akkor miért kapta ezt istentől :D ha jó, a görögök és a rómaiak kikacagták Istent, pedig tudtak olvasni, miközbena saját 12 fős pantenjukban szentül meg voltak győződve

lehet a király nem tudott olvasni, de a papok igen, paplovagok is, a király azért nem olvasott, mert fontosabb dolgai is voltak annál mintsem hosszú idő alatt elsajátítson valamit, amire külön van egy írnoka :D

és ahhoz, hogy kételkedjen az ember nem feltétlenül kell írni tudnia, lásd Tamást, aki úgy nem hitt hogy Krisztussal lógott éjjel nappal, vagy a rengeteg eretnek, másképp gondolkodó, elég csak hogy SEMMI jele nincs annak, hogy ez a felsőbb hatalom létezne,

ez ugyanúgy létezett, mint ahogy manapság létezik, hogy rád néz egy ember, és azzal magyarázza Isten létét, hogy nézz körül, ezt mind ő teremtette, és te visszanézel rá, és látod, hogy tényleg ezt gondolja :D

mondjuk nem tudom mennyivel nagyobb baromság, minthogy ez az egész, a Semmiből született, ami egyszer gondolt egyet, és felrobbant :D ez megint mekkora egy faszság már?

de ha még így is volt... mi volt a semmi előtt?

röhejes, hogy a 21. században kb azona szinten állunk mint 3000 éve a görögök, 4000 éve az Egyiptomiak, és 5000 éve a Kínaiak, hogy volt egy őskáosz, aztán lett belőle valami... véletlen hogy mindegyik eredetmítosz hasonlóan képzelte el mindezt? vagy csak fantáziátlanságra vall?

és imádkoznál rajta? és várnád hogy megszólít Isten? max turisztikai látványosság miatt nézné meg

Gery87 2016.08.19. 20:57:37

@scal:

"szerintem ezt félreérted, nem ezért mondja amit mond, hanem mert Jeruzsálem csak egy város (romnak akkoriban korántsem volt mondható), nehezen védhető, még csak különösebben stratégiai jelentősége sem volt, DE ez a jelképe mindennek, a vallásnak, a hitnek, ezért ér mindent, és semmit"

Nekem akkor is úgy tűnt mintha ők ezt csak "kívülről" látnák, értenék hogy miért fontos, meg jelkép de nem érzik át...
Különösen Szaladinnál necces ez...wtf?

Amúgy Baliánnal! bocsánat én is keverem...)

"(romnak akkoriban korántsem volt mondható), "

Persze hogy nem volt az, nem szó szerint idéztem...

"ez ugyanúgy létezett, mint ahogy manapság létezik,"

Szerintem egy korabeli embernek nem voltak a valláson, egyházi tanításon kívül más ismeretei a világról....ezért tartottam kiemelni hogy nem tudtak olvasni, vagyis más ismeretek, a tudomány zárva maradt előttük....így számukra a világ teremtő és isten nélkül elképzelhetetlen és megmagyarázhatatlan volt.
A mai ateizmus nem létezhetett, hisz ennek alapja - az empirista tudomány - nem létezett, ismeretlen volt számukra.
Az eretnekség pedig akkoriban azt is simán jelentette hogy nem az egyház szájíze szerint értelmezi a Bibliát...ilyenből több volt.
Sőt az ortodoxok is "hitetlen pogányok voltak" nem hiába volt a Német Lovagrendnek sem ellensége és ürügye a Baltikumban miután egy fia pogány nem maradt:)

"és imádkoznál rajta? és várnád hogy megszólít Isten? max turisztikai látványosság miatt nézné meg "

Nem imádkoznék nyilván...
A lényeg amit ebből ki akartam hozni hogy Balián karaktere túlságosan is "modern"...szimpatikus egy ateista nyugatinak...de kilóg a korból amibe belehelyezték...

"véletlen hogy mindegyik eredetmítosz hasonlóan képzelte el mindezt? vagy csak fantáziátlanságra vall?"

Attól még lehetett valóban ősrobbanás.
Mondjuk engem ez sose érdekelt, nem hinném hogy valaha is megtudjuk...

Meg eljöhet még a Dűne világa és akkor tényleg senkit nem fog érdekelni empirikusan:)
süti beállítások módosítása